Op de spirituele tour - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Op de spirituele tour - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Op de spirituele tour

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

04 Juni 2013 | Indonesië, Ubud

Vanochtend werden we opgehaald voor een halve dag tour die uiteindelijk nu net om 20:00 uur was afgelopen. Nu zitten we moe maar voldaan bij te komen op het terras van een knus restaurantje in Ubud.

Eerst kwamen we aan bij een opvang en schooltje voor gehandicapte kinderen. Na een korte rondleiding gingen we samen met de vrouw van het project offertjes maken die we later zouden meenemen naar de tempel. Heel kunstig en behendig maakte ze van palmbladeren bakjes in bloemvorm waarna daarop diverse bloemblaadjes en stukjes plant werden gelegd. Alles met een speciale betekenis om de Hindoe-goden goed te stemmen.
Om helemaal in stijl te gaan werden wij in een sarong en sash gekleed en kregen de mannen er nog een bijpassende hoofdband bij. Was weer een lachwekkend gezicht.
Met een mand vol offertjes bezochten we de watertempel waar diverse offers werden gebracht en waar de hindoestanen volgens specifieke ingewikkelde regels rituelen uitvoerden en zich met het water wassen.
Daarna bezochten we de oude koningstempel. In de vorige eeuw is deze tempel, die bestaat uit verschillende ruimtes die uit de rotsen zijn gehakt, herontdekt en opgeknapt.
We kregen van onze gids een uitgebreide uitleg over de vele regels en gebruiken van het hindoeisme.
Een beetje lamgeslagen van alle informatie en de warmte konden we even bijkomen tijdens de lunch met uitzicht op berghellingen vol rijstvelden.
De gids bood ons aan om nog wat meer in de omgeving te bezoeken, dus zo belanden we op een kleine plantage waar onder andere diverse soorten koffie werden gemaakt. Waaronder de exclusieve Luwak koffie die wordt gemaakt van koffiebonen die zijn opgegeten door een katachtig dier, uitgepoept, gewassen en gemalen.
We kregen een koffieproeverij met 10 verschillende soorten.
Daar vandaan reden we door wat dorpjes met heel veel handwerkzaakjes. Vooral prachtig houtwerk. We werden verbaasd door een prachtig kunstwerk van een onbehandelde boomstronk waar een glazen kom op was gevormd. Helaas te groot om mee te nemen.
We bezochten een familie die zilveren sieraden maakten. Aangezien dat wel in de koffer past hebben we hier wel een kleinigheidje aangeschaft.
Als afsluiting bekeken we een voorstelling van de apendans. Een theatervoorstelling over de hindoestaanse goden gespeeld door gemaskerde en verklede figuren.
Zo was het weer een lange dag waarin we veel hebben gezien van de Balinese cultuur.

• 04 Juni 2013 - 17:34

Ruan.:

Zo dat was een hele dag met veel beziensvaardigheden schitterend dat jullie ook aan alles meedoen
    hoe was die uitgepoepte koffie,ik heb daar een keer een doc op de tv over gezien schijnt heel goede koffie te zijn.en dan weer een verkleed partij, was zeker weer warm in vol ornaat.
    Is voor ons fijn om te lezen, het is hier eindelijk ook weer goed weer dus wij genieten ook.
    liefs Ruan.

• 04 Juni 2013 - 21:08

Anro:

Een vermoeiende maar ook weer een dag vol nieuwe ervaringen, ook dank zij de gids die wat extra's voor jullie doet. Neem aan dat de koffie geen shitsmaak had!!. De verkleedpartij was vast weer een warme klus, maar leuk om mee te maken lijkt me.
    Inmiddels krijgen wij ook meer zomers weer, zodat de overgang niet zo groot zal zijn voor jullie.
    Maar gaan jullie nog maar ff genieten van al het moois om je heen.
    Liefs, Anro