woudreuzen - Reisverslag uit Praslin, Seychellen van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu woudreuzen - Reisverslag uit Praslin, Seychellen van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

woudreuzen

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

20 Oktober 2013 | Seychellen, Praslin

Na een ontbijtje aan het strand begonnen we de dag met een wandeling naar de bushalte aan de hoofdweg. De bus is hier een prima vervoermiddel, ware het niet dat ze in het weekend minder frequent rijden. Maar ach, dat geeft ons wat extra beweging.
We reden eerst de kant van de jetty op. We wilden de veerboot naar La Digue vast reserveren, maar dat bleek helemaal niet nodig. Dan maar door naar het dichtbij gelegen politiebureautje met het mooiste uitzicht. Vanaf de balie kijk je zo op de baai waar een paar kleine bootjes voor anker liggen.
We hebben een leuk gesprek met de jonge agent die hier de zondagwacht heeft.

Dan is het tijd om de bus weer te pakken om naar Vallee de Mai te gaan. Bij de ingang doen we eerst een snelle lunch voordat we het diepe bos in duiken. Dit is een heel ander soort jungle. Het staat vol met diverse palmbomen waarvan de Coco de Mere palm de meest opvallende is. Deze palm groeit alleen hier en heeft 'erotisch' gevormde vruchten.
Het vrouwelijke exemplaar heeft noten in de vorm van vrouwendijen met zelfs een plukje 'haar' in het kruis en de mannelijke variant heeft een langwerpige vrucht gelijkend op het mannelijk lid. We krijgen kramp in de nek van het omhoog turen naar de gigantisch hoge palmboom met bladeren van soms wel 4x6 meter die als golfplaten een dak vormen boven ons hoofd.
Af en toe hoor je het harde knarsende geluid van de palmbladen die langs elkaar schrapen door de wind. Terwijl we het kronkelpad door het bos volgen zien we naast vele palmbomen nog een kameleon, een soort egel met lange snuit, een zoetwater garnaal, diverse vogels waaronder de black parrot (een zeldzame vogel die alleen hier voor komt) en vele hagedisjes.
Een mooie tocht door een zeldzaam stuk natuurgebied.

We pakken de bus weer terug en lopen het laatste stuk naar het huisje waar we nog even relaxen op de veranda en aan het strand.
Na een bezoekje aan de landschildpadden die ze hier houden worden we opgepikt door Curt. BBQ Time! Darryl is net terug van zijn vistrip en heeft een joekel op de BBQ klaarliggen. Slechts 1,5 uur geleden gevangen. Verser dan vers en overheerlijk bereid. Bij het huis van Darryl ontmoeten we ook zijn vriendin Judith die heerlijke gerechten heeft klaargemaakt. We kletsen en lachen wat af en hebben een geweldige avond met deze semi-locals die zou aardig waren om ons uit te nodigen. Geweldig! Na een overheerlijk nagerecht van mango-salade (ik heb het recept van Judith) rijden we met z'n vijfen in het kleine autootje van Curt naar een openlucht bar waar we de avond gezellig afsluiten.
Daarna worden we weer afgezet bij ons huisje waar we even nagenieten van deze bijzondere topavond met de verste vis ooit in een leuk gezelschap, maar ook snel moeten gaan slapen want door al die gezelligheid is het laat geworden en morgen staat een boottocht op het programma.

• 21 Oktober 2013 - 17:59

Ruan:

Zijn benieuwd naar die Coco de Mere palm hebben jullie wel foto`s gemaakt.
    En weer een hele boel dieren zijn zo benieuwd of je ook hebt kunnen filmen.
    De BBQ zo te lezen was ook een succes fijn voor jullie zo genieten.
    Liefs Ruan.

• 21 Oktober 2013 - 20:10

Roan:

Hoi luitjes,
    Ontzettend leuk wat jullie allemaal beleven en meemaken. Weer een prachtig eiland met mooie natuur en die bijzondere Coco de Mere. Hoop dat jullie er mooie foto's van hebben. Wel spannend om er te komen met zo'n klein toestelletje, beetje opgevouwen op een kluitje. Maar het ging goed gelukkig.
    Wat een gastvrije bewoners ook om jullie spontaan uit te nodigen voor een bbq en borrel. Waar kom je dat nog tegen? Maar elke nieuwe eilandgast is voor hen natuurlijk ook weer een verzetje, denk ik. Jullie maken zo nog eens wat mee, veel leuker en inspirerender dan in zo'n resort.
    Hebben jullie al gevraagd of de politie nog wat versterking nodig heeft, al is het maar voor een paar maanden in het hoogseizoen!

En inderdaad weer een prachtige locatie waar jullie logeren. Wat zullen jullie lekker slapen zo met het gekabbel van het water "aan je voeten".

Poesjes bij ons gaab goed, Chica ligt op mijn scvhoot en typt af en toe mee en moet ik dasn weer verbeteren.

Veel plezier op het water morgen.
    Liefs,
    Roan

• 21 Oktober 2013 - 20:10

Roan:

Hoi luitjes,

Veel plezier op het water morgen.
    Liefs,
    Roan

Verslag uit: Seychellen, Praslin

Paradijselijke eilanden van de Seychellen

Nu de herfst zijn intrede doet en we alweer lang genoeg in het stedelijke, gehaaste en kale Nederland hebben doorgebracht is het weer tijd om de tassen te pakken en een nieuw stukje aarde te gaan ontdekken. Inmiddels verliefd geworden op de prachtige natuur en vooral het groen van de jungle is onze keus gevallen op de Seychellen.

Een eilandengroep midden in de Indische Oceaan, tussen Afrika en Azie waar de mooiste stranden van de wereld zijn, omringd door de meest heldere azuurblauwe zee vol bijzondere vissen en zeeschildpadden en waar landinwaards de eilanden bedekt zijn met een oeroude ongerepte jungle begroeiing waarvan wordt gezegd dat daar de ware Garden of Eden te vinden is.
Naast de dure luxe resort met toeristen die daar slechts voor het luieren op het strand verblijven, zulen wij vanuit onze knusse bungalow de pracht van de bijzondere natuur opzoeken op zoek naar zeldzame vogels, zee- en landschildpadden, walvishaaien, en de alleen op deze eilanden groeiende Coco de Mer Palm en daarbij de cultuur opsnuiven van het relaxte eilandleven van de Seychelloisen.

Aangezien we niet alle 115 eilanden kunnen aandoen hebben we gekozen om, na een tussenstop op Dubai, op 15 oktober te beginnen met 4 nachten op het hoofdeiland Mahe, daarna vliegen we in een kwartiertje naar het op een na grootste eiland Praslin en na 4 nachten hoppen we met de boot over naar het kleine eilandje La Dique vanwaar we weer op 27 oktober met de boot terug zullen keren naar Mahe voor de terugvlucht.

Uiteraard gaan we weer ons best doen om onze belevenissen dagelijks bij te houden zodat jullie ook een beetje mee kunnen genieten.