Wonderful Water - Reisverslag uit Isalo, Madagascar van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Wonderful Water - Reisverslag uit Isalo, Madagascar van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Wonderful Water

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

24 Oktober 2014 | Madagascar, Isalo

's Ochtends staat onze chauffeur weer klaar en brengt ons naar het dorp. Langs de weg zien we kudde's Zebu's (koeien met een bult op de nek) en rennen de magere kippen voor de auto langs. Ook de locals zijn onderweg naar het dorp en lopen op blote voeten over het asfalt of met een kar met Zebu's ervoor.
In het dorp pikken we de gids op die ons vandaag weer mee op pad neemt.
Terwijl we naar een ander deel van het Isalo national park rijden zien we sappige groene rijstvelden in het droge landschap. Dat verwacht je hier niet. Richting de bergen loopt een groene strook van palmen en bamboo naar een canyon tussen twee bergen in.
In de canyon worden we afgezet bij een picknickplaats waar we later ook voor de lunch terug zullen keren.
Daar zien we de eerste beestjes al. Een groep ringstaart lemuren klauterd door de bomen en rennen en rollen met elkaar over de grond als jonge katjes. We kunnen er wel uren naar kijken, maar moeten aan de wandeling beginnen. Dat vinden de beestjes ook en beginnen ons met schillen uit de vijgeboom te bekogelen.

We wandelen over een zandpad afgewisseld met vele uit het steen uitgehakte traptreden omhoog en omlaag dieper de canyon in terwijl we met het groen van palmachtigen, varens en andere tropische planten omringd zijn en langs het pad een waterstroompje tussen de rotsen door loopt dat wordt gevuld door diverse kleine watervalletjes die vanaf de bergwand naar beneden komen. Het zand wat van de zandsteenrotsen is afgesleten vormt op sommige plekken een mini strandje langs de waterkant.
Het is een prachtige omgeving dat zo mooi is dat het lijkt of het is aangelegd in een van de beste tropische kassen van een dierentuin, maar het is echt.
Om ons heen horen we de vogeltjes fluiten en proberen ze tussen de bomen te vinden. We zien een grote zwart, wit, oranje exemplaar met een felgekleurde hanenkam van veren op het hoofd en veel kleine gele vogeltjes.
De waterstroom langs het pad wordt breder en wanneer we een hoekje omgaan kijken we in een kloof tussen de bergen waar een hoge waterval een kristalheldere poel vormt. Alweer zo'n prachtig natuurlijk zwembad waar dus zeker een duik in genomen wordt. Heerlijk verfrissend na de kuitenbijtende tocht erheen.

Opgedroogd in het zonnetje in dit tropische walhalla nemen we een andere route naar het blauwe en zwarte zwembad. En inderdaad, in alweer zo'n mooi verscholen hoekje tussen de bergwanden komen we bij een helder blauwe poel en aan de andere kant van de rots een diep zwart water. Ook hier genieten we van het frisse water en de betoverende omgeving.

Wanneer we de hele weg terug afgelegd hebben staat er een lunch voor ons klaar. Maar echt aandacht voor het eten hebben we niet. We worden omringd door lemuren. De brutale bruine lemuren komen, gelokt door het eten, heel dichtbij. Een witte Sifaka blijft voorzichtig op een afstandje in een boom zitten met zijn lange armen en benen in vreemde posities tussen de takken gevouwen.
Er zijn meer toeristen op deze picknickplaats dus wanneer er iemand opspringt met een camera in de aanslag weten we dat er weer een beestje gespot wordt.
Maar wanneer de meeste toeristen weg zijn en wij nog even rustig nagenieten worden we beloond door de Sifaka die zijn bijnaam 'dansende sifaka' eer aan doet door de boom uit te komen en dan met sierlijke verende sprongen op zijn achterbenen en met zijn armen in de lucht naar de volgende boom te hupsen en springen. Een ontzettend grappig gezicht.

Dan lopen we het laatste stukje terug naar de auto en rijden weer richting dorp. Ineens moet er gestopt worden. De gids heeft een kameleon in een boom langs de weg gezien. Ons was het diertje met de bruine schutkleuren echt niet opgevallen. Terwijl we uitstappen worden we nieuwsgierig bekeken door een groepje kinderen die daar aan het spelen waren met autootjes aan touwtjes en met stenen mango's uit de boom gooien. Waar ze trouwens erg goed in zijn.

Vroeg terug bij het hotel kunnen we nog wat relaxen en zonnen bij het zwembad met uitzicht op de tuin vol tropische planten als ylang ylang met mooie heerlijk geurende bloemen en de mini baobab boom die ook wel elephants foot wordt genoemd door zijn bolle stam met bovenop korte, smalle takjes. Het lijkt meer een knol met wortels die op z'n kop staat.

De natuur van Madagascar heeft heel wat bijzonders te bieden!

• 24 Oktober 2014 - 21:03

Ruan:

Jullie hebben weer een Top dag meegemaakt, chauffeur en daarna de gids die jullie flink laat wandelen
    naar de mooiste plekjes en prive watertjes jullie hebben weer heel veel indrukken te verwerken.
    Maar de ondeugende ringstaart Lemuren en de dansende witte Sifaka die zijn nu ook aan jullie
    dierenlijst en foto boek toegevoegd.
    Lekker nagenieten en fijne avond.
    Liefs Ruan.

Verslag uit: Madagascar, Isalo

Magnifique Madagascar

De wereld heeft zoveel moois te bieden, dus de keuze voor deze reis was lastig. Maar na Afrika, Indonesië, Noord en Zuid Amerika hebben we nu een bijzonder eiland gevonden waar alle landschappen samenkomen.
Madagaskar ligt 400 Kilometer ten oosten van Afrika en heeft in het midden een bergketen van Noord naar Zuid waardoor de westkust droog is, de oostkust uit regenwoud bestaat en je in het hoogland rijstvelden en theeplantages vind en de bevolking meer Indonesisch oogt.
Naast de Afrikaanse en Aziatische mengelmoes zijn er ook veel Franse invloeden. Naast Malagasisch spreken veel mensen ook Frans.

Aangezien het ongeveer zo groot is als Frankrijk en België samen en de wegen echt belabberd zijn is het onmogelijk om het hele eiland in 3,5 week rond te reizen. Om toch zoveel mogelijk te kunnen zien van de diverse natuur en niet zelf gespannen achter het stuur te zitten worden we rondgereden door privé chauffeurs en leggen de lange afstanden per vliegtuig af.
Zo hopen we zoveel mogelijk natuurparken en plaatsen te bezoeken waar we kunnen genieten van de prachtige landschappen, dichte jungle, stranden, lokale bevolking en natuurlijk heel veel beestjes.
Op Madagaskar leven heel veel inheemse dieren die alleen op dit eiland voor komen, dus we gaan met speurneus, verrekijker en camera in de aanslag op zoek naar de wollige halfapen zoals lemuren en sifaka's, kameleons, kleurige kikkers en prachtige vogels.

Na heel wat gepuzzel hebben we de route uitgestippeld:
21/10 Aankomst Antananarivo
30/10 Vlucht Antananarivo - Maroantsetra Boot naar Masoala
31/11 Masoala
03/11 Vlucht naar Antananarivo
04/11 Andasibe
06/11 Andasibe - Manambato Boot naar Ankanan'ny Nofi (Palmarium)
08/11 Boot naar Tamatave
09/11 Tamatave - Soanierana Boot naar Ille Sainte Marie
12/11 Vlucht Sainte Marie - Antananarivo
14/11 Vlucht naar Nederland
Na aankomst in de hoofdstad Antananarivo (Tana) vliegen we meteen naar het zuidwesten om daarvandaan over de weg de route terug naar Tana te rijden. Dan vliegen we heen en terug naar een natuurgebied bij Maroantsetra in een baai aan de oostkust.
En vanaf Tana over de weg naar de oostkust om met een bootje langs de kust naar het natuurgebied bij Ankanin'ny Nofy te varen en uiteindelijk met een boot naar het eilandje Sainte Marie voor een paar laatste dagen relaxen aan het strand.

Het klinkt ingewikkeld, maar dat komt dus doordat sommige gebieden nauwelijks over de weg te bereiken zijn en dan een vliegtuig of boot een hoop tijd bespaard.

Voor zover we wifi zullen hebben, gaan we jullie uiteraard weer op de hoogte houden van onze belevenissen.