Oemph, Toet toet en Oink oink - Reisverslag uit Fianarantsoa, Madagascar van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Oemph, Toet toet en Oink oink - Reisverslag uit Fianarantsoa, Madagascar van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Oemph, Toet toet en Oink oink

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

27 Oktober 2014 | Madagascar, Fianarantsoa

De dag van de vreemde geluiden start bij ons huisje in de tropische tuin bij Ranomafana met hoge piepgeluidjes van gekko's en kikkertjes.
Als eerste brengen we een bezoek aan het arboretum waar diverse plantsoorten worden gekweekt. Op een van de takken zit de grootste kameleon van Madagascar. Met zijn 60cm, kleurige huid en uitstekende neus met een soort pukkels er op is het een bijzonder beest om te zien.
Een stuk verder tilt de tuinman wat stukken boomschors van de grond op om ons een Boa te tonen. De slang ligt helemaal opgerold in een holletje.

Dan is het weer tijd om de beentjes te strekken. Volgens de gids gaat de tocht van 2 uur over een makkelijk pad door een klein bos net buiten het nationale park. Maar met de vermoeidheid in de benen na gisteren en de toch wel stijle stukken valt het nog niet mee. We horen het inmiddels bekende geluid van de Koukal vogel door het bos galmen. Het klinkt als een opstartende motor.

In dit bos leeft een zwarte Sifaka soort die mede door zijn kleur moeilijk te vinden is tussen de dichte, hoge tropische begroeiing zoals diverse Raffia soorten.
De gids probeerd hem te vinden door de lokroep na te bootsen. Een geluid wat het midden houdt tussen een ingehouden kuchje en het geluid wat je produceert wanneer je een stomp in je maag krijgt. Ongeveer Oemph.
Helaas, het helpt niets. Na 2 uur alle mogelijke paden doorkruist te hebben, hebben we de Sifaka niet kunnen ontdekken. Wel nog een groep Red Fronted Limuren die door de boomtoppen springen.

We verlaten het regenwoud gebied en vertrekken terug naar de stad Fianarantsoa. Op de route passeren we vele taxi brousses. Oude busjes met achterin 4 banken die dienstdoen als openbaar vervoer. Er zijn 18 zitplaatsen, maar vaak zitten er meer mensen in gepropt. En als het moet hangen ze voor de openstaande achterdeur op de treeplank. De bagage van boodschappen en handelswaar hoog op het dak gestapeld zijn de busjes top zwaar en hebben moeite om de berg op te komen. We halen de een na de ander in met een vriendelijk wederzijds getoeter na het passeren...Toet toet.

In een van de dorpjes rijden we langs een levendige markt waar van alles en nog wat verkocht wordt. De mensen uit de wijde omgeving gaan 's ochtends al vroeg onderweg naar de markt wat vaak een paar uur lopen is.
Vervolgens gaan ze met de gekochte waren weer het hele eind terug. Zo zien we heel veel vrouwen met van alles op hun hoofd lopen, maar de iets gelukigeren hebben een karretje. Een zelf in elkaar geknutselde platte kar met houten wielen die de weg over wordt geduwd en vaak met een eenvoudig systeem bestuurd kan worden.
Stel je voor dat je net 2 varkens op de markt hebt gekocht en die dus mee naar huis wilt nemen. Die leg je dan op hun zij op de kar, bind ze vast en bedekt ze met bladeren (daar schijnen ze rustig van te worden).
Eerst moet er flink geduwd worden, maar helling af kan de zeepkistenrace met varkens beginnen. Zo gaan de karretjes met varkens en daar bovenop de mensen achter elkaar de weg af terwijl de varkens het misschien toch niet zo leuk vinden...Oink oink.

Naarmate we verder rijden wordt de weg een stuk slechter. Tot nu toe volgden we steeds de hoofdweg van zuid naar noord die, ondanks af en toe een gat, best goed geasfalteerd was. Maar nu kunnen we nog slechts stapvoets richting de lunchstop.
Na de lunch bezoeken we op ons verzoek een theeplantage. Van alle plantages die we tijdens het reizen hebben gezien was dit er nog niet van gekomen. Interessant om dit proces ook eens te zien.

Wanneer we inmiddels ergens in de middag de slechte weg vanaf de plantage naar de hoofdweg terugrijden komen we de mensen met boodschappen tegen die waarschijnlijk vanochtend vroeg naar de markt zijn geweest en nog steeds onderweg naar huis zijn. Pfff.
Dan klagen wij niet meer over wat gehobbel in de auto door het slechte wegdek.

De route eindigd in Fianarantsoa. De stad waar we 2 dagen geleden ook waren. Ook nu rijden we snel door de drukte en komen dan via een garage binnen bij het hotel. Het lijkt wel een fort. Hermetisch afgesloten van de armoedige winkels en woningen ligt net daarachter verstopt deze met camera's en dubbele kamerdeuren bewaakte bakstenen villa met klasiek vormgegeven balkonnetjes en erkers.
We lijken de enige gasten en het is er erg stil. Voor het diner nemen we plaats in de huiskamer. Een kleine knusse ruimte met zithoek en tv, een grote eettafel en daarnaast het aanrecht. De hoek van de tafel is voor ons tweetjes gedekt en de prive kok bereidt een heerlijke 3-gangen maaltijd terwijl de receptionist annex bediende ons eten opdient.
Tijdens het eten kijken we op tv een 'national geografic' achtig programma over reizen.
Een beetje vreemde gewaarwording in deze arme, stoffige stad.

• 29 Oktober 2014 - 02:26

Angonita:

Een mooie reis toch weer, maar wel met hobbels en kuilen wat de weg betreft. Gelukkig geeft de natuur er veel voor terug. Je gaat de luxe van thuis nog meer waarderen. Lichamelijk worden jullie ook aardig op de proef gesteld met zoveel klauteren en klimmen. Maar je moet er wat voor over hebben om zo veel moois te zien! Wij verheugen ons al op het foto/filmavondje.
    Geniet maar met met volle teugen, uitrusten kunnen jullie thuis wel weer!
    Liefs, Roan

Verslag uit: Madagascar, Fianarantsoa

Magnifique Madagascar

De wereld heeft zoveel moois te bieden, dus de keuze voor deze reis was lastig. Maar na Afrika, Indonesië, Noord en Zuid Amerika hebben we nu een bijzonder eiland gevonden waar alle landschappen samenkomen.
Madagaskar ligt 400 Kilometer ten oosten van Afrika en heeft in het midden een bergketen van Noord naar Zuid waardoor de westkust droog is, de oostkust uit regenwoud bestaat en je in het hoogland rijstvelden en theeplantages vind en de bevolking meer Indonesisch oogt.
Naast de Afrikaanse en Aziatische mengelmoes zijn er ook veel Franse invloeden. Naast Malagasisch spreken veel mensen ook Frans.

Aangezien het ongeveer zo groot is als Frankrijk en België samen en de wegen echt belabberd zijn is het onmogelijk om het hele eiland in 3,5 week rond te reizen. Om toch zoveel mogelijk te kunnen zien van de diverse natuur en niet zelf gespannen achter het stuur te zitten worden we rondgereden door privé chauffeurs en leggen de lange afstanden per vliegtuig af.
Zo hopen we zoveel mogelijk natuurparken en plaatsen te bezoeken waar we kunnen genieten van de prachtige landschappen, dichte jungle, stranden, lokale bevolking en natuurlijk heel veel beestjes.
Op Madagaskar leven heel veel inheemse dieren die alleen op dit eiland voor komen, dus we gaan met speurneus, verrekijker en camera in de aanslag op zoek naar de wollige halfapen zoals lemuren en sifaka's, kameleons, kleurige kikkers en prachtige vogels.

Na heel wat gepuzzel hebben we de route uitgestippeld:
21/10 Aankomst Antananarivo
30/10 Vlucht Antananarivo - Maroantsetra Boot naar Masoala
31/11 Masoala
03/11 Vlucht naar Antananarivo
04/11 Andasibe
06/11 Andasibe - Manambato Boot naar Ankanan'ny Nofi (Palmarium)
08/11 Boot naar Tamatave
09/11 Tamatave - Soanierana Boot naar Ille Sainte Marie
12/11 Vlucht Sainte Marie - Antananarivo
14/11 Vlucht naar Nederland
Na aankomst in de hoofdstad Antananarivo (Tana) vliegen we meteen naar het zuidwesten om daarvandaan over de weg de route terug naar Tana te rijden. Dan vliegen we heen en terug naar een natuurgebied bij Maroantsetra in een baai aan de oostkust.
En vanaf Tana over de weg naar de oostkust om met een bootje langs de kust naar het natuurgebied bij Ankanin'ny Nofy te varen en uiteindelijk met een boot naar het eilandje Sainte Marie voor een paar laatste dagen relaxen aan het strand.

Het klinkt ingewikkeld, maar dat komt dus doordat sommige gebieden nauwelijks over de weg te bereiken zijn en dan een vliegtuig of boot een hoop tijd bespaard.

Voor zover we wifi zullen hebben, gaan we jullie uiteraard weer op de hoogte houden van onze belevenissen.