West to west - Reisverslag uit Tofino, Canada van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu West to west - Reisverslag uit Tofino, Canada van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

West to west

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

06 September 2015 | Canada, Tofino

Zoals we eerder bij Lund aan de Sunshine Coast al aan het einde van de snelweg uitkwamen, zaten we nu bij Gold River aan het eind van de weg naar de westkust. Verder gaat de weg gewoon niet en is de rest vrijwel onbereikbaar. Onze volgende bestemming ligt ook aan de westkust, maar dan weer een stuk zuidelijker. Helaas is er geen directe weg middendoor, dus hadden we een aardig lange rit voor de boeg.
Eerst weer terug naar de oostkust, dan naar het zuiden en dan weer de enige andere weg naar de westkust richting Tofino.

Wel weer een mooie route over slingerende bergwegen, door de bossen, langs meren, een stukje kustweg en dan weer de bergen in. We nemen er de tijd voor en stoppen zo af en toe op een van de vele rustplekken en uitzichtpunten. Bij een van die plekken kijken we uit over een helder groen/blauwe rivier, maar hier nog geen zalmen te zien. Tijdens een andere stop maken we een korte wandeling door dicht bos met enorme varens en een moerassig beekje. We lopen naar de Beaver Pond in de hoop wat bevers te spotten, maar deze zijn vanwege het gebrek aan water waarschijnlijk verhuist.

Ergens halverwege de rustige route komen we bij het plaatsje Cooms. Een gezellige drukte op deze zondagmiddag tussen de paar winkeltjes en eettentjes. Op een zuurstokroze sprookjes kasteel staat een welkomst bord en in kleine houten sprookjesachtige boshutjes wordt ijs en snoep verkocht. Het middenplein staat vol met grote houtsnijwerken van diverse dieren.
En op een restaurantje dat er een beetje uitziet als een knus pannenkoekenhuis groeit gras op het dak waar een aantal geiten lopen te grazen. Het lijkt wel een sprookjesbos.

Wanneer we het bergachtige binnenland dan weer door zijn eindigen we opnieuw bij de westkust. Hier loopt het dichte woud over op het lange zandstrand langs de oceaan. Tofino is een gezellig plaatsje met veel winkeltjes, restaurants en watersportactiviteiten. Het trekt veel surfers aan en heeft echt de sfeer van een vakantieplaats aan de zee. Als je hier geen surfplank of kayak op het dak van je auto hebt, ben je haast een uitzondering.

Onze lodge is ook weer prima gelegen. Verscholen tussen de bomen hebben we een huisje met twee verdiepingen en ook weer twee slaapkamers, dus we kunnen weer kiezen. De verhoudingen zijn nog goed dus zullen we wel samen dezelfde nemen ha ha.
We zitten klem aan zee en luisteren nu naar het ruizen van de golven terwijl we zitten uit te buiken van een heerlijke maaltijd. Verser dan in een plek zo dicht bij zee kan je het niet krijgen. En dus hebben we genoten van een pittig gekruide Red Snapper die door de bijzondere combinatie met honing-yoghurt en meloen een smaaksensatie veroorzaakte. En smaakvolle, sappige Snow Crab, mossels en andere schaaldieren. Heerlijk!

• 07 September 2015 - 15:36

Ruan:

Hoi lieverds,
    West-oost-zuid dan weer west lijkt wel een puzzelroute maar in ieder geval niet eentonig
    En dan het sprookjes plaatsje Cooms, was wel weer een dag met contrasten voor jullie.
    Het water loopt ons in de mond bij het lezen van die Red Snapper die bereiding wat lekker
    we begrijpen dat jullie hebben genoten volgens mij komen jullie iets zwaarder terug van al
    dat lekkere eten.
    liefs Ruan.

• 08 September 2015 - 00:56

Angonita:

Hoi luitjes. Wat een geweldige route weer. Wij herkennen weer hoe mooi Canada ook voor ons was.En de stop in het sprookjesbos met geiten op het dak is toch ook weer bijzonder. Aan lekker en goed eten ook geen gebrek op deze reis. Jullie hebben hopelijk foto's en recepten, want wij krijgen ook trek! Je moet er ver voor weg, maar daar krijgen jullie ook veel voor terug.
    Voorspoedige reis en liefs van Roan.