's Avonds als het kampvuur brand - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu 's Avonds als het kampvuur brand - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

's Avonds als het kampvuur brand

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

18 September 2015 | Canada, Jasper Park Lodge

Het was een lange dag, maar een die het waard was.
Vanochtend vroeg opgestaan om naar Jasper te rijden. Het landschap is nog kleuriger dan wat we hiervoor hebben gezien door de kleurige bomen, de rode bosjes langs de weg en de hoge witte bergtoppen. Alleen de lucht is nog wat grauw.
We rijden de grens van Alberta over en kopen een pas voor het nationale park.
In Jasper aangekomen hebben we wat rondgewandeld in het gezellige plaatsje en wat informatie over de omgeving verzameld.

Met een stapel folders gaan we eerst maar een richting het Maligne Lake. Halverwege de weg komen we langs het Medicin Lake dat nu een bijna droge vlakte is. Slechts een klein laagje water blijft er in de herfst over, de rest verdwijnt in een ondergronds stelsel. Het overgebleven water vormt een interessante tekening rond de iets hogere, droge delen van de bodem. Twee manden geleden woedde hier een bosbrand rond het meer waardoor het nu een trieste, mystieke sfeer uitstraald.

Aan het eind van de weg komen we bij het Maligne Lake. Een groot blauw meer omringt door de hoge bergen. Door de bewolking komt de schoonheid van dit meer niet helemaal tot zijn recht, maar het blijft een mooi gezicht.
We zien weer veel eekhoorntjes, harlequin eenden, een grouse en chipmunks.

Op de terugweg stoppen we bij de Maligne Canyon waar we een wandelingetje maken. Hier heeft het water weer een diepe kloof gevormd met bijzondere rondingen in de zijwanden. De slijtplekken in het gesteente laten precies zien hoe het water voorheen liep en heeft een mooie vorm achtergelaten.

De tijd vliegt voorbij dus gaan we richting campsite. Die hebben we vanmiddag al gereserveerd, want het was behoorlijk druk en we hadden nu echt een plek met stroomaansluiting nodig.
Onderweg zien we ineens op verschillende plaatsen langs de weg elanden. Steeds weer 1 mannetje met zijn groep vrouwen en soms een jong. En ook nog een moose.
Natuurlijk wordt er dan even gestopt, gekeken en gefotografeerd.

Net op de campsite aangekomen worden we verwelkomd door de buren. 3 Canadese koppels verblijven hier een lang weekend en nodigen ons uit voor een drankje. Het wordt erg gezellig met ze. Zo gezellig dat we na een aantal drankjes bij het kampvuur veel te laat aan het avondeten gaan. En direct na het eten weer aanschuiven voor bier en warme chocomel met Baileys bij het vuur terwijl er country/blouse achtige nummers worden gezongen begeleid met gitaar en mondharmonica.
En dit af en toe onderbroken door het harde, hoge gefluit dat de eland maakt. Ze lopen hier vlak rond de campsite.
Dit zijn mooie momenten om mee te maken.

Aangezien het al behoorlijk laat is, is dit verslag snel geschreven. We blijven het toch iedere dag doen. Zo zetten we de herinneringen voor onszelf op een rijtje en kunnen we anderen laten meegenieten. We zien dat de verslagen behoorlijk vaak bekeken worden en vinden het erg leuk om reacties van volgers te lezen.

Het is inmiddels ruim na middernacht , dus na een laatste blik naar de sterrenhemel zeggen we de buurtjes gedag en kruipen ons bed in.

• 19 September 2015 - 23:36

Sandy Krouwel:

Oh Jasper, zo geweldig. Alles komt weer voorbij. Geweldig die verhalen, bedankt daarvoor xx

• 20 September 2015 - 00:09

Angonita:

Hoi luitjes.
    Het klinkt weer allemaal geweldig. Leuke contacten gelegd met de Canadezen. Gezelligheid kent geen tijd, zoals jullie weer ervaren hebben. En dan in je bed kruipen kwam natuurlijk niet door de drank, maar doordat het al aardig laat was voor jullie doen!!!
    Nog heel veel plezier en leuke ontmoetingen.
    Liefs, Roan