Sky High - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Sky High - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Sky High

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

19 September 2015 | Canada, Jasper Park Lodge

Hoewel de temperatuur vandaag best aangenaam was trokken we toch onze warmste kleding, sjaal, muts en handschoenen aan. We gingen namelijk nog verder de hoogte in. Met de skytram, een gondellift, zijn we naar de top van de berg op 2277 meter gegaan.
Van boven af hadden we een waanzinnig uitzicht over Jasper, de verschillende meren beneden, de glimmende Athabasca River die door het landschap kronkeld en rondom verschillende bergketens met witte toppen. Een schitterend gezicht.

Ook onder onze voeten lag sneeuw. De hele top was met sneeuw bedekt. Terwijl we over de berg liepen sloeg het weer elke 5 minuten om. Het ene moment waaide het ijzig koud en bliezen we bijna van de berg af, het andere moment was het aangenaam warm en genoten we van de blauwe lucht terwijl als je de andere kant opkeek er een dreigende donkere wolk tegen de bergketen aan hing. We zagen zelfs een regenboog boven 1 van de bergtoppen. We hebben daar een tijdje rondgewandeld en van het uitzicht genoten.

Later in de middag hadden we een wildlife tour geboekt om de kans van het zien van de vele dieren die hier leven te vergroten.
Met een bus werden we rondgereden rondom Jasper naar de verschillende plekken langs de weg waar af en toe dieren worden gezien. Dat vinden van die dieren viel nogal tegen. We reden alle uitvalswegen van Jasper af. Het landschap was prachtig met een blauwe lucht en de laagstaande namiddagzon op de bergen, maar qua dieren weinig geluk. Het was op een gegeven moment zo stil in de bus dat we allebei een beetje in slaap dommelden. De berggeiten met hun mooie lange witte vacht waren nergens te bekennen, dikhoorn schapen ook niet en de kans op andere dieren die we graag zouden zien was nog kleiner.

Uiteindelijk kwamen we weer dichter bij het dorp en zagen op nagenoeg dezelfde plaats als gisteren de elanden langs de weg. Er stonden alleen zoveel auto's stil om te kijken dat wij niet echt in de buurt konden komen zonder dan weer gevaarlijk dicht bij te zijn. Elanden zijn niet bang voor mensen. Langs de wegen zijn ze juist veilig omdat daar geen wolven komen. Maar regelmatig krijgt zo'n bronsig mannetje het in zijn bol en valt mensen of auto's aan die te dicht bij komen. En dat wil je niet meemaken.

Verderop zagen we nog meer groepjes elanden. De mannetjes met hun grote gewei zijn wel ontzettend mooi en indrukwekkend en de jongere zijn schattig om te zien.
Het nadeel van zo'n tour is dan wel dat je niet zelf kan bepalen waar en hoe lang je stopt om ze goed te kunnen bekijken en fotograferen.

Na daarna nog heel veel rond te hebben gereden totdat het te schemerig werd om nog wat te kunnen spotten, hadden we het opgegeven. En toen ineens, vlak voor we het dorp inreden, liep een jonge bruine beer langs de weg vlak naast ons. We reden hem nog bijna aan. Net achter de bus stak hij over en rende koddig de verte in. Toch een leuke afsluiting van de tour.

Inmiddels in het donker komen we op de campsite terug. Dit keer een andere plek en zonder stroom, omdat die van gisteren maar voor 1 dag beschikbaar was. We staan nu ver weg van de gezellig buren, dus dan maar zelf een kampvuurtje maken en het gezellig maken.

• 20 September 2015 - 19:28

Ruan:

Hoi Rina,
    Jullie zijn een flink eind naar boven gegaan, wat zal dat een schitterend uitzicht zijn geweest.
    En dan die verschillende temperaturen goed dat jullie er op voorbereid waren.
    Niet de verwachte dieren gezien maar gelukkig wel wat elanden die kleintjes lijken me
    leuk om te zien. En dan op het laatst die jonge bruine beer dat ging net goed gelukkig.
    Hoop dat jullie bij het kampvuur toch weer hebben nagenoten van die geweldige dag.
    Veel liefs, Ruan

• 20 September 2015 - 21:06

Angonita:

Hoi luitjes,
    On top of the hills en dan het fantastische, weidse uitzicht, dat is, ondanks de kou waar jullie goed gemutst op voorbereid waren, een waar droombeeld.
    Jammer dat de wildtour niet veel opgeleverd heeft. De natuur is zo uitgestrekt en dan moet maar net geluk hebben. Zelfs in een dierentuin laten ze zich niet altijd zien en daar is de ruimte toch beperkter. Maar op de valreep dan toch nog die jonge beer vlakbij.
    En dan de dag weer afsluiten met een kampvuurtje bij de camper. Klinkt om jaloers op te worden.
    Liefs, Roan