Wet 'n Wild - Reisverslag uit Miette Hotsprings, Canada van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Wet 'n Wild - Reisverslag uit Miette Hotsprings, Canada van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Wet 'n Wild

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

20 September 2015 | Canada, Miette Hotsprings

De hele nacht heeft het geregend en dat was 's ochtends nog zo. De voorspellingen voor de rest van de dag waren niet hoopvol en als we om ons heen keken was er door de dikke bewolking nergens een berg te bekennen.

Het plan moest dus even veranderd worden. We zouden eigenlijk de Icefields Parkway langs de gletchers en door het mooie landschap gaan doen. Normaal is dit een hele mooie bergroute, maar dat zou met dit weer zonde zijn.
Dus besloten we een dagje langer in Jasper te blijven.
Het is een knus dorpje met genoeg te doen in de buurt.

We nemen wel het begin van de Icefields Parkway naar de Athabasca Falls en terug via de oude snelweg. Met al die regen van vandaag kan zo'n kletterende waterval er ook wel bij.
Dit is ook weer een bijzonder natuurverschijnsel waar je goed kan zien hoe het krachtige water zich een weg door de rotsen heeft geslepen. En zijn grote potholes, uitgeholde gaten, langs de kant ontstaan en vanaf verschillende hoogtes bekijken we de aparte vormen in de rotsen en de stroming van het water.
En als het schuimende water dan eenmaal door de nauwe doorgangen is geperst komt het tot rust in een groot meer.

De route terug via de oude snelweg is een mooie rit tussen de bomen door. Tussen de rijen met felgeel gekleurde bomen lijkt het soms bijna alsof de zon weer schijnt, zo licht is het.
Ook de dieren trotseren de regen. Maar opvallend genoeg zien we vandaag allemaal rennende dieren. Misschien vinden ze die druppels toch niet zo fijn. Het begon met elanden die vanochtend op de campsite vlak bij ons voorbij kwamen rennen. We zien later 2 hertjes die achter elkaar aan rennen en 2 eekhoorns die vlak voor de camper oversteken. En later weer een aantal elanden langs de weg.

We zoeken nog meer nattigheid op, maar dan op een aangenamere manier. Vlak buiten Jasper liggen de Miette Hot Springs.
Nou moet je niet denken aan idyllische hot springs tussen de bergen op een groen omringde natuurlijke plek. Dit is aangelegd als een buitenzwembad met een aantal rechthoekige baden met verschillende temperatuur. Wel gevuld door de natuurlijke warmwater bron die hier is.

Eigenlijk is het zonde dat het zo is opgebouwt en daarom waren we eerst niet van plan om hier heen te gaan. Maar op een dag als vandaag is het best lekker om in het 40 graden warme water te liggen terwijl de ijskoude regendruppels op je hoofd vallen. En zo hadden we toch nog de kans om onze zwemkleding te gebruiken.

Met temperaturen van -2 tot +30 hebben we alle kleding inmiddels wel gebruikt en hebben in ieder geval niets onnodig meegenomen. En de Bastion regenjasjes kwamen weer goed van pas vandaag ;)

De voorspellingen voor morgen zijn beter, dus we hopen dat de regen vannacht stopt en we morgen van het uitzicht langs de Icefields Parkway kunnen genieten want we moeten dan echt wel verder.

• 23 September 2015 - 11:16

Ruan:

Hoi Rina, jammer dat het weer wat tegenzit. Dan maar even het schema omgooien en andere
    dingen ontdekken, wie kan zeggen lekker gezwommen te hebben in de idyllise hot springs
    van 40 gr tussen de bergen terwijl de buiten temperaturen behoorlijk lager zijn.
    We hopen op beter weer voor jullie.
    Liefs Ruan.