Kumalu - Reisverslag uit Goddo, Suriname van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Kumalu - Reisverslag uit Goddo, Suriname van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Kumalu

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

13 September 2016 | Suriname, Goddo

De nacht is een beetje onrustig verlopen. Net nu we gewend zijn aan alle beestjes die we hier tegen komen, zijn we toch nog verrast. Vannacht werden we ineens wakker en bleek Richard een wondje aan zijn teen te hebben wat maar bleef bloeden. Het matras en de vloer zaten onder. Wat we al dachten bleek waar te zijn, hij is gebeten door een bloeddorstige vampier vleermuis. Het schijnt hier wel vaker voor te komen en gelukkig na een bezoekje aan de medische post in het naastgelegen dorp komt voor zover zij weten hondsdolheid hier niet voor. Dat stelde ons gerust en we hebben gelukkig ook geen rare bijverschijnselen gemerkt.
Behalve dan een nacht die onrustig verliep. Later kregen we te horen dat we de olielamp binnen hadden moeten zetten om dit soort ongenode gasten buiten te houden.

Vandaag hebben we een lange afstand in de korjaal afgelegd over de rivier tot de splitsing van de Boven Suriname rivier naar de Pikin Rio en Gran Rio. De warme zon, het schommelen van de boot en de houten bankjes maken het best een vermoeiende tocht. Maar de omgeving is heerlijk. De oevers zijn groene muren van bomen die dichtbegroeid zijn met klimplanten die er uitzien als camouflagenetten die over de bomen hangen. In de rivier liggen soms rotspartijen waar onze bootsman Ega vaardig omheen slalomt en we passeren diverse dorpjes waar de vrouwen de was en afwas in het water doen terwijl de kinderen er lekker aan het zwemmen zijn.

Na de lange tocht komen we aan bij Kumalu, een eilandje met een
paar vakantiehutjes.  Kleine houten hutjes, maar deze zijn al luxer dan wat we inmiddels gewend zijn, met douche en toilet.  Het enige nadeel is dat het deurtje wel heel klein is waardoor we al meerdere keren ons hoofd hebben gestoten.

Op de punt van het eilandje is een overkapping met hangmatten waar we dankbaar gebruik van maken om even een dutje te doen. Even hangmatteren zoals ze het hier noemen.
Vlakbij is een grote Sula. Over de hele breedte van de rivier liggen grote rotsen waar het water in een stroomversnelling doorheen loopt. Het ziet er heel mooi uit. En nog leuker is het om te badderen tussen de rotsen. Het is de beste natuurlijke whirlpool, bubbelbad en massagebad ineen waar we uitgebreid van geniet totdat de zon bijna onder gaat en de lucht prachtig oranje kleurt boven het zilverkleurige water. Bijzonder detail is dat terwijl wij van het verfrissende water genoten de jongens met een halve kip op piranhas aan het vissen waren. Helaas dit keer niets gevangen. Eerder hadden ze meer succes en die piranha hebben we bij de lunch al verorberd.

We hebben een leuk contact met Kukcy, Iga en neefje Benna die vanaf vandaag ook mee is op de trip, bezoeken onderweg wat dorpjes waar de jongens in elk dorp lopen te sjansen met de meiden en spelen 's avonds samen een potje kaart. Als ze onder elkaar praten spreken ze het lokale Saramaccaans, waar wij iets van proberen te begrijpen. Maar iedereen kan ook nederlands en op verschillende plekken horen we Nederlandse muziek zoals zelfs Guus Meeuwis met 'het is een nacht die je normaal alleen in films ziet ...'
Dit is zeker weer een bijzondere nacht. Hopelijk minder onrustig als de vorige en weer een waarbij we weer kunnen genieten van de rust, natuurgeluiden en aangename temperatuur en dromend over de mooie omgeving.

• 17 September 2016 - 21:16

Annie Noordhout:

Hoi lieverds,
    Zo dat was een spannende nacht, het is gelukkig goed afgelopen.
    Goed dat jullie toch even naar de medisch post zijn geweest.
    En de volgende dag weer op pad nieuwe ontdekkingen en mooie ervaringen
    op doen.
    Liefs Ruan.