Terug naar de stad - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Terug naar de stad - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Terug naar de stad

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

16 September 2016 | Suriname, Paramaribo

Helaas is onze laatste dag op de rivier aangebroken en moeten we weer de overgang maken van deze mooie bijzondere streek terug naar de stad.

Eerst bezoeken we nog een museum in Pikin Slee en dan begint de lange tocht met de boot. Het is heerlijk varen in de brede rivier met groene muren en hier en daar een dorpje, maar onze billen zijn het houten bankje inmiddels wel zat.
Na ongeveer 2 uur varen komen we bij het drukke verzamelpunt Atjoni. Het is een rommelige drukte met heel veel bootjes die volgeladen worden met groepen Surinaamse toeristen die een weekend naar een resort langs de rivier gaan. Op een afstandje staan we de rumoerigheid te bekijken. Dan is het echt tijd om afscheid te nemen van Kukcy, Iga en Benna. Nog een laatste groepsfoto en dan stappen we het busje in dat ons weer naar Paramaribo brengt.

Eigenlijk zouden we nog naar het Brokopondo meer en de Brownsberg gaan, maar jammer genoeg gaat dat niet door. In het natuurgebied waren illegale goudzoekers bezig geweest en nu werd het ontruimt en moesten de goudzoekers het gebied verlaten. Omdat dit nog wel wat ophef kon veroorzaken werden er geen toeristen in het natuurpark toegelaten. Voor ons dus erg jammer.

Maar ook zonder tussenstops is het een lange rit terug van 3 uur en zijn we pas tegen half 7 terug in de stad. Bij Greenheart voelt het weer als thuis komen. We kletsen bij met het personeel en kok Irene is er ook weer die erg benieuwd is in onze belevenissen. Veel Surinamers, zoals zij ook, zijn zelf nog nooit naar het binnenland geweest. Daar zitten teveel enge beestjes zeggen ze dan...

• 17 September 2016 - 19:22

Angonita:

Hoi luitjes,
    Het zal inderdaad wel een grote overgang zijn van het primitieve leven in de jungle naar het "stadse" leven in Paramaribo. Gelukkig konden jullie, door de lange vaartocht, nog even nagenieten en langzaam wennen aan het "stadse". Helaas wel met een houten kont tot gevolg! Jammer dat de tussenstop niet door kon gaan.
    Toch te gek voor woorden dat jullie de mensen in Paramaribo moeten vertellen hoe mooi en bijzonder het in het binnenland is.
    Nu even in de stad, maar de komende dagen mogen jullie weer gaan genieten van de mooie natuur in de binnenlanden, waar vast weer mooie verslagen over komen.
    Liefs en veel genot, Roan

• 17 September 2016 - 22:28

Annie Noordhout:

Hoi lieverds,
    Het lodgehopping is voorbij, maar jullie gaan weer andere mooie dingen ontdekken.
    Veel plezier en mooie momenten in Nickerie en Bigi Pan.
    Liefs Ruan.