Bigi Pan - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Bigi Pan - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Bigi Pan

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

17 September 2016 | Suriname, Nieuw Nickerie

Vandaag ging de route helemaal naar het noordwesten, naar Nieuw Nickerie. Weer een heel ander landschap trekt aan ons voorbij. In dit deel is veel landbouw en veeteelt, dus ineens geen oneindige jungle, maar platte groene vlaktes met her en der wat koeien of schapen. Het is net of je door Nederland rijdt, alleen zijn de stukken grond heel wat groter, zie je geen snelweg aan de horizon en ontbreken de grote elektriciteitsmasten en windmolens.
Een aantal Nederlandse boeren zijn ooit hierheen getrokken om een nieuw bestaan op te bouwen. Zij worden boeroes genoemd. Maar tegenwoordig zijn het ook veel Hindoestanen die hier landerijen hebben.

Een ander deel staat vol met cocos palmen en bij Wageningen beginnen de rijstvelden, er zijn maar weinig dorpjes dus hele lappen grond trekken tijdens de 4 uur durende rit voorbij. Bij Nickerie stappen we bij een steiger op een bootje naar Bigi Pan.
Eerst een stukje over de rivier totdat we door laag water niet verder kunnen. We moeten de boot over een helling met boomstammetjes heen rollen om zo aan de andere kant te komen. Dan pas kunnen we verder door de rivier met mangrovebos en moeras wat het leefgebied van heel veel vogels is en waar we ook doodskopaapjes en kapucijnaapjes in de bomen spotten.

De grote trekpleister bij Bigi Pan is de rode Ibis en daar zien we er veel van. Soms hele groepen die sierlijke slierten vormen in de lucht die door de rood/roze kleur extra opvallen.
Het meer waar we op uitkomen heet Bigi Pan en midden op het water is Stefanies Lodge waar wij een nachtje blijven.
Een leuke plek met vrij uitzicht over het water waarvandaan we verschillende boottochtjes maken.

Eerst een rondje vogels kijken en genieten van de laagstaande zon op het glanzende meer waar verschillende kleine eilandjes op lijken te drijven en dode bomen met kunstzinnige vormen uit het water steken.
Naast vogels zit hier ook veel vis. Zo veel dat ze zelfs spontaan in de boot sprongen.
Om nog meer te vangen hebben ze ook netten uit gezet die wij gaan leegmaken.
We helpen mee met de spartelende vissen die in het net verstrikt zitten eruit te halen. 1 vinger in de bek, 1 achter de kiew en dan het net los trekken en ze daarna in de boot gooien.
Met de bodem van de boot vol vis varen we terug naar de lodge.
En wat eten we daar?. .  souto soep en onze eigen verse tilapia vis.

We worden nog getrakteerd op een prachtige maan opkomst met een rode maan. Een bijzonder schilderachtig gezicht met de gouden glans op het water.

In het donker varen we weer een stukje om op zoek te gaan naar kaaimannen. Al snel wordt een kleintje gevonden die we even mogen bekijken en vasthouden. Dan komt er een grotere tevoorschijn. Deze wordt in de boot gelegd en meegenomen naar de lodge waar we een korte uitleg over kaaimannen krijgen en ook deze mogen vasthouden. Het beest van 1.15m spartelt wat tegen wat het extra spannend maakt. Daarom wordt hij snel weer vrijgelaten om weer in het donkere water te verdwijnen.

Turend over het water genieten we nog even na van deze dag met weer nieuwe beestenervaringen.