Van zee tot aan Groningen - Reisverslag uit Groningen, Suriname van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Van zee tot aan Groningen - Reisverslag uit Groningen, Suriname van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Van zee tot aan Groningen

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

18 September 2016 | Suriname, Groningen

Om de zonsopkomst boven het water mee te maken hebben we afgesproken om kwart over 6 op te staan. En dan zal je net zien dat je die nacht niet goed slaapt. Het geluid van het kabbelende water is heerlijk, maar met als gevolg dat je 's nachts naar de wc moet. En ook de wind die door de kamers met half open muren waait lijkt eerst wel lekker, maar wordt op de duur vervelend.
Maar ok, met kleine oogjes zitten we er klaar voor. En gelukkig is er ook al koffie gezet. Langzaam verschijnt de rode bol boven het water... Om dan achter de laaghangende wolken te verdwijnen en alleen nog wat lichte stralen te laten zien. Maar evengoed een mooi moment en een goede manier om langzaam wakker te worden. Nog even schommelen in de hangmat en dan ontbijten.

Later varen we weer over het ondiepe meer tussen de eilandjes en bomen door en genieten weer van alle vogels. We steken helemaal door totdat we bij de Atlantische Oceaan uitkomen. Hier geen blauwe zee met witte stranden, maar moeras met modder vlaktes.

En die modder is de reden dat we hier zijn. Eerst ploegen we ons een weg door de glibberige blubber waarbij we soms al tot de knieën wegzakken en nog een beetje moeilijk doen over de viezigheid. Maar even later laten we ons in de dikke grijze glibberige modder vallen om er uitgebreid in te rollen. In menig beautycentre betaal je voor zo'n modderbad dat een oppeppend masker is voor je huid. Hier is het gratis. En modder in overvloed. Wel is het uitkijken voor de krabbetjes die leven in deze blubber. Maar hoe verder van de kant, hoe minder beestjes.
We zitten van top tot teen onder. Nadat we het in de zon hebben laten drogen spoelen we ons af in het zanderige water. Maar echt schoon worden we niet. Dat is van latere zorg.

Met de modder nog in de haren, oren en op nog meer plekken varen we weer terug om ons bij de lodge te douchen met het zoute, groene water wat in een slap straaltje uit de leiding komt. Daar fris je ook niet echt van op. Daarna hebben we nog wat tijd om te luieren en lunchen en moeten dan alweer weg. We verlaten het meer, trekken de boot weer over de sleephelling naar de andere kant om via de rivier weer aan land te komen bij Nickerie.

De volgende bestemming ligt weer op de route terug naar Paramaribo, maar iets korter rijden. Door het Hollands aandoende landschap met landbouw, veeteelt en traktoren komen we aan bij het toepasselijke plaatsje Groningen.
Ook dit is ontstaan door Nederlandse boeren die hier heen zijn gekomen en het hebben vernoemd naar de plaats waar ze vandaan kwamen.

Maar behalve de landelijke omgeving en de rust heeft het niets van het Nederlandse Groningen. Bij ons appartement in de stijl van een oud plantage gebouw is een tuin vol tropische planten, vliegen kolibries en grietjebies (geel zwarte vogeltjes), horen we brulapen in de verte en bij het donker worden start het concert van krekels en kikkers weer op. Die hebben we afgelopen nacht op het water niet gehoord en eigenlijk wel gemist, misschien konden we daardoor niet zo goed slapen.
Om het Groningen in Suriname nog verwarrender te maken heten deze appartementen Bloemendaal. Nou zitten we wel dicht bij de kust dus dat klopt dan weer wel. Maar hier geen strandtenten, alleen een Chinese winkel en een toko met Javaans eten.
Anoeska heeft ons hier hartelijk ontvangen en maakte ons duidelijk dat we ons hier lekker thuis moeten voelen.
Als enige gasten, een zwembad voor de deur en een koelkast vol lekkere dingen voor het ontbijt gaat dat wel lukken. En ook erg fijn... Een goede douche waar we alle modder restanten kunnen afspoelen.

• 19 September 2016 - 13:09

Annie Noordhout:

Hoi lieverds,
    Weer een hele route hebben jullie afgelegd al die namen, Wageningen/ Nickerie/ Bigi Pan/ Gronigen
    en dan App Bloemendaal schitterend.
    En dat vissen vangen top maar die kaaiman klein oke die grotere daar moet ik even niet aan denken
    ben benieuwd naar die foto`s. Dat modderbad inderdaad gratis hier betaal je ervoor, en dan nu weer contrast ander onderkomen met douche en zwembad voor de deur dat wordt genieten voor jullie.
    Aankomende dagen gaan jullie naar Kabalebo vliegen weer andere ontdekkingen.
    Veel plezier, liefs Ruan.

• 19 September 2016 - 14:58

Angonita:

Hoi luitjes

Wat geweldig toch weer wat jullie allemaal zien en doen. Tientallen verschillende mooie vogeltjes, een kaaiman vangen en vasthouden, moet je wel lef voor hebben, je onderdompelen in een natuurlijk modderbad en dan steeds weer op mooie lokaties de nacht doorbrengen. Vaak lange afstanden overbruggen om ergens te komen, maar dat wordt steeds weer beloond. Waarschijnlijk hoeven jullie terug in Nederland even niet meer in een bootje, omdat jullie inmiddels genoeg hebben gevaren!
    Nu even lekker relaxen en genieten van al het moois om je heen en te kijken of de modderpacking zn werk heeft gedaan, zodat jullie fris en fruitig aan de lange trip naar Kabalebo kunnen beginnen.
    Veel plezier en blijf genieten. Wij wachten met smart op de foto's en verhalen na thuiskomst.
    Liefs, Roan