Beestenboel - Reisverslag uit Paraa, Oeganda van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Beestenboel - Reisverslag uit Paraa, Oeganda van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Beestenboel

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

14 September 2017 | Oeganda, Paraa

Vanochtend vroeg hebben we Fort Murchison verlaten en zijn we met Shindishi op pad gegaan voor een hele dag gamedrive.
Wat een hoop beesten zijn hier weer. Al snel zien we de Ugandan Kop, een antilope soort van deze streek die hier in zeer grote getale aanwezig is. Ook de kraanvogel, die het nationale symbool is.
Het ligt glooiende groene landschap biedt voor elke diersoort iets. Laag gras voor de antilopen, acacia bomen voor de giraffen, bosjes voor de olifanten en de pumba's die overal tussendoor lopen.

Aan alle kanten zien we vlaktes vol dieren die ons of een beetje verbaasd aankijken of vlak voor onze auto achter elkaar aan oversteken.
Het meest opvallende is het enorme aantal giraffen. Giraffen hebben we wel vaker gezien, maar nooit zoveel bij elkaar. Tientallen, misschien wel bijna honderd, verplaatsen zich in groepen over het terrein. Hoe langer je kijkt hoe meer je boven de struiken of hoog boven de horizon ziet uitsteken.

Voor de lunch gaan we naar onze volgende lodge in het zuidelijke deel van het park. Om daar te komen moet we met een ferry de Nijl oversteken. Op vaste tijden gaat deze boot, wat eigenlijk niet meer is dan een platte pont, waar net 6 auto's op kunnen. Of als er een schoolbus vol kinderen mee moet, dan deze en wat minder auto's. Voor de overige wachtenden komt de pont dan nog een keer terug.
Terwijl wij op de pont wachten zien we vlak naast de oversteek een groep olifanten langs de waterkant van de Nijl staan. Dat is nog eens prettig wachten.

De Kabalega Wilderness lodge is ook weer een prachtige plek. Dit keer klem langs het water van de Nijl waar we de nijlpaarden hard horen knorren. Ze liggen nog aan de overkant van de rivier dus kunnen ze nog niet goed zien. Maar vanavond zullen ze uit het water komen om gras te gaan eten en grote kans dat ze dan voor onze lodge langskomen. En heel vroeg in de ochtend weer terugtrekken naar het water.
Gelukkig ligt onze lodge verhoogd op palen. Het is weer heel luxe ingericht, half steen met de voorkant van tentdoek waardoor we met de ritsen open een vrij uitzicht hebben.
De service is uitstekend, hoewel we er nog steeds aan moeten wennen omdat we gewend zijn om alles zelf te doen. In het donker wordt je bij elke stap begeleid, de serveerster staat constant voor je klaar en doet er alles aan om het je gemakkelijk te maken.

Maar voordat we de lodge echt gaan betrekken maken we nog een middag gamedrive door het park. We kunnen er geen genoeg van krijgen. De dieren passeren kriskras van alle kanten. En als extraatje van de dag eindigen we met een mannetjes en vrouwtjes leeuw die vlak naast de weg uitgebreid ontzettend lui liggen te wezen.

Als we bij de lodge aankomen brand er een heerlijk kampvuur aan de waterkant. Net als wij na al dat zitten in de auto even lekker bij het vuurtje staan te ontspannen, komt de bediening alweer aan met stoeltjes en een tafel. Ze willen echt niet dat je iets te kort komt. In het donker op de achtergrond staat er altijd stiekem iemand klaar die je in de gaten houdt en soms is dat best schikken, want je ziet ze echt niet, totdat ze vriendelijk lachen. En dat doen ze gelukkig heel veel.

We gaan ons klaar maken voor de hippo's die hopelijk voorbij gaan komen en zullen hen vanaf onze veranda eens stiekem in de gaten gaan houden.

• 15 September 2017 - 12:27

Annie Noordhout:

Hoi kanjers,
    Dachten jullie dat het niet mooier en luxer kon en dan nu de Kabalega Wilderness Lodge waar ze klaar staan om jullie te helpen en te genieten van al die mooie dieren en tevens beschermen, dat moet toch een geweldig gevoel geven. Maar ook de reis er naar toe wat een belevenis. Geniet van het kampvuur en de Nijlpaarden die langs jullie Lodge zullen komen.
    Liefs Ruan.

• 15 September 2017 - 15:12

Angonita:

Hoi wildspotters,
    Ik denk dat jullie tijdens vorige reizen nog niet zoveel dieren hebben gespot als nu. Olifanten, giraffen enz. in grote groepen kruisen jullie pad, geweldige ervaring toch.
    En dan ook nog bij jullie lodge en het kampvuur op je gemak neushoorns spotten. Een met de natuur!
    De persoonlijke service rondom de lodge maakt je bijna verlegen. Zij werken hard en jullie hoeven alleen maar te genieten van al het moois.
    Hopelijk is de klik met de gids ook ok.
    Ga nog meer spotten de komende dagen en leg alles goed vast in beeld en geheugen. Geniet, en niet met mate!
    Liefs, Roan

• 15 September 2017 - 18:07

Richard&Natascha :

Neushoorns zijn er niet hoor, dat is een van de soorten die hier uitgestorven is. Maar ze zijn bezig met een project om ze weer terug te brengen in de natuur. Nijlpaarden zijn er wel. Heel veel. De dikke koppies die boven het water uitsteken zien er grappig uit. De hoeveelheid dieren hier verbaasd ons ook. Ze zijn in zo grote getale aanwezig en wij genieten er ontzettend van. En verwend worden door alle service en goede zorgen van het personeel en van onze gids is ook wel eens lekker als we het punt bereikt hebben dat we ons er volldig aan overgeven. Puur genieten en het gaat maar door!

Verslag uit: Oeganda, Paraa

Oe Oe Oe Oeganda

Na verschilende bestemmingen te hebben bedacht trok Afrika ons weer aan en zorgde onze liefde voor natuur en dieren voor de keuze voor Oeganda.

In vrijwel ongerepte natuur de kans hebben om dieren van dicht bij in hun natuurlijke leefomgeving te kunnen aanschouwen is zo geweldig.
En vaak zoeken we dan toch ook wel een bestemming waar bijzondere dieren leven die wij nog niet eerder in het wild hebben gezien.
Naast de vele bekende safaridieren waar je nooit genoeg van kunt krijgen, leven in Oeganda veel Nijlpaarden! En die hebben we nog niet eerder gezien. Daarnaast biedt het ons de unieke kans om het dagelijks leven van chimpansees te aanschouwen en het meest bijzondere is de zelfzame, bedreigde berg-gorilla. Deze indrukwekkende dieren van dichtbij bekijken is maar voor weinigen weggelegd, en wij pakken die kans!

Verder heeft Oeganda, door het grote Victoria meer en de vele rivieren, een heel groen landschap wat afwisselend bergachtig is en biedt dus een zeer gevarieerde natuur waar we van gaan genieten.

Om zoveel mogelijk te kunnen zien maken we een rondreis die ons helemaal naar het noorden, via de westkant naar het zuiden brengt en om het ons gemakkelijk te maken hebben we hiervoor een safariauto met chauffeur. Voor de overnachtingen hebben we weer de mooiste plekjes uitgekozen met diverse onderkomens van tent tot luxe lodge.

We doen ons best om iedereen die meeleest een beetje mee te laten beleven met deze bijzondere reis.