Nijl cruise - Reisverslag uit Paraa, Oeganda van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Nijl cruise - Reisverslag uit Paraa, Oeganda van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Nijl cruise

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

15 September 2017 | Oeganda, Paraa

Een heerlijk dagje op het water met af en toe een verkoelend windje, maar vooral veel zon.
De dag begint met een boottochtje naar de Delta, waar de Nijl samen komt met Lake Albert. Een privé trip op een klein bootje voor ons alleen. We varen langs de oever op zoek naar vogels. Vele Kingfishers, oegandese grote Goliath Rijgers en vele Weever Birds die bijzondere nestjes maken die als een bolletje aan een tak bungelen.
En natuurlijk zijn er ook nijlpaarden. Overal zie je de dikke koppen boven het water uitsteken, maar als we dichterbij komen duiken de schichtige dieren snel weg.
De bijzondere Shoebil, met een snavel in de vorm van een schoen, vinden we niet. Wel een zeer zeldzame antilope soort die zelfs lokalen zelden zien en een otter die hier wel leeft maar nooit gezien wordt.

Het dobberen op het water op deze bloodhete dag smaakt naar meer en omdat we eigenlijk geen plannen hebben voor de rest van de dag behalve relaxen,  regelen we een boottochtje voor de middag die de andere kant van de Nijl af gaat naar de onderkant van de waterval. Dan kunnen we relaxen en van de omgeving genieten.

Kennelijk is er voor deze tour meer belangstelling, want de grote boot zit aardig vol. We nemen plaats op het bovendek om zo goed uitzicht te hebben. Het dieren spotten op grote afstand gaat ons steeds beter af en zo worden we flink beloond. Al snel zien we een olifant die lekker staat te badderen aan de waterkant. Een prachtig gezicht hoe hij met zijn slurf met het water speelt. Maar wij verstoren zijn baddertijd en dat moet hij even laten merken door boos met zijn oren te flapperen, heen en weer te draaien en te trompetteren. We lagen met de boot heel dicht bij en dan is dat getoeter echt zo indrukwekkend.
We zien gaandeweg nog veel meer dieren die afkoeling zoeken bij de rivier. Wrattenzwijnen, giraffen en overal weer nijlpaarden en, hoewel men zij dat ze in deze periode zeldzaam zijn, ook meerdere krokodillen. Wat zijn die hier enorm groot. Maar heel bedreigend zijn ze niet, want ze hebben ook last van de warmte en liggen zodoende op de kant met hun bek open te rusten om zo af te koelen.

De waterval is het keerpunt van de tocht en van beneden een indrukwekkend gezicht. Met grote kracht kletterd het schuimende water naar beneden en veroorzaakt daarmee voldoende stroming om de Nijl door te laten stromen tot de middelandse zee.
Om deze boottocht in stijl af te sluiten drinken we een Nile biertje op de Nile River. De beste plek.

Op de boot raken we aan de praat met een Zwitserse man op leeftijd die ons diep respect heeft gewonnen. Hij is samen met zijn hond met de fiets op weg van de Noordkaap naar de Zuidkaap en dat heeft hem nu na 2 jaar hier gebracht. Ongelofelijk. Geen schema, geen haast want zoals hij zelf zei is hij eigenlijk niet zo'n fietser. Per dag ziet hij wel wat de plannen worden en hoe ver hij komt en als hij het ergens naar zijn zin heeft, zoals in Oeganda, dan blijft hij een paar dagen langer. Wat een geweldig verhaal. Daar kan hij, als hij ooit uitgefietst is, wel een boek over schrijven.

Het Engels met het vreemde accent wat ze hier hebben levert soms nog wat verwarring op. Wanneer na het ontbijt met ons het menu voor de lunch wordt doorgenomen verstaan we de helft niet. Maar tot nu toe is al het eten heerlijk en laten we ons maar verrassen. We zijn er inmiddels achter dat ze de 'r' niet uitspreken. Net als chinezen. Zo hebben ze het over een gilaffe, the felly, bleackfast en nog zoveel van dit soort uitspraken. Laat staan als ze het over vogelnamen hebben, dan weten we helemaal niet wat er wordt bedoeld.

We zitten rozig uit te buiken na alweer een goede maaltijd met achter ons zang en trommels van de lokale muziek van een optreden bij de naastgelegen lodge en aan de andere kant de piepjes en tjirp geluiden van insecten en kikkers. En toch klinkt dat alles als volledige rust.
Vannacht hebben we als een blok geslapen en daardoor de langstrekkende nijlpaarden volledig gemist. Maar misschien horen we komende nacht nog wel de grazende, knorrende beesten voorbij komen.

• 15 September 2017 - 21:01

Angonita:

Hoi geluksvogels.
    Jullie beleven wel heel veel, eerst over land en nu weer op de zo beroemde Nijl. En dieren die zich zelden laten zien, behalve als jullie er zijn! Geweldig allemaal. Wel spannend met krokodillen en nijlpaarden zo dichtbij.
    En wat een bijzonder verhaal over die Zwitser, een einzelganger, maar wel een hond als reisgenoot.
    Na zo'n dagje op het water is het inderdaad goed slapen en dromen over het bijzondere land en zijn bewoners.En de volgende dag weer fris en fruitig een nieuw avontuur.
    Liefs, Roan

• 15 September 2017 - 21:03

Annie Noordhout:

Hoi lieverds,
    Weer een drukke bijzondere dag, veel op het water jammer dat jullie de nijlpaarden gemist hebben maar mischien vanavond een herkansing.Maar vandaag hebben jullie heel veel andere dieren zelfs krokodillen gezien.Schitterend die zwitserse man met z'n hond wat een verhaal knap dat hij dat allemaal onderneemt.
    Succes vanacht met de nijlpaarden.
    Liefs Ruan.

Verslag uit: Oeganda, Paraa

Oe Oe Oe Oeganda

Na verschilende bestemmingen te hebben bedacht trok Afrika ons weer aan en zorgde onze liefde voor natuur en dieren voor de keuze voor Oeganda.

In vrijwel ongerepte natuur de kans hebben om dieren van dicht bij in hun natuurlijke leefomgeving te kunnen aanschouwen is zo geweldig.
En vaak zoeken we dan toch ook wel een bestemming waar bijzondere dieren leven die wij nog niet eerder in het wild hebben gezien.
Naast de vele bekende safaridieren waar je nooit genoeg van kunt krijgen, leven in Oeganda veel Nijlpaarden! En die hebben we nog niet eerder gezien. Daarnaast biedt het ons de unieke kans om het dagelijks leven van chimpansees te aanschouwen en het meest bijzondere is de zelfzame, bedreigde berg-gorilla. Deze indrukwekkende dieren van dichtbij bekijken is maar voor weinigen weggelegd, en wij pakken die kans!

Verder heeft Oeganda, door het grote Victoria meer en de vele rivieren, een heel groen landschap wat afwisselend bergachtig is en biedt dus een zeer gevarieerde natuur waar we van gaan genieten.

Om zoveel mogelijk te kunnen zien maken we een rondreis die ons helemaal naar het noorden, via de westkant naar het zuiden brengt en om het ons gemakkelijk te maken hebben we hiervoor een safariauto met chauffeur. Voor de overnachtingen hebben we weer de mooiste plekjes uitgekozen met diverse onderkomens van tent tot luxe lodge.

We doen ons best om iedereen die meeleest een beetje mee te laten beleven met deze bijzondere reis.