Niet genoeg - Reisverslag uit Nyabushozi, Oeganda van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Niet genoeg - Reisverslag uit Nyabushozi, Oeganda van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Niet genoeg

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

28 September 2017 | Oeganda, Nyabushozi

We kunnen er geen genoeg van krijgen, dieren kijken. En dus gaan we 's ochtends weer op pad in het park bij Lake Mburo.
Het is koel en bewolkt waardoor de dieren actief zijn. De pumba's rennen overal, met de staartjes omhoog als een antenne. De impala, bushbok, waterbok en topi laten zich in grote getale zien. We zien zelfs een grote groep eland-antilopen die op weinig plaatsen voorkomen.
Veel dieren hebben jongen en dat is helemaal een schattig gezicht, de piepkleine antilopen en de schattige biggetjes die achter mams aanrennen. Het is boeiender dan welke tv-show dan ook. Er gebeurd steeds wel wat.

De vogels lijken in paniek en de apen schreeuwen. Er moet iets aan de hand zijn.
We zien een vreemde staart die we niet eerder hebben gezien. En dan als kers op de taart....
Een luipaard! Lopend over de savanne totdat hij wegrent en tussen de bomen in de verte verdwijnt. Wat een prachtig dier en zo krachtig.
Die stond nog op ons lijstje en nu is het toch nog gelukt.

Tijd om te gaan relaxen, want het zonnetje schijnt inmiddels fel. Naast het zwembad, met zicht op de drinkplaats vol dieren onderaan de rots waar we op liggen, is het goed toeven op het ligbedje.
Na een alweer heerlijke lunch, het eten is hier echt geweldig dus thuis moeten we op dieet, gaan we nog een keer de savanne op.
We rijden het hele gebied weer rond. De luipaard laat zich niet meer zien, maar uiteraard alle andere dieren weer wel. En zelfs een paar nijlpaarden die rondlopen. Dat is toch wel een apart gezicht. Dan zie je het hele grote lijf en vooral de enorme neus echt goed.

Als afsluiter drinken we midden op de savanne, tussen de antilopen en zebra's een biertje met Shindishi. Alhoewel de dieren al snel weg zijn, want die vinden onze aanwezigheid maar niets. Ondertussen houden we de groep buffels sowieso goed in de gaten en op afstand, want die zien wij liever niet te dicht bij komen.
We hebben een leuk gesprek waarin hij ons wat inzicht geeft over de bedrijfsvoering binnen de reisorganisatie en over zijn eigen bestaan als gids. Het is weer veel te gezellig en het wordt al schemerig, dus moeten we terug.

Inmiddels is het een gezellig drukke boel met gasten in de lodge waar we ook nog leuke contacten mee hebben en dan wordt het onderonsje ineens onderbroken door de bushbaby.
Dit mega schattige nachtaapje, die we al even vluchtig zagen tijdens de nightdrive, komt iedere avond bij de lodge banaantjes snoepen. We hebben nu goed de tijd om het diertje met hoog knuffelgehalte te bekijken.

Het lijstje dieren is nu behoorlijk compleet en met deze mooie lodge boven op de rots, een toilet met waanzinnig uitzicht en de zon die weer schijnt is het echt nog even puur genieten tot het eind!
We verheugen ons er alweer op om morgenochtend wakker te worden, het tentdoek open te ritsen en een prachtig uitzicht te hebben op nog een mooie dag.

• 29 September 2017 - 17:24

Angonita:

Hoi genieters
    Denken jullie alle dieren, die daar rondstruinen, wel gezien te hebben, komt de luipaard zich ook nog even laten zien. En dan ook nog de aandoenlijke bushbaby. Hoe compleet wil je het hebben!
    Met een lodge op een prachtige plek wordt het waarschijnlijk moeilijk voor jullie om al dit moois weer te moeten verruilen voor een stedelijk bestaan in Nederland.
    Geniet nog maar even met volle teugen van dit prachtige land.
    Liefs, Roan

• 29 September 2017 - 18:27

Annie Noordhout:

Hoi lieverds,
    Dat was weer een dag met zoveel soorten dieren ongelooflijk hoeveel jullie er allemaal gezien hebben deze reis, jullie bovenkamertje zit bomvol dieren dat blijft jullie leven lang bij. En inderdaad wij proberen in gedachten voor te stellen hoe mooi het daar is daar te verblijven eten drinken slapen en wakker te worden in die mooie natuur met al zijn schoonheid en zoveel verschillende diersoorten, deze ervaring zullen jullie nooit vergeten. Voor straks slaap lekker in jullie mooie tent, en geniet morgen van jullie laatste dag daar. Veel liefs Ruan.

• 29 September 2017 - 18:51

Matt:

Wat zullen jullie deze avonturen gaan missen, als jullie weer in Nederland zijn! Ik heb zo'n vermoeden dat jullie er zolangzamer hand een vriend bij hebben gekregen, want jullie zijn nu al een paar weken intensief met Shindishi enroute, die heeft jullie toch wel een mooie en bijzondere tijd in Oeganda gegeven, eigenlijk onbetaalbaar! Geniet nog lekker van jullie laatste dagen in Oeganda!

Verslag uit: Oeganda, Nyabushozi

Oe Oe Oe Oeganda

Na verschilende bestemmingen te hebben bedacht trok Afrika ons weer aan en zorgde onze liefde voor natuur en dieren voor de keuze voor Oeganda.

In vrijwel ongerepte natuur de kans hebben om dieren van dicht bij in hun natuurlijke leefomgeving te kunnen aanschouwen is zo geweldig.
En vaak zoeken we dan toch ook wel een bestemming waar bijzondere dieren leven die wij nog niet eerder in het wild hebben gezien.
Naast de vele bekende safaridieren waar je nooit genoeg van kunt krijgen, leven in Oeganda veel Nijlpaarden! En die hebben we nog niet eerder gezien. Daarnaast biedt het ons de unieke kans om het dagelijks leven van chimpansees te aanschouwen en het meest bijzondere is de zelfzame, bedreigde berg-gorilla. Deze indrukwekkende dieren van dichtbij bekijken is maar voor weinigen weggelegd, en wij pakken die kans!

Verder heeft Oeganda, door het grote Victoria meer en de vele rivieren, een heel groen landschap wat afwisselend bergachtig is en biedt dus een zeer gevarieerde natuur waar we van gaan genieten.

Om zoveel mogelijk te kunnen zien maken we een rondreis die ons helemaal naar het noorden, via de westkant naar het zuiden brengt en om het ons gemakkelijk te maken hebben we hiervoor een safariauto met chauffeur. Voor de overnachtingen hebben we weer de mooiste plekjes uitgekozen met diverse onderkomens van tent tot luxe lodge.

We doen ons best om iedereen die meeleest een beetje mee te laten beleven met deze bijzondere reis.