Close Encounter - Reisverslag uit Mfuwe, Zambia van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Close Encounter - Reisverslag uit Mfuwe, Zambia van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Close Encounter

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

18 Oktober 2018 | Zambia, Mfuwe

Klaar om onze 1e nacht in de tent door te brengen frissen we ons nog even op in de buitenbadkamer om daarna van het nachtconcert te genieten. De cicaden tjirpen er onophoudelijk op los, overstemd door kikkers die een klepperend geluid maken en daar doorheen het geknor van de nijlpaarden met op de achtergrond de hoge tonen van lachende hyenas. Hoewel het klinkt alsof de tent door beesten omringd is, zijn deze dieren toch nog op flinke afstand. Maar bij een laatste glimp vanaf ons bed naar buiten zien we ineens een donkere schim aankomen. Het is een nijlpaard die vlak voor de tent voorbij komt kuieren.

Dit moeten onze buurtjes Roan natuurlijk ook even zien. En laten we daar nou wat handigs voor meegenomen hebben. De speelgoed walkietalkies komen nu van pas. Dus: "Hallo Hallo tent 2 aan tent 1, kijk even naar buiten want er staat een nijlpaard voor je deur"
Als deze kolos weer rustig verder is gesjokt kunnen wij rustig gaan slapen want de volgende dag begint weer vroeg.

Om half 6 zitten we aan de koffie om bij het ochtendgloren en voor de extreme warmte weer dieren te gaan spotten.
Tussen het dorre geel, bruine landschap staan slechts enkele bomen met een groen bladerdek zoals de Acacia, de vijg en de sausage tree.  Die laatste met typische hangende dikke worstachtige vruchten.
Daartussen turen we naar dieren en zien weer een mooie verzameling en afspiegeling van de natuur. Van een aap met een net geboren jong, te zien aan het bloed dat nog aan haar lijf zit, tot een buffel die uitgeput aan de waterkant ligt en te verzwakt is om zich nog te verplaatsen. Deze zal helaas binnen zeer korte tijd een als makkelijke maaltijd voor de roofdieren eindigen.
Naast de ongelukkige buffel staan vele vrolijke pelikanen die gebruik maken van de lage waterstand om zo makkelijk te kunnen vissen.

Wanneer de gids het pad van de Elephant Loop indraait ligt het voor de hand om dan olifanten te verwachten.
En hoe, recht voor onze neus kruist ineens een groep ons pad. 1 voor 1 trekken ze op slechts enkele meters aan ons voorbij. Dichterbij kan niet. De laatste 2 mannetjes lopen ruzie met elkaar te maken wat resulteerd in een soort zwaardgevecht met hun slachttanden.  Wat een schouwspel. Als ze dan toch doorlopen werpt de laatste grote Bull nog even een beangstigende blik naar ons waardoor wij stokstijf blijven zitten in de open jeep en pas weer ademhalen als ook hij dan toch besluit verder te lopen achter de groep aan.

Na 4 uur gamedrive met een tussenstop met koffie en koekjes tussen de impala's en zebra's  zijn we terug bij de lodge waar we relaxen en zwemmen op het heetst van de dag wanneer de dieren zich ook verscholen houden.
Daarna maken we ons weer klaar voor de volgende rit en de zonsondergang.
We zien weer verschillende dieren, maar stiekem ligt de hoop op een Luipaard.
En weer blijken we mazzel te hebben en treffen er 1 slapend in een boom. Eindelijk hebben we dit prachtige dier nu ook van dichtbij gezien.
Een 1e leeuw volgt korte tijd later hoewel deze zich nog wel goed verscholen houdt.
Tijdens de zonsondergang bekijken we de nijlpaarden in de rivier die na een luie dag al gapend langzaam op gang beginnen te komen en zich voorbereiden om aan land te gaan grazen.

Als het inmiddels alweer pikdonker is komt er meer van de nachtelijke dierenwereld tevoorschijn en weet de gids nog een mooie Genet, de kleine katachtige, en een schattige Bush Baby, een wollig nachtdiertje met grote ogen, te spotten.
Wanneer we terug zijn op de plek waar 's ochtends de Luipaard lag te slapen vinden wij hem helaas niet meer in de boom. Nu de nacht is ingevallen is het natuurlijk jachttijd.
En dan gaan wij ook op jacht om deze nachtjager te vinden. Al snel zien we een Luipaard, hoewel het zelfs met schijnwerper in het donker op een afstand nog lastig te zien is.
Maar deze kat is de beroerdste niet en loopt op haar gemakkie recht op ons af. Ze gaat er zelfs nog even bij liggen alsof ze rustig voor de foto's poseert en loopt dan verder voor de close up! Als ze op 1 meter van de jeep staat verwacht ik dat ze elk moment op schoot kan springen.
Dat doet ze gelukkig niet, maar veel scheelt het niet.
Na weer een heerlijke maaltijd kijken we terug op een safaridag van de close encounters. Nu afwachten hoe de nacht gaat verlopen...

• 19 Oktober 2018 - 07:37

Esther:

Wow wat een mooie dingen hebben jullie alweer meegemaakt en gezien! Heel veel plezier. Of en ik geniet met jullie mee

• 19 Oktober 2018 - 08:11

Ruan:

Hallo tent 1 en tent 2 wat hebben jullie weer en spanende dag meegemaakt en de walkietalkies zullen nog voor heel veel spannende en mooie momenten zorgen. Wij hebben in ieder geval weer vol spanning
    jullie verslag gelezen daarom zeggen wij ook vooral zo doorgaan. liefs Ruan.

• 19 Oktober 2018 - 09:51

MATT:

Wat een gein dat de walkie talkies zo snel van pas zijn gekomen, toppie! En weer een heel mooi verhaal, heerlijk!