Wild kamperen - Reisverslag uit Mumbwa, Zambia van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Wild kamperen - Reisverslag uit Mumbwa, Zambia van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Wild kamperen

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

30 Oktober 2018 | Zambia, Mumbwa

Daar zitten we dan, onder de sterrenhemel in de middle of nowhere bij een knapperend kampvuurtje.
De weg hier naar toe duurde 7,5 uur in een open jeep van Kafue River Lodge naar de Busanga Plains. Het begon op een brede onverharde weg langs het nationale park tot aan een pontje waarmee we naar de overkant van de rivier voeren. Maar voordat we het pontje opgaan moet er eerst maar eens een band verwisseld worden, want de bobbels die in de oude zitten... dat kon niet lang meer goed gaan.
Aan de overkant van het water reden we door een langgerekt dorpje waar alle mensen enthousiast naar ons zwaaiden.
Na een snelle lunch op de motorkap ging de weg over op een karrespoor door de bossen en werd uiteindelijk zo smal dat we af en toe wat takken en bladeren moesten ontwijken.
Weer werden we lastig gevallen door de tseetsee vliegen die ons nog wat vervelende jeuk plekken hebben opgeleverd.
Alle dieren hier zijn geweldig, maar die tseetsee vlieg mag van ons betreft vandaag nog uitsterven.

De temperatuur is hoog en zelfs tijdens het rijden voelt de wind als een straalkachel. Maar zo rijdend in de open jeep met afdakje is het wel goed uit te houden.
Na al lange tijd geen andere mensen tegen te zijn gekomen, komen we in de middag vanuit het bos ineens bij het mobile camp aan.
Slechts 3 maanden per jaar is dit kampje hier opgezet. 3 kleine koepeltentjes voor ons, een basic douche bestaande uit een emmer met douchekop achter een rieten schutting en een wc wat echt het idee van een ouderwetse  poepdoos is.
Wanneer je gebruik maakt van de wc neem je de ketting met zaden mee van de tak zodat de anderen weten dat de wc bezet is.
Met eenvoudige middelen is zelfs een complete keuken ingericht waar voor ons prima maaltijden worden bereid die we bij het beetje olielamplicht en onder de sterrenhemel nuttigen.

Het kamp ligt in de bosrand naast een enorme kale vlakte die straks vanaf de regentijd verandert in een moeras en dit hele gebied onbegaanbaar maakt. Volgens de gids zitten hier meestal geen gevaarlijke dieren, maar je weet maar nooit. Dus altijd opletten en vooral als het pikdonker is.
Dit wildkamperen is wel weer een heel uniek deel in onze reis en een hele ervaring.

Voor een reis zoals dit moet je wel flexibel ingesteld zijn. De ritten over de slechte wegen zijn avontuurlijk, maar ook best pittig. De verschillende overnachtingsplekken bieden een divers comfort van lichtelijk doorgezakte bedden tot spinnen en kikkers in je hut en voor grote dieren die 's nachts voorbij struinen moet je ook niet al te veel angst hebben. En dan ben je natuurlijk ook midden in Afrika waar alles een beetje anders gaat, je eet wat er voorhanden is en de tijd, waar vooral de reisduur, niet altijd even nauw genomen wordt. Behalve dan als het gaat om opstaan, dat is elke ochtend weer een strakke tijd.
Het afgelegen tentenkamp waar we nu zijn beland is daarvan wel het uiterste, maar wat vinden wij het geweldig hier!

• 03 November 2018 - 13:01

Ruan:

Zo na een lange rit zijn jullie goed aan gekomen in de Busanga vlaktes, fijn om jullie nieuwe ervaringen weer te kunnen lezen en op onze manier mee te beleven. Want wat jullie meemaken en beleven is uniek.
    Liefs Ruan.