Stress & Relax - Reisverslag uit Jeki, Zambia van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Stress & Relax - Reisverslag uit Jeki, Zambia van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Stress & Relax

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

04 November 2018 | Zambia, Jeki

Waar we dachten dat we deze ochtend rustig aan konden doen slaat ineens de stress toe. Vlak voor het ontbijt komen we er achter dat we ons vergist hebben in de vluchttijd. De vlucht van Lusaka naar Lower Zambezi gaat een uur eerder dan we dachten.
En dus slaan we het ontbijt over, roepen snel een chauffeur erbij en scheuren naar het vliegveld. Gelukkig is het zondag en blijkt de chauffeur een ware coureur. En dus zijn we netjes op tijd voor onze vlucht.

In een inie mienie vliegtuigje, waar de piloot bijna bij ons op schoot zit, stijgen we op en kunnen wij weer rustig ademhalen en bijkomen van de hectische start. Het gangpad is bijna te krap om doorheen te lopen, laat staan voor een trolly met drankjes. Daarom vermeld de piloot dat voor de dorstigen onder ons er een koelbox met drinken achterin het toestel staat.
Maar we denken niet aan drinken, we genieten van het geweldige uitzicht en vooral wanneer we laag over de brede Zambezi rivier vliegen.
Na ongeveer een half uur vliegen maken we een tussenlanding om 1 passagier uit te laten stappen en kunnen wij even de benen strekken om dan weer door te gaan naar Royal wat slechts 12 minuten vliegen verder ligt.
Vanuit de lucht begint de safari alweer, want we zien diverse dieren van boven af tussen de bosjes en langs de rivier.
Onze landing wordt nog bijna verstoord door moeder en kind olifant die net hebben besloten de landingsbaan over te steken.

Van een vliegveld kan je niet spreken, geen aankomsthal hier midden in de natuur. Naast het vliegtuigje staat onze jeep alweer klaar en brengt ons in een kort ritje, waarbij we ook weer de nodige dieren zien, naar onze lodge waar een enthousiast team van personeelsleden ons al zwaaiend staat op te wachten. Wat een entree.
En wat een waanzinnige locatie!
Op de hoek van de brede Zambezi River en de Chongwe River liggen de luxe tenten aan de waterrand en onder de grote Winterthorn bomen met hun kronkelige vormen.
We kunnen hier in alle rust genieten bij de lodge die zeer smaakvol met natuurlijke materialen is opgezet en waarbij aan elk detail is gedacht. Met daarbij een berg personeel die ervoor zorgt dat het je aan niets ontbreekt. Dit wordt een perfecte afsluiting in stijl die nu al het geld meer dan waard is.

Het wordt nog leuker zodra we er achter komen wat deze lodge nog meer voor extra's heeft. We hoeven niet eens een gamedrive te maken, de dieren komen naar ons terwijl wij hier relaxt zitten.
In de ochtend zitten we met een kopje koffie net naar de Nijlpaarden te kijken die voor ons in het water voorbij komen. Dan draaien we ons om en staan er 2 olifanten naast ons.
Verderop langs het water lopen impala's, waterbokken, buffels en wrattenzwijnen.
'S middags denken we rustig een kopje thee te drinken voor de tent, maar worden dan gestoord door een olifant die doodleuk tussen de tenten door banjerd en aan de bomen knabbeld. Ze loopt nog net niet de tent omver en als ze dan besluit om over ons terras te gaan, wachten wij toch maar even binnen in de tent totdat ze weer op veilige afstand is.
Het moet niet gekker worden.
We wilden olifanten van dichtbij zien, maar het lijkt nu wel alsof de olifanten ons niet meer met rust willen laten.

Onze gids neemt ons eind van de middag mee het water op.
Heerlijk na veel droogte en stoffigheid in de andere parken nu uitwaaien op het water.
We stappen over op kano's waarmee we een smalle zijrivier afdobberen al slalommend tussen de nijlpaarden en krokodillen en met apen, antilopen, vogels en ja... alweer olifanten langs de kant.
In 1 uur zien we zoveel dieren op dit korte stukje en genieten van alle geluiden en bewegingen in en om het water.
Waar we de kanotocht eindigen staat een log nijlpaard op de kant rustig te grazen totdat hij door ons wordt gestoord en het water in plonst.
Onze jeep staat daarnaast klaar zodat we de tocht door het Lower Zambezipark kunnen vervolgen en op land de traditionele sundowner met Mosi bier beleven.
En ja, we staan er nog maar net met een biertje in de hand en er komt alweer een groep olifanten aan. Deze blijven gelukkig wel rustig op afstand.

We vervolgen onze weg in het donker en voor zover we nu kunnen zien is het landschap hier geweldig. Van kale vlaktes tot dichtbegroeide bossen, water, stenen en een prachtige bergpartij op de achtergrond.
Het wemelt van de impala's en ook hier spotten we weer met het zoeklicht een Genet en nu ook de leuke Bush Baby.
En dan, om het nog even af te maken, staat er vlak naast ons in het donker een grote olifant die in onze oren toeterd. Dat was schikken.
Die olifanten laten ons echt niet met rust.

Terug bij de lodge staat een lange gedekte tafel klaar waar we met alle gasten en manager eten aan de waterkant terwijl de nijlpaarden achter ons in het water liggen te knorren en de kikkers met hun kerstklokjes concert beginnen.
Elke stap die je hier in het donker zet wordt je begeleidt door 1 van de personeelsleden omdat er hier van alles aan wild rondloopt.
Naast de olifanten die bijna dagelijks door het kamp trekken, komt huis-nijlpaard Albert vaak 's avonds even op bezoek. En nu ik dit schrijf, in het donker voor de tent, schik ik me rot van het geluid van een beest dat aan komt lopen en bij het zien van mij keihard wegrent. Het blijkt een onschuldige impala te zijn.

Als we een beetje kunnen wennen aan alle dieren zo dichtbij is dit een geweldige plek om onze laatste dagen te relaxen.
En stiekem denken we er al over om inze terugvlucht misschien wel express te missen.

• 05 November 2018 - 08:15

Ruan:

Ongelooflijk wat jullie vandaag in een dag tijd allemaal meegemaakt hebben, en zoveel dieren hebben gespot. Deze laatste 3 dagen worden met recht een mooie waardevolle afsluiting van een geweldige droomreis in Zambia, en genietend in Chongwe River Camp.
    Veel liefs Ruan.