Animal Planet - Reisverslag uit Jeki, Zambia van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Animal Planet - Reisverslag uit Jeki, Zambia van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Animal Planet

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

05 November 2018 | Zambia, Jeki

Als je een landschap zou mogen ontwerpen voor de Afrikaanse dieren, dan ziet het er zo uit als het Lower Zambezi National Park.
Een enorm mooi en divers landschap waar het er elke 5 minuten rijden weer anders uitziet en ieder dier aan zijn trekken komt.
Grote vlaktes en dichte bossen. Rivieren, stroompjes en poeltjes vol waterplanten. Dorre knapperige takken en bosjes vol sappig groen blad. Licht zand, donker zand, rotsen, modder en moeras. Stijle wanden en glooiende delen en daar doorheen prikkelige Acacia bomen, de kronkelige Winterthorn en de dikke, oeroude Baobab bomen.
Voor iedere diersoort is er wel een passend stukje. Zo rijden we door Impa-La-La-land, Pumba Paradise, Waterbok Walhalla, Croc Vally, Monkey Town en Hippo Heaven.
Alleen Cat's Corner hebben we nog niet gevonden.
De leeuwen en luipaarden houden zich nog schuil.
Maar zeker is dat het hele gebied Olifantasia Land is, want onze grote vrienden (waar we inmiddels een haat-liefde verhouding mee hebben) duiken weer overal op.
Achter de bosjes vandaan, bij het voorbij rijden onverwachts in je oor tetteren of eigenwijs voor ons op het pad blijven staan om onze doorgang te blokkeren.
In dit prachtige decor zijn de dieren de baas en wij slechts een stelletje pottenkijkers.

De brede Zambezi Rivier met haar zijtakken maken dit dierenparadijs compleet.
Maar wat wij niet begrepen is hoe de olifanten op de eilandjes in het midden van de rivier komen.
Het blijkt dus dat ze zelfs kunnen zwemmen, of eigenlijk meer over de bodem huppelen.
Net nadat we het er over hebben gehad, laten ze hun kunsten zien en steken vlak voor onze tent de rivier over. Ze zakken steeds dieper onder water totdat uiteindelijk op het diepste deel alleen nog de slurf boven het water uit steekt.
Zelfs de kleine baby verdwijnt helemaal en moet door moeders aan de overkant weer uit het water worden geholpen. Wat een leuk gezicht. Die olifanten blijven ons verbazen.

Het is begrijpelijk dat de dieren met deze warmte het koele water opzoeken en dus doen wij dat ook. Zo kunnen we de dierenwereld nog eens van de andere kant bekijken.
Het water ligt vol nijlpaarden die snel onderduiken bij onze komst. En diegene die op het land zijn rennen snel naar het water en duiken er haast met een bommetje in om zichzelf in veiligheid te brengen. Het ziet er zo grappig uit.

De boottrip is helemaal compleet wanneer we een olifant zien die naar zijn vriendjes aan de overkant van de brede rivier wil. Hij loopt het water in totdat hij helemaal kopje onder gaat. Slechts af en toe komt hij weer een stukje boven, haalt adem en steekt zijn slurf in de lucht om te ruiken waar hij heen moet. Ondertussen zakt op de achtergrond de ondergaande zon in de rivier en komt de olifant vlak voor die oranje bal boven. Dit levert een prachtig plaatje op en een mooie afsluiting van een heerlijke boottocht.

Maar we zijn nog niet klaar, want onze gids stelt voor om aansluitend nog een korte nightdrive te doen. Altijd goed. Wie weet wat we nog tegen komen.
Wat we uiteindelijk treffen had niemand verwacht.
Ineens duiken er midden in de bush lampjes en mensen op. De jeep wordt geparkeerd, wij worden in het donker meegenomen en belanden in een grote kring rond een kampvuur. Kaarsjes rondom, een lange gedekte tafel, overal personeel en twee chefs achter een grote BBQ. De hele setting is sprookjesachtig mooi.
En wat een geweldige verrassing!
Onze gids heeft ons mooi in de maling genomen met z'n zogenaamde nightdrive.
Al snel arriveren nog meer, net zo verbaasde gasten van de lodge en belanden we met z'n allen rond het kampvuur en daarna aan tafel.
Het is niet alleen voor de dieren een geweldige plek hier, maar zeker ook voor ons.
Toch hebben zij het hier voor het zeggen en na een heerlijke, bijzondere maaltijd is ons sprookje snel voorbij.
Geritsel in de bosjes..... En toen kwam er een olifant met zijn grote snuit en blies zo het verhaaltje uit.
Met een hard getetter en vervolgens gelach van de hyena's  op de achtergrond, die al wachten op de BBQ restanten, is het tijd om terug te rijden naar de lodge.

• 06 November 2018 - 12:28

Ruan:

Wouw wouw je schrijft niet alleen als een sprookjes verhaal het is een sprookjes belevenis wat jullie meemaken, wat een geweldige dag bij ons schieten woorden tekort we blijven het steeds opnieuw lezen.
    Veel liefs Ruan.