Montanas del Pacuare - Reisverslag uit Turrialba, Costa Rica van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Montanas del Pacuare - Reisverslag uit Turrialba, Costa Rica van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Montanas del Pacuare

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

25 Januari 2024 | Costa Rica, Turrialba

Midden in de nacht worden we wakker van een dierengeluid. En hoewel we daar meestal goed op kunnen slapen houdt dit beestje ons de hele nacht wakker. We herkennen het meteen als het zielige miauwen van een kat. En het gaat onophoudelijk door. Als ik toch maar even buiten de kamer ga kijken waar het beest uithangt, zie ik uit de kamerdeur naast ons ook al het hoofd van een evenzo bezorgde buurvrouw steken. In de ochtend blijkt dat de arme hotel-kat op het dak zat en er niet vanaf durfde te springen en al jammerlijk mauwend zo'n beetje alle hotelgasten uit hun slaap heeft gehouden. Uiteindelijk is Kitty door het personeel van het dak gehaald en loopt daarna schuldig alle ontbijttafeltjes af alsof ze iedereen haar excuses wil aanbieden voor de slapeloze nacht. :kissing_cat:

Vandaag gaat onze route verder landinwaarts naar de bergen. Maar een directe weg bestaat er niet, dus moeten we een heel eind terug langs de kust en omrijden om de bestemming te bereiken.

In het binnenland slingerd de weg zich met heel wat bochten omhoog en krijgen we indrukwekkende vergezichten over de groene bergen te zien. Nog even moeten we uitkijken voor een groene slang die bijna de weg over steekt.

Het laatste deel naar de Pacuare Mountain Lodge is slechts 3,5 kilometer maar over de onverharde weg met hobbels en stenen schiet het niet echt op.

En dan wordt de weg ook nog geblokkeerd door een aantal koeien die ons appelig aankijken. :ox:

Dit is toch even anders dan de irritaties die we op de Nederlandse wegen gewend zijn.

We eindigen helemaal op het topje van de berg bij de lodge waar we rondom een waanzinnig uitzicht hebben op de bergen en dalen om ons heen. In de verte kunnen we zelfs de Turialba vulkaan zien.

We worden in het Spaans zeer hartelijk welkom geheten en meteen meegenomen door de enorme tuin vol prachtige bloemen en planten. Nou ja 'tuin' is een understatement, de hele berg, inclusief stijle hellingen, behoort bij de lodge en staat vol met allerlei eetbare planten waar Antonio ons meteen van laat proeven. Hij toont ons enthousiast de ene na de andere plant, plukt er wat vanaf en laat ons proeven.

Rozemarijn, munt, stevia, oregano, kruidnagel en zo nog heel wat soorten die hier veel voller van smaak zijn dan wij gewend zijn.

Hoewel hij geen woord Engels kent en wij regelmatig moeite hebben om de Spaanse benamingen en zijn uitleg te begrijpen, hoef je het maar te ruiken of proeven en je herkent het meteen.

Op de stijle helling komt Antonio ineens met een karretje, niet meer dan een plank op wielen, aan en daagt ons uit om naar beneden te rollen. Ik bedank vriendelijk :grin: maar even later schiet Richard de berg af en komt onderaan, nog net voor een palmboom tot stilstand. :laughing:

Ik wil de schommels bovenop de berg wel proberen en zwaai heen en weer met een geweldig uitzicht op de vallei.

Genoeg gespeeld, we gaan naar onze leuke houten bungalows waar we verder van het uitzicht kunnen genieten.

Ik kan hier uren met mijn camera zitten om de vele Kolibries proberen vast te leggen. Maar wát zijn ze verdomd snel en klein. Sommige niet veel groter dan een Bij, en zo klinken ze ook als ze zoemend aan je voorbij schieten.

Het was een hele warme dag en dan voel je op een gegeven moment al aan de toenemende drukkende, hoge luchtvochtigheid dat er een buitje aan zit te komen waarna het daarna aangenaam opfrist. En na de korte regenbui vormt zich een prachtige regenboog boven de vallei. :rainbow:

De wolken trekken als een mysterieuze deken steeds verder op tegen de bergen totdat we korte tijd zelf in de wolk zitten en er een soort mist om ons heen hangt.

De andere gasten die hier vanmiddag nog waren zijn weer vertrokken, dus we hebben de hele berg voor ons alleen! Met de groene

vergezichten, de bloemenpracht en de vele vogels om ons heen genieten we van de serene rust en zullen hier weer een heerlijke nachtrust hebben. Het enige beestje dat nu bij onze bungalow zit is 'Plakkie' :lizard: die met zijn kus geluidjes af en toe nog even laat weten dat hij er nog is. Daar hoeven we ons geen zorgen om te maken. Met zijn zuignap pootjes kan die zelf wel van het dak af komen.