Beautifull Batak - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Beautifull Batak - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Beautifull Batak

20 Mei 2013 | Indonesië, Samosir

Ook wel weer eens fijn om een normaal toilet te hebben met wc-rol en niet zo'n pot met een bakje spoelwater er naast. Maar kennelijk is dat niet voor iedereen normaal. In het hotel in Berastagi hangt een complete instructielijst bij de wc: niet met je voeten op de bril gehurkt boven de pot hangen, niet met je hoofd in de pot en vooral niet vissen :)
Dusss, na een simpel ontbijtje stappen we weer bij Eddy in de auto. Het weekend is voorbij dus zien we veel kindjes in rood/witte uniformpjes van en naar school lopen. Ook zien we weer heel veel moskeeen met zilveren koepel op het dak. (typisch dat hier kerken en moskeeen vrijwel naast elkaar staan en dat de bevolking en geloven door elkaar heen lopen zonder problemen. Enige nadeel voor ons is dat we om 5 uur al wakker werden van het gejengel vanaf de minaret van de moskee).
Wat ook opvalt zijn de huizen die alleen aan de voorkant geverfd en aangekleed zijn, maar de zijkanten zien er niet uit. Tussen het bizarre verkeer staat ineens een auto midden op de weg met pech met een zeer creatieve gevarendriehoek, een tak in de vorm van een driehoek gebogen met daarbij een bloempotje met een fel rode bloem er in.
Waar wij onze ogen uitkijken doet de plaatselijke bevolking dat blijkbaar ook als wij voorbij komen. In de dorpjes onderweg kijken de mensen ons na, mannen fluiten en kinderen staan een beetje bang en nieuwsgierig te gluren. Tijdens een korte stop bij een lokale supermarkt veroorzaken we een heel wat opwinding bij de meisjes die daar werken. Giechelend vragen ze of ze met ons op de foto mogen. Snel worden de haren los geschud en komen ze naast ons staan alsof wij beroemdheden zijn.
Verder op de route maken we een stop bij het dorp van een Batak koning, waar de koning van dit volk met zijn 24 vrouwen in een typisch houten batakhuis op palen en met puntdak van riet woonde. Daarna bezoeken we nog een traditioneel batakdorp. Oude armoedige huisjes en nog wat typische batak-huisjes waar de tijd lijkt stil te staan. We klimmen via een ladder naar binnen om daar een kijkje te nemen hoe ze met 6 families in het huis wonen, koken op open vuur en slapen op matjes en dat onder een laag plafond. Indrukwekkend.
Een derde stop is bij de Si Piso Piso waterval met uitzicht over het Tobameer. Onze overnachting is op het eiland Samosir dat in dit meer licht. Maar dit is een enorm groot meer, dus zijn we nog lang onderweg totdat we bij de haven van Parapat aankomen waar de boot naar het eiland vertrekt. Na 1,5 uur wachten vertrekt de boot eindelijk en varen we tegen zonsondergang over het Tobameer. Bij Samosir worden we afgezet aan de kade direct bij de accommodatie. Weer een bijzonder mooie plek. Twee huisjes in de traditionele batak stijl is ons verblijf voor de komende nachten. Houten sfeervolle ruime kamers met een trappetje naar een verhoging waar nog een extra matras en kussens ligt en buiten een veranda met hangmat. Een sfeervol restaurant met diverse knusse zithoekjes rond de tuin, aan het water en bij het zwembad. We hebben heerlijk gegeten van de uitgebreidde kaart en duiken nu onder de klamboe. Morgen met daglicht gaan we een bromfiets toertje maken om de rest van het eiland en de batak-cultuur te bekijken.

• 20 Mei 2013 - 19:03

Ruan:

Geweldig wat jullie allemaal meemaken,hier regen de hele dag 11 gr de kachel op 21 gr we zijn maar naar een tuincentrum gegaan om toch nog een beetje zomers gevoel te krijgen.
    Liefs, Ruan.

• 20 Mei 2013 - 22:35

Anro:

Hoi reizigers. Tis toch een geweldige belevenis en cultuurshock voor jullie en dan ook nog als BNers verwelkomd te worden!
    Wij zouden bijna jaloers worden! Nu weer op een idyllisch eiland, lekker ff relaxen.