Broccoli & Parbo bier - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Broccoli & Parbo bier - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Broccoli & Parbo bier

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

01 September 2016 | Suriname, Paramaribo

Zo zit je nog thuis op de bank en nu met een Parbo biertje op het terras van ons hotel in Paramaribo. Dit mooie houten pand in koloniale stijl is onze vaste uitvalbasis voor de aanstaande trips naar het oosten, westen en diep het binnenland in.

Na een soepele vlucht over de oceaan zagen we het land opdoemen. Wanneer we laag overvliegen hebben we goed zicht op het groene landschap wat door Surinamers als broccoli wordt aangeduid. En daar hebben ze gelijk in, de vele bomen doen van bovenaf sterk denken aan groen tapijt van broccoli stronken met brede bruine kronkelende rivieren en kaarsrechte wegen er tussendoor.
Na wat geduld bij de douane stond een chauffeur ons op te wachten met een bordje met 'party Noordhout'. Ik zou zeggen: let the party begin!
Buiten het vliegveld werden we omarmd door een klamme warme deken en de poriën begonnen heftig te druppelen. Gelukkig is de airco in de auto koel. De rit van Zanderij naar Paramaribo duurt over de 'Surinaamse highway', waar we met moeite 60 rijden, ongeveer een uur. Er wordt links gereden en niet omdat dit door de Engelsen is ingevoerd. Het is nog een overblijfsel van de oud Hollandse tijd waar de koetsier rechts zat en zijn zweep zo niet de voetgangers per ongeluk kon raken.
Langs de weg zien we veel soorten palmachtigen en loofbomen en lage huisjes in diverse kleuren en veelal met golfplaten daken. Door de dorpen Onverwacht en Lelydorp rijden we naar de stad waar het grootste deel van de diverse bevolking van ondermeer Creolen, Hindoestanen en Indianen woont. De vele Chinese supermarkten zien er met hun rolluiken niet bepaald uitnodigend uit en soms is het niet eens duidelijk of ze wel open zijn. Maar als je naar binnen kunt kijken blijkt dit wel en ziet het er uit als een ontplofte overvolle voorraadkast.

In de stad is het een wirwar van oude houten huizen en opvallend vormgegeven moderne gebouwen. Gelukkig wordt er hard gewerkt aan de renovatie van de mooie koloniale houten huizen met luikjes en louvredeurtjes voor de kleine raampjes. Maar helaas staan er ook nog veel die er uitzien alsof ze elk moment in elkaar kunnen storten. De straten zijn al net zo wisselvallig met soms een stukje mooie bestraatte stoep, maar vaker ontbreekt dat en is het een gatenkaas van losse stenen. Aangekomen bij het hotel worden we behalve door de receptionist ook hartelijk verwelkomd door de straathonden en katten die ons vragend aankijken. Later blijkt dat de dieren niet helemaal aan hun lot zijn overgelaten wanneer een klein oud buurvrouwtje de dieren roept om haar bewaarde etensrestjes met ze te delen.

We kunnen de kleine kamer nog omruilen voor een wat grotere met plafond van en ventilator. Het is binnen snikheet dus kunnen we die wel goed gebruiken. Buiten waait inmiddels een aangenaam briesje. We wandelen naar Souposo verderop in de straat. Een aanrader zoals men zegt. En dat klopt helemaal. In een gezellige binnentuin hebben we Kibbelen (kibbeling) en Bang Bang Carpaccio (zalm) gegeten. De 'zoete dinges' slaan we over want we zitten al vol.
Terug bij het hotel genieten we nog even van een Parbo in de zwoele avond warmte om daarna vroeg ons bed op te zoeken. Goed uitrusten voor al wat komen gaat.

• 02 September 2016 - 07:51

Annie Noordhout:

Hoi lieverds,
    Inderdaad het begint al goed met aankomst party Noordhout, dit wordt weer het begin van een nieuw
    mooi en spannend avontuur. Zal de verslagen uitprinten en Ruud laten lezen.
    Veel plezier plezier, liefs Ruan

• 02 September 2016 - 20:11

Angonita:

Hoi globetrotters,
    Mooi dat jullie veilig en vlot de voeten hebben gezet op een, door jullie nieuw te ontdekken, prachtige en diverse bestemming. Even wennen aan de warmte en het minder gecultiveerde leven, maar dat is jullie wel vertrouwd.
    Een gekoelde kamer en biertje in broccoli-land maakt veel goed.
    Maak er een mooie trip van en wij lezen en leven op afstand mee.
    Liefs, Roan

• 02 September 2016 - 23:09

Ian & Christa:

Wat heerlijk dat wij weer kunnen mee genieten van jullie reisverslag. Geniet lieverds van alles wat op je af komt en wat jullie tegen komen. Carpediem xx

• 03 September 2016 - 00:00

Matthieu:

Ik ga door jullie reisverslag ook een beetje het vakantie gevoel krijgen, ben ik toch een klein beetje in Suriname. Ben al nieuwsgierig naar het volgende reisverslag. Natasch je schrijft zo lekker beeldend, dat ik het gewoon mee maak, toppie!