Fietsen naar Peperpot - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Fietsen naar Peperpot - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Fietsen naar Peperpot

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

07 September 2016 | Suriname, Paramaribo

We blijven maar smullen van alle heerlijke gerechten hier. We zijn de dag begonnen met een uitgebreid ontbijt van Marsha op Bakkie met vers fruit en cocos uit haar tuin. En eindigen de dag met een welverdiende heerlijke maaltijd in het hotel in de stad, gemaakt door Irene, van de kookworkshop. Zij is ook kok in ons hotel en had voor ons als enige gasten met veel liefde speciaal een lekkere maaltijd gemaakt met de ingrediënten waarvan ze inmiddels wist dat wij dat lekker vinden, zoals Roti met curry kip en exotische groenten waar flink wat pepers in zaten. Zweet je niet van de warmte dan wel van het eten.

Dat eten hebben we wel verbrand met de tocht van vandaag.
Vol goede moed vertrokken we vanaf Bakkie met de boot om een stukje terug langs de rivier bij Frederiksdorp onze fietsen op te halen. Vanaf de overkant begon de fietstocht naar Plantage Peperpot. Er waren wat wolken in de lucht waardoor het ietsje minder warm was maar de wind en op den duur zadelpijn maakten het wat ongemakkelijker.

Het eerste deel ging vlotter dan de heenweg en zo vlogen we over de grasdijk langs de rivier. Daarna namen we een andere weg die wat saaier was. Wederom werden we weer raar aangekeken door de lokalen onderweg en bij de toko's waar we regelmatig stopten om weer drinken te kopen, die snappen niets van die gekke fietsers en zelfs de koeien keken ons verbaasd aan vanaf hun plekje in de schaduw om ons vervolgens hun kont toe te keren. Lekker dan, zelfs die verklaren ons voor gek.

We passeren wijken met kampongs waar alleen maar javanen wonen en met straatnamen als opperbevelhebber-, divisie- en pilotenweg. Dan volgt nog een lange doorgaande weg waar geen eind aan lijkt te komen totdat we eindelijk bij plantage Peperpot zijn. Het museum stelt niet veel voor, maar daarvandaan fietsen we dwars door de plantage die nu inmiddels dicht begroeid is met tropische planten zoals palmen en metershoge bamboe maar ook nog steeds met verwilderde oeroude uit de kluiten gewassen koffie- en cacaobomen. Het zachte bospad door de groene tunnel is een leuk stuk om te fietsen en we horen overal om ons heen dierengeluiden en geritsel. Dan zien we op een tak over het pad een aapje voorbij komen en even verder nog een paar.

Aan het eind van de plantage komen we via een zandpad bij de gerestaureerde plantagewoning en de oude vervallen koffieloods.
Als we net weer weg willen fietsen worden we achterna gezeten door een kudde geiten dus moeten we snel vaart maken. Bij de rivier oever aangekomen pakken we een bootje terug naar de stad aan de overkant.

We maken nog een korte stop bij de markt want we moeten Krappa olie hebben. Dit is het inheemse middel tegen muggen wat de indianen van een notensoort maken. Om nog meer muggen ellende te voorkomen proberen we er alles aan te doen.

Terug bij hotel Greenheart voelt het als thuiskomen wanneer we hartelijk worden begroet en we Irene ook nog zien. Na een verfrissende duik in het zwembad, een djogo (literfles Parbo bier) een goede maaltijd en straks een goede nachtrust zullen we morgen weer fris en fruitig aan de 9 daagse tocht naar het binnenland beginnen.
Geen idee of er ergens WiFi is, dus het zal even duren voordat er weer bericht van onze kant komt.

Inmiddels zijn we via Bas van Plantage Bakkie meer te weten gekomen over de voormalige plantage La Solitude, waar nu lijkt een voorvader van Richard eigenaar van is geweest. Er zou nu een boomkwekerij zijn en volgens internet zelfs ook een kavel te koop staan voor 12 euro per m2. Het is op een uur rijden vanaf de stad langs de doorgaande weg naar het oosten. Toen we dit aan Irene vertelden stelde zij direct voor om aan het eind van onze vakantie een dagje met haar op pad te gaan om op zoek te gaan naar de voormalige plantage. Dat kan nog een bijzondere afsluiting worden.

• 08 September 2016 - 10:36

Annie Noordhout:

Hoi lieverds, nu weer even terug op de thuis basis jullie hebben weer flink wat afgefietst.
    heerlijk om te lezen wat jullie allemaal gedaan en beleeft hebben nog toevallig de huiskat gezien.
    Wat fijn dat jullie nog wat meer info over de La Solituda plantage hebben gekregen, geweldig dat jullie
    aan het eind daar nog een dagje aan kunnen besteden.
    Heel veel plezier met jullie 9 daagse binnenlandse tocht.
    Veel liefs Ruan

• 08 September 2016 - 23:52

Angonita:

Hoi luitjes,

Jullie hebben het weer goed voor elkaar: bijzondere plekjes bezoeken, nieuwe vruchten ontdekken en eten, leuke ontmoetingen, vele verschillende dieren zien (o.a. enge behaarde spinnen, brrrr..) en dat alles in een prachtige omgeving, zoals op de foto's te zien is.
    En de fietstocht ook al zo bijzonder, aangezien jullie zelfs de dieren doen verbazen!
    Wat leuk dat er iets meer bekend is over Richard's voorouders.
    Inmiddels zijn jullie aan een volgend avontuur begonnen, de jungle in. Wij zijn benieuwd naar jullie ervaringen daar en de foto's. Hoop dat de Krappa olie effect heeft. (Gepelde) Knoflookbolletjes bij je dragen schijnt ook te helpen!
    Veel plezier de komende dagen.

Liefs, Roan

• 10 September 2016 - 11:31

Matthieu Duba:

Het is weer een lust voor de ogen en het gevoel om jullie reisverslag te lezen, jullie leren Suriname wel op deze manier goed kennen, per fiets, hebben de billetjes het goed doorstaan? Geweldig wat jullie allemaal weer te weten komen, jullie komen over een tijdje rijk erug met deze bijzondere reiservaringen. Op naar de volgende belevenissen. Heel veel plezier en laat jullie je overladen met de volgende mooie indrukken! Top!

• 11 September 2016 - 18:25

Sandy Krouwel:

Het is gewoon weer genieten van al jullie verhalen en ervaringen. Thanks xx