Groene geluiden - Reisverslag uit Apoera, Suriname van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Groene geluiden - Reisverslag uit Apoera, Suriname van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Groene geluiden

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

22 September 2016 | Suriname, Apoera

Schommelend in de hangmat en luisterend naar de vele nachtelijke geluiden brengen we weer even verslag uit van de afgelopen 2 dagen bij Kabalebo.

We hebben meerdere keren gevaren op de Kabalebo rivier. Stroom opwaarts en afwaarts. Schommelend in het bootje op de comfortabele stoeltjes, luisterend naar alle vogel geluiden, het constante lichte gebrom van de motor en turend in de muur van groen om ons heen doezelen we af en toe zelfs even weg. We zien regelmatig Ara's, reigers en ijsvogeltjes en soms een Toekan. De gids wijst ons hier en daar op een kaaiman, die wij dan na goed kijken ook zien. Ze zijn zo goed gecamoufleerd dat we echt respect hebben voor de gids die ze wel ziet.
En zo wijst hij ons ook op de Reuze Otters. En ja hoor, we zien verderop de kopjes even vluchtig boven het water uitkomen en daarna zijn ze helaas alweer snel verdwenen.

Tijdens zo'n boottochtje maken we vaak een tussenstop bij een stroomversnellinkje of rotspartij waar we weer genieten van een Dr. Fish behandeling of lekker zwemmen.
Vandaag zijn we ook bij de Moi Moi waterval geweest die wat weinig water had, maar hier zwemmen was toch al niet zo'n goed idee aangezien een kaaiman en een grote sidderaal deze waterpartij als hun thuis beschouwen.

Naast het varen hebben we ook wat wandelingen gemaakt. De tochten zijn hier wel erg avontuurlijk. Niets geen brede, vlakke paden, maar smalle slingerpaadjes door de dichte jungle waar we over en onderdoor takken en boomstammen moeten en soms zelfs het pad opengekapt moet worden omdat het sinds de laatste voorbijganger alweer dichtgegroeit is of een omgevallen boom de doorgang blokkeert.  Dat samen met de warmte maken het wel pittige wandelingen.
Zelfs tijdens de avondwandeling in het donker hebben we het nog warm. Of kwam dat door de vele grote enge en gevaarlijke spinnen die we hebben gezien?
We waren laat terug van de tour en zijn meteen in bed gedoken. Vandaar nu van 2 dagen verslag.

Eigenlijk hadden we een tocht naar de Misty  Mountain geplant, maar de zware tocht 3 uur omhoog en 3 uur terug  hebben we toch maar overgeslagen.
Daardoor hadden we nu meer tijd om vanmiddag in alle rust lekker bij onze afgelegen River Cabin te vertoeven. Nou ja rust? Er zijn altijd wel vogels die van zich laten horen. Piepend, krassend,  fluitend. De ene nog harder dan de ander. Maar de Ara's maken de meeste herrie. Recht voor ons hoog in de boom lijkt wel een gevecht uitgebroken bij de luid krijsende Ara's. Ze gaan flink tekeer totdat 3 rood-groene exemplaren wegvliegen en er nog 1 in de boom achterblijft. Kennelijk waren het ongewenste gasten.
Als het daar rustig is beginnen de Toekans in een boom naast onze cabin.
En wanneer de zon bijna weg is gezakt gaat het helemaal los. Alle vogels laten nog even een laatste keer flink van zich horen terwijl de krekels al opstarten met hun proppelor geluid, de kikkers kwaken, de brulapen klinken alsof er in de verte een trein voorbij komt, de vleermuizen op ons dak trappelen en klaar staan om uit te vliegen en we nog allerlei geluiden horen die we nog niet helemaal kunnen thuisbrengen.

Morgen gaan we weer verder met turen in het groen en hopen behalve de geluiden ook nog wat beestjes te zien.

• 24 September 2016 - 21:20

Annie Noordhout:

Hoi lieverds,
    Dat waren weer 2 mooie dagen jullie blijven in
    beweging en ontdekken zoveel mooie plekjes al die dieren die jullie pad kruizen we kijken nu al uit naar
    de foto`s en nog meer verhalen van jullie.
    Veel liefs Ruan.