Water en wandelen - Reisverslag uit Apoera, Suriname van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Water en wandelen - Reisverslag uit Apoera, Suriname van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Water en wandelen

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

23 September 2016 | Suriname, Apoera

We hebben nu wel weer genoeg lui en comfortabel op een bootje gezeten, we gaan het wat actiever aanpakken. Dit keer met een kayak over de rivier.
Hier hebben we al ervaring mee, dus nadat we met de boot een heel eind stroomopwaarts zijn gebracht stappen we in de kayak en gaan als een speer van start.
Helaas iets te snel, want het andere stel dat achterblijft spot een grote Anaconda. Omdat wij al een stuk verder waren hebben we die dus gemist.

Maar later krijgen we nog een nieuwe kans. De gids die in een motorbootje met 2 andere gasten rondvaart staat aan de kant en wenkt ons. Er blijkt een groene boom Boa opgekruld aan een tak te hangen. Een prachtig gifgroen exemplaar met witte tekeningen die langzaam kronkelend om de tak glijdt.

Het is erg warm vandaag en waarschijnlijk daardoor laten andere dieren zich niet zien. Zelfs weinig vogels. Maar het is heerlijk om zo in stilte, rustig peddelend de rivier af te gaan. Tegen lunchtijd zijn we terug en kunnen daarna op het heetst van de dag lekker uitrusten in de hangmat op ons balkon.

Daar wordt je echt heel lui van, dus is het later in de middag wel weer tijd voor wat beweging. Een relatief makkelijke wandeling van 1,5 uur bij een luchtvochtigheid van 80-85% zorgt er wel weer voor dat je heel wat vocht verliest en je je na afloop loom voelt. Dus ja, dan is het wel weer lekker om daarna weer even te luieren in de hangmat.

Deze avond zorgen we er voor dat we extra vroeg bij de mainlodge zijn want er is daar in de buurt een Ocelot die regelmatig komt opduiken voor wat lekkere hapjes die voor haar worden neergezet. De voorgaande avonden kwam ze niet opduiken of waren wij net te laat. Vanavond is de laatste kans om haar te zien.
Via de portofoon roepen we de golfkar-taxi op die ons komt ophalen en zo maken we voor de zoveelste keer de rit over de gras landingsbaan naar het hoofdgebouw.

We zitten net gezellig te kletsen met de andere gasten als het teken wordt gegeven. Lotje is er! We laten alles liggen en lopen snel naar buiten.
Daar zien we de Ocelot. De grote kat met een mooi koppie en de prachtige vacht met vlekkenpatroon.
Ze zit rustig te eten van wat vlees dat voor haar neergezet is terwijl wij aandachtig kijken, foto's maken en genieten van dit prachtige dier. Als ze haar hapje op heeft draait ze om, loopt weg en verdwijnt in het bos.

Nagenietend hiervan kunnen we meteen aan tafel schuiven en hebben als toetje naast ijs ook nog taart voor een gast die jarig is.
En daarna... ja dan lonkt de hangmat weer. Lekker luieren op ons balkon terwijl we aandachtig luisteren en afwachten welke dieren zich laten horen.

• 24 September 2016 - 22:32

Annie Noordhout:

Hoi lieverds,
    Ja Ja jullie zijn steeds zo actief bezig geweest en nu wat rustiger dat is leuk maar dan op een gegeven moment willen jullie toch weer actie. weer op pad en dan een Boa zien geweldig.
    Die golfkartaxi oproepen en dan via de gras landingsbaan terug naar het hoofdgebouw wie maakt
    dat nu mee, dat zullen jullie niet gauw vergeten.
    En die Ocelot had ik nog nooit van gehoord, dat dat een kat is lijkt me geweldig om te zien.
    Nou geniet van jullie laatste paar dagen.
    Veel liefs Ruan.

• 25 September 2016 - 02:51

Angonita:

Hoi luitjes
    Weer in een mooie lodge aan het water waar jullie in alle rust kunnen genieten van de geluiden en dieren om jullie heen. Het klinkt weer als een paradijsje. Jullie moeten de bedden thuis maar verruilen voor hangmatten en een cd opzetten met vogelgeluiden. Blijkt voor jullie de manier om te relaxen. Heerlijk toch! Maar ja, dat is niet zo echt als in Suriname helaas.
    Wat geweldig om al die tropische vogels, vlinders en andere junglebewoners zo maar om je heen te hebben. Bijna een sprookje.
    Geniet nog maar even van al het moois om jullie heen, thuis moet je er voor naar de dierentuin en dat is toch minder natuurlijk.
    Liefs, Roan