Welcome to Uganda - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Welcome to Uganda - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Welcome to Uganda

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

07 September 2017 | Oeganda, Kampala

De eerste stappen in Oeganda zijn een feit. Nu gaat het echt beginnen!
De vlucht met Kenya Airways verliep vlot, hoewel de stoelen wel wat hard waren waardoor je toch na enige tijd moeite krijgt om de juiste houding te vinden. Een extra vrije stoel tussen ons in bood ons wel weer mogelijkheid tot positie variaties.
Na een overstap op Nairobi vlogen we met een klein toestel door naar Entebbe. Het voordeel van aankomen met een klein toestel is weinig passagiers. Dus geen lange wachttijden bij de douane of bagageband. Ze zijn hier met de tijd meegegaan, want het electronische visum wordt snel gecheckt en na een digitale foto en vingerafdrukken worden we welkom geheten in Oeganda.

Buiten staat Shindishi George ons op te wachten. Onze chauffeur en gids voor de hele trip. Hij stelt zich voor en zegt: "noem me maar Shindishi." Uh misschien was George makkelijker geweest :) Dus dat wordt nog even oefenen op de naam. Het is ook nog even wennen aan de taal. Hoewel er Engels gesproken wordt hebben ze allemaal een dik accent en praten heel bescheiden, waardoor het soms moeite kost om te verstaan. Shindishi heeft een stoere, grote 4x4 Landcruiser die ons over alle hobbelige wegen zal brengen en een dak dat open kan voor perfect uitzicht tijdens de safari's.

Boven ons hangt een dicht wolkendek en het spettert een beetje. Door de wind is de vochtige warmte aangenaam. Maar terwijl we op weg gaan naar Kampala trekt de lucht open en is de warmte van de zon goed aanwezig.
Slaperig kijken we uit het raam en nemen de eerste indrukken in ons op. Druk verkeer, veel wegwerkzaamheden, heel veel taxibusjes en motoren, boda boda genoemd, die eveneens als taxi fungeren die kriskras door het verkeer slingeren. Langs de eenbaansweg stikt het van de winkeltjes en uitspanningen. Potten, pannen, houtsnijwerk, plastic en rieten manden, ijzeren sierlijke hekwerken en houtsnijwerk bedden.

Dichter bij de stad wordt het nog drukker totdat we bij de Forest Cottages aankomen. Een groen heuvelachtig terrein met verschillende apart vormgegeven kamers en appartementen met daartussen kronkelpaadjes afgewisseld met trappetjes en bruggetjes waar je bijna de drukte van de stad vergeet. De stilte wordt af en toe verstoord door wat getoeter of een ambulance waarvan de sirene klinkt als een op hol geslagen kermisattractie.

De eerste palmbomen, de warmte, de vogelgeluiden en de overheersende geur van de deet die we alweer opgesmeerd hebben.... we zijn er!
De slaap wint het van de nieuwsgierigheid en we moeten even een powernap doen.
We ontwaken door enorme onweerklappen die doen vermoeden dat er een hoosbui komt, maar dat blijkt best mee te vallen. Dan ineens nog meer knallen. Dit keer klinkt het alsof er geschoten wordt met een machine geweer. Dat zal toch niet? De aardige ober weet ons te vertellen dat het de Subaru is. Even denken we aan een vogel...maar hij bedoeld gewoon de knalpot van de auto's wat hier kennelijk populair is onder de jongeren.

Shindishi neemt zijn werk serieus en wil er duidelijk voor zorgen dat wij een mooie reis gaan maken en op alles voorbereid zijn. Maak je geen zorgen, wij zijn wel wat gewend.
In een uitgebreide briefing neemt hij alles nog eens met ons door en noemt voor alle dagen de tijden voor het ontbijt. En die zijn vroeg! Zal even moeite kosten maar zo kunnen we optimaal genieten van het wildlife op de beste uurtjes van de dag.
We starten morgen met een hele lange rit naar het noorden waar we onderweg een goede indruk kunnen opdoen van het land.
Dus na een eerste smakelijke Nile Special bier kruipen we vroeg in bed.

• 07 September 2017 - 21:35

Angonita:

Hoi globetrotters.
    Fijn dat de vlucht goed is verlopen en jullie weer een land aan jullie lijstje kunnen toevoegen. Na een nacht goed slapen zijn jullie vast klaar om te gaan beginnen aan een nieuw avontuur. Hoop dat jullie een goede klik hebben met de chauffeur, zodat het een echt mooie trip wordt. Geef jullie oren en ogen goed de kost terwijl Shindishi stuurt.
    Heel veel reisplezier.
    Liefs, Roan

• 07 September 2017 - 22:53

Annie Noordhout:

Hoi avonturiers,
    Fijn dat alles goed verlopen is en dat Shindishi al klaar stond met zijn 4x4 Landcruiser en jullie
    meteen door de drukte van de stad rijdt, dat maak dan ook mee daarna zal het ongetwijfeld
    rustiger en mooier worden. Dat de Subaru daar populair is grappig die hebben wij ook gehad
    voor Richard geboren was.
    Morgen een lange rit voor de boeg, veel kijk en beleef plezier.
    Liefs Ruan

• 08 September 2017 - 07:46

Matthieu Duba:

Wauw, wat een geweldig verslag, het lijkt wel of ik met jullie mee reis, dat beloofd wat voor de komende weken, ik verheug mij al op het volgende verslag! Veel plezier!

• 11 September 2017 - 18:24

Ian & Christa:

Fab reading your first day of your travel log, sounds exciting already, going to read day 2 now..

Verslag uit: Oeganda, Kampala

Oe Oe Oe Oeganda

Na verschilende bestemmingen te hebben bedacht trok Afrika ons weer aan en zorgde onze liefde voor natuur en dieren voor de keuze voor Oeganda.

In vrijwel ongerepte natuur de kans hebben om dieren van dicht bij in hun natuurlijke leefomgeving te kunnen aanschouwen is zo geweldig.
En vaak zoeken we dan toch ook wel een bestemming waar bijzondere dieren leven die wij nog niet eerder in het wild hebben gezien.
Naast de vele bekende safaridieren waar je nooit genoeg van kunt krijgen, leven in Oeganda veel Nijlpaarden! En die hebben we nog niet eerder gezien. Daarnaast biedt het ons de unieke kans om het dagelijks leven van chimpansees te aanschouwen en het meest bijzondere is de zelfzame, bedreigde berg-gorilla. Deze indrukwekkende dieren van dichtbij bekijken is maar voor weinigen weggelegd, en wij pakken die kans!

Verder heeft Oeganda, door het grote Victoria meer en de vele rivieren, een heel groen landschap wat afwisselend bergachtig is en biedt dus een zeer gevarieerde natuur waar we van gaan genieten.

Om zoveel mogelijk te kunnen zien maken we een rondreis die ons helemaal naar het noorden, via de westkant naar het zuiden brengt en om het ons gemakkelijk te maken hebben we hiervoor een safariauto met chauffeur. Voor de overnachtingen hebben we weer de mooiste plekjes uitgekozen met diverse onderkomens van tent tot luxe lodge.

We doen ons best om iedereen die meeleest een beetje mee te laten beleven met deze bijzondere reis.