Naar het noorden - Reisverslag uit Kitgum, Oeganda van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Naar het noorden - Reisverslag uit Kitgum, Oeganda van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Naar het noorden

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

08 September 2017 | Oeganda, Kitgum

Na een goede nachtrust zaten we fris en fruitig aan het ontbijt. En dat fruitig kan je letterlijk nemen. We genieten hier weer volop van het verse fruit zoals watermeloen, mango, papaya en ananas.
Helaas werd het daarna even wat minder. We waren nog maar amper op weg door het drukke stadsverkeer en de misselijkheid kwam bij mij op. Nou hielp de warmte, de vieze lucht van uitlaatgassen en voedsel en het filerijden daar al helemaal niet bij.
Gelukkig ging het na een korte tussenstop, waar het ontbijt is achtergelaten, alweer wat beter en konden we buiten de stad weer even frisse lucht inademen en doorrijden.

Het was een lange rit van ruim 7 uur, maar onderweg valt genoeg te zien. Zoveel dat onze ogen er af en toe moe van waren en even een tijdje dichtvielen. Toch wel fijn met een chauffeur die rustig verder rijdt.
Langs de weg zien we veel Akole runderen, de Oegandese koeien met imposante lange horens. Bij elk dorpje staan er wel een paar in de berm te grazen. We zien ze zelfs in vrachtwagens voorbij komen. Klem tegen elkaar aan en met de hoorns vastgebonden. En daar bovenop zitten nog mensen. Een vervoermiddel wordt hier maximaal benut.
Zo weten ze de motoren ook volledig te benutten door er met 5 man op te zitten of vol te laden met takkenbossen en andere spullen. Het is een wonder dat ze zo kunnen rijden.

Zo ver je kan kijken is het landschap groen. Overal gras, struiken en lage bomen. Bij elk dorpje staan mangobomen en we zien naaldbomen die je hier niet snel verwacht. Die blijken te zijn geimporteerd voor het hout voor meubels. Tussendoor staan enorme kaktusbomen waarvan sommige exemplaren echt een dikke stam hebben en helemaal de vorm van een standaardboom.
Het is wel duidelijk dat de rode aarde hier, dankzij de vele rivieren en regenval, zeer vruchtbaar is.
We stoppen even langs de weg bij een van de vele stalletjes met fruit. Sinaasappel, lemon, pompoen en ananas. Allemaal vers geplukt en groot van stuk.
Shindishi koopt een paar flinke ananassen die we later zullen opeten. De ananassen reizen met ons mee op het dak.

Het is weer een belevenis om te zien hoe de mensen hier hun dag doorbrengen. Over de hele route zien we de traditionele afrikaanse ronde huisjes van klei met een rieten dak. Aan de straatkant staan iets modernere rechte gebouwen van baksteen die als winkel dienen.
Met bewondering zien we de vrouwen langs de weg lopen met hun zware bagage op het hoofd. Zodra we dicht bij een waterput zijn herkennen we dit door de mensen die af en aan lopen met gele jerrycans op het hoofd of zoveel mogelijk op 1 fiets. Zelfs de kleine kindjes helpen mee.

Halverwege de rit stoppen we voor de lunch. Het eten is hier tot nu toe echt goed en er is veel keus. Natuurlijk drinken we er een vers vruchtensapje bij en als toetje wordt de ananas van het dak gehaald en gesneden. Super vers en heerlijk zoet.
Verder op weg kruisen we voor de eerste keer de Nijl. Het water kolkt in een stroomversnelling onder ons door wat een mooi gezicht is.
Dan zien we even verder de eerste beestjes! Langs de kant zitten blue velvet apen met hun kenmerkende blauwe ballen en een hele groep Bavianen die ons lief aankijken, maar wij weten wel beter. Dus de autoraampjes gaan even dicht.
We waren voorbereid op een hobbelige rit voor het laatste deel van vandaag. Of zoals Shindishi het noemt: de african massage. Maar ook hier zijn ze druk bezig met de ontwikkeling en bleek de weg al grotendeels verhard en delen zelfs geasfalteerd. Onze gids was al 5 jaar niet via deze route gereist, dus ook voor hem was het een verrassing.
Weinig toeristen bezoeken het noorden vanwege de lange afstand en slechte bereikbaarheid, maar dit biedt weer nieuwe mogelijkheden voor zowel het toerisme als de lokale bewoners.
Maar hij belooft ons dat morgen het stuk naar Kidepo toch echt wel een bumpy ride gaat worden. We zijn benieuwd.

We zitten nu als tussenstop op de lange route naar het noorden in Kitgum in een basic hotel. De kamer is wel hard aan een opknapbeurt toe, maar ach het is alleen voor de overnachting. De zon staat nog te branden aan de hemel en het zwembad ziet er best aanlokkelijk uit totdat de lucht onheilspellend donker wordt en het onweer losbarst. De donder is zo hard dat het lijkt alsof het hele stadje instort. Een korte heftige hoosbui volgt, dus dat zonnen en zwemmen laten we maar even.
Met af een toe een korte stroomuitval relaxen we onder een afdakje en bereiden ons voor op het eerste safaripark morgen.

• 08 September 2017 - 22:36

Annie Noordhout:

Hoi lieverds ,
    Zo dat was een lange en vermoeiende dag voor jullie met heel veel bezienswaardigheden van
    het drukke leven daar, maar na de lunch toch weer de beestjes waar het toch allemaal ook om draait.
    En voor Shindishi ook een mooie route. Jammer dat jullie geen duik konden nemen in het zwembad
    van het Bomah hotel wegens het onweer.
    Welterusten en morgen een goede (bumpy ride) naar jullie Safari Lodge in Kipedo.
    Veel liefs Ruan

• 09 September 2017 - 11:04

MATTHIEU:

Succes met jullie bumpy ride naar Kipedo, jullie maken op deze manier wel hele aparte situaties mee, wel heerlijk dat jullie zo'n geweldige chauffeur hebben, dat is toch een geweldige manier om zo het land te verkennen, top!. Hele goeie reis naar Kipedo!

• 09 September 2017 - 21:25

Angonita:

Hoi globetrotters,
    Ondanks de mindere start van de trip voor Natascha is de rest van de dag toch weer een mooie belevenis geworden. Heerlijk hè al dat verse fruit, daar loopt mij het water van in de mond. En dan ook nog het mooie afwisselende landschap en op de eerste trip al verschillende van onze voorouders zien. Het belooft weer een bijzondere reis te worden. Als jullie dit lezen zit de 2e dag er al op en hopelijk viel de bumpy ride naar het uiterste noorden van de reis een beetje mee zodat het ontbijt niet weer voor niets is geweest!
    Relax en geniet in Kipedo.
    Liefs, Roan

• 11 September 2017 - 18:34

Ian & Christa:

Dat was een lange dag reizen, maar toch wel een indruk gekregen van de natuur, blauwe ballen..

• 11 September 2017 - 18:37

Ian & Christa:

Verslag uit: Oeganda, Kitgum

Oe Oe Oe Oeganda

Na verschilende bestemmingen te hebben bedacht trok Afrika ons weer aan en zorgde onze liefde voor natuur en dieren voor de keuze voor Oeganda.

In vrijwel ongerepte natuur de kans hebben om dieren van dicht bij in hun natuurlijke leefomgeving te kunnen aanschouwen is zo geweldig.
En vaak zoeken we dan toch ook wel een bestemming waar bijzondere dieren leven die wij nog niet eerder in het wild hebben gezien.
Naast de vele bekende safaridieren waar je nooit genoeg van kunt krijgen, leven in Oeganda veel Nijlpaarden! En die hebben we nog niet eerder gezien. Daarnaast biedt het ons de unieke kans om het dagelijks leven van chimpansees te aanschouwen en het meest bijzondere is de zelfzame, bedreigde berg-gorilla. Deze indrukwekkende dieren van dichtbij bekijken is maar voor weinigen weggelegd, en wij pakken die kans!

Verder heeft Oeganda, door het grote Victoria meer en de vele rivieren, een heel groen landschap wat afwisselend bergachtig is en biedt dus een zeer gevarieerde natuur waar we van gaan genieten.

Om zoveel mogelijk te kunnen zien maken we een rondreis die ons helemaal naar het noorden, via de westkant naar het zuiden brengt en om het ons gemakkelijk te maken hebben we hiervoor een safariauto met chauffeur. Voor de overnachtingen hebben we weer de mooiste plekjes uitgekozen met diverse onderkomens van tent tot luxe lodge.

We doen ons best om iedereen die meeleest een beetje mee te laten beleven met deze bijzondere reis.