Baden in luxe - Reisverslag uit Apoka, Oeganda van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Baden in luxe - Reisverslag uit Apoka, Oeganda van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Baden in luxe

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

11 September 2017 | Oeganda, Apoka

Na een kopje koffie in de lodge zijn we weer klaar voor een vroege gamedrive.
Het hoge gras kleurt goudgeel bij het opkomen van de roodgloeiende zon. De dag begint fris, maar zodra die zon boven komt stijgt de temperatuur flink.
De dieren zijn weer in overvloed aanwezig. Zebra's, olifanten, buffels en diverse antilopen kijken ons nieuwsgierig aan terwijl wij hen staan te bekijken. Dit zouden we zo heel lang kunnen volhouden, maar we moeten ook weer terug naar de lodge voor het ontbijt.

Dit keer staat het voor ons klaar bij het zwembad. Ze doen er echt moeite voor om er iedere keer weer een bijzondere setting van te maken. De zon staat recht boven ons en brandt inmiddels volop. En wat doe je dan op het heetst van de dag... dan neem je een warm bad.
Bij onze lodge is een prachtig buitenbad. Geheel passend in de omgeving gemaakt van natuurlijke materialen en met uitzicht op de grasvlakte en uiteraard moeten we daar gebruik van maken. Onze butler Simon maakt het bad voor ons klaar. Alweer zo'n uniek plaatje. Met bloemen rondom, zeepjes, handdoeken, badjas en slippertjes, overal is aan gedacht en tot in detail. Het mooiste is dat zodra we liggen te genieten in onze prive spa, de waterbokken en pumba's voor ons neus voorbij lopen.

Het warme water en de brandende zon hebben ons slaperig gemaakt. Maar even een tukkie doen zit er ook niet in, want we worden alweer wakker van een groep zebra's die door het gras voorbij trekt en dan ga je toch weer kijken.
Dan staat een bezoek aan een lokaal dorpje op het programma. De Karamajong leven primitief in ronde hutten van klei met rieten daken en hele kleine deurtjes. We krijgen een rondleiding  door het dorp waar het wemelt van de kinderen die ons allemaal nieuwsgierig aankijken en naar ons zwaaien. Er wordt zelfs nog een traditionele dans voor ons uitgevoerd. We voelen ons wat ongemakkelijk bij dit bezoek. Het contrast tussen ons verblijf en dat van hen is zo groot en bij de rondleiding door het dorp ontstaat er een over en weer bekijken en bekeken worden gebeuren.
Onze lodge steunt deze gemeenschap waardoor ze nu bijvoorbeeld stromend water hebben. Door ons bezoek leveren wij ook onze bijdrage en het is toch ook wel interessant om te zien hoe zij leven.

Op de terugweg rijden we stevig door om op tijd voor het eten terug te zijn. Maar de weg biedt soms wat uitdagingen. Door regenwater dat vanuit de bergen naar de vallei stroomt zijn sommige stukken weg die vanmorgen nog normaal waren, ineens veranderd in een rivier. Vol gas scheurt de chauffeur er doorheen, het water klotst over de motorkap, maar we halen de overkant en uiteindelijk de lodge.
Daar staat het voltallige personeel ons op te wachten met een uitgebereide BBQ bij het zwembad.
Samen met de andere 4 gasten eten we onze buik weer vol aan al het lekkers en kletsen we na bij het kampvuur. De dag wordt afgesloten onder de heldere sterrenhemel met een vallende ster die als een felle lichtbal uit de lucht komt. Kan het nog mooier? Je gaat haast denken dat alles tot in detail in scene is gezet.

• 12 September 2017 - 19:28

Annie Noordhout:

Hoi Kanjers,
    Weer vol ongeloof jullie verslag gelezen met recht baden in luxe, ze doen er alles aan om het jullie zo comfortabel mogelijk te maken. Dit is zo ongelooflijk tussen al die dieren te leven en vertoeven kijkt wel een sprookje. Wat mooi dat de Lodge die gemeenschap steunt.
    Vanavond na de BBQ lekker uitbuiken en nagenieten van deze schitterende mooie dag.
    Mooie foto op Facebook van de leeuw.
    Liefs Ruan.

• 12 September 2017 - 20:38

Angonita:

Hoi geluksvogels,
    Het klinkt allemaal bijna te mooi om waar te zijn. In alle opzichten een "luxe warm bad". Mooi huisje, eigen bad en dierentuin zo ver je kijkt en dat full service. Goed dat jullie ook het echte leven in het dorpje van nabij hebben gezien en dat de Logde dat dorpje steunt, zodat de bewoners ook een graantje meepikken en beter kunnen leven.
    Het contrast is voor jullie wel heel groot inderdaad.
    De leeuwenkoning op de rots kan zo op een poster of naar een magazine, fantastisch!!
    Jullie zijn echte geluksvogels, zoveel moois en leuke mensen om jullie heen.
    Ben benieuwd wat de verdere reis nog in petto heeft.
    Liefs, Roan

• 13 September 2017 - 00:08

Rob :

Tja, leven als een miljonair kan wat ongemakkelijk voelen. Heel goed dat jullie dat niet altijd hoeven te doen! Ben zo benieuwd naar de foto's, die king-lion-on-the-rock is al fantastisch.
    En wat hebben jullie gewenst bij die vallende ster?

• 13 September 2017 - 06:34

Matt:

Hai, globetrotters. Wat is dit weer een geweldig verslag! Soms te mooi voor woorden. In de laatste alinea van het verslag vraag je je af, kan het nog mooier, het antwoord daarop is: JA JA JA , het kan nog mooier, en dat gaan jullie meemaken, let maar op mijn woorden! En nu lekker doorgaan met jullie droomreis! Veel plezier!

Verslag uit: Oeganda, Apoka

Oe Oe Oe Oeganda

Na verschilende bestemmingen te hebben bedacht trok Afrika ons weer aan en zorgde onze liefde voor natuur en dieren voor de keuze voor Oeganda.

In vrijwel ongerepte natuur de kans hebben om dieren van dicht bij in hun natuurlijke leefomgeving te kunnen aanschouwen is zo geweldig.
En vaak zoeken we dan toch ook wel een bestemming waar bijzondere dieren leven die wij nog niet eerder in het wild hebben gezien.
Naast de vele bekende safaridieren waar je nooit genoeg van kunt krijgen, leven in Oeganda veel Nijlpaarden! En die hebben we nog niet eerder gezien. Daarnaast biedt het ons de unieke kans om het dagelijks leven van chimpansees te aanschouwen en het meest bijzondere is de zelfzame, bedreigde berg-gorilla. Deze indrukwekkende dieren van dichtbij bekijken is maar voor weinigen weggelegd, en wij pakken die kans!

Verder heeft Oeganda, door het grote Victoria meer en de vele rivieren, een heel groen landschap wat afwisselend bergachtig is en biedt dus een zeer gevarieerde natuur waar we van gaan genieten.

Om zoveel mogelijk te kunnen zien maken we een rondreis die ons helemaal naar het noorden, via de westkant naar het zuiden brengt en om het ons gemakkelijk te maken hebben we hiervoor een safariauto met chauffeur. Voor de overnachtingen hebben we weer de mooiste plekjes uitgekozen met diverse onderkomens van tent tot luxe lodge.

We doen ons best om iedereen die meeleest een beetje mee te laten beleven met deze bijzondere reis.