Na regen komt zonneschijn - Reisverslag uit Mweya, Oeganda van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Na regen komt zonneschijn - Reisverslag uit Mweya, Oeganda van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Na regen komt zonneschijn

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

20 September 2017 | Oeganda, Mweya

De dag begint met een mysterieuze mist die tussen de bomen hangt. Maar al gauw begint het te regenen. Heerlijk uitgeslapen vertrekken we om 9 uur uit het Kibale forest en laten het regenwoud met chimpansees achter ons. We nemen een kleine omweg langs de kratermeren. Een bergachtig gebied met vele landbouwvelden op de hellingen en daartussen grote kratermeren. In het grouwe miezerige weer ziet het er niet zo fleurig uit, maar nog steeds geeft het prachtige uitzichten op het water.

Het staat hier ook vol met bananenbomen. Van de hartige soort die voor het koken wordt gebruikt tot aan de kleine zoete banaantjes.
De arme mensen sjouwen met een fiets volgeladen met bananentrossen de stijle helling op richting de handelsmarkt. Met veel moeite krijgen ze de fiets omhoog geduwd.
Voor ons zijn bananen vaste kost bij ieder ontbijt en soms nog tussendoor. Heerlijk zoete bananen vaak samen met de nog zoetere ananas.

De regen heeft de stukken onverharde weg, die toch al slecht waren, tot een ware attractie omgetoverd. Slingerend tussen de gaten en plassen en als het echt niet anders kan er dwars doorheen. Beetje zonde dat Shindishi nou net gisteren de auto gewassen had.
Na een verder relaxte rit komen we bij het Queen Elizabeth National Park aan. Ineens zien we weer antilopen en buffels. De zon is inmiddels weer gaan schijnen en de wolken trekken op zodat we het omliggende Rewenzori gebergte, met zijn pieken van 5000 meter, ook te zien krijgen. Onze lodge ligt dieper in het park en dus maken we voordat we daar naartoe gaan een gamedrive door het park. Het dak van de jeep gaat weer omhoog en het turen naar dieren kan beginnen.
In de verte denken we iets naast een boom te zien en rijden er op af. Aangekomen bij de bewuste boom zien we nog net 2 leeuwenwelpjes wegkruipen in de struiken. Maar dan zien we ook ineens een grote olifant. Als we recht op hem af rijden laat hij duidelijk zien dat hij dat niet op prijs stelt en komt onrustig op ons af. We besluiten hem wat ruimte te gunnen en rijden van hem weg, maar dan komt hij nog over de weg achter ons aan totdat zijn interesse weer gewekt wordt door een lekkere struik waar hij met gemak met zijn slurf hele plukken uit trekt en in zijn mond stopt.

We gaan verder en zijn vooral op zoek naar leeuwen. De leeuwen hier houden niet van het natte gras en klimmen daarom het liefst in een boom. Bij gebrek aan beter zijn het in dit geval kaktusbomen, ja je moet wat als je droge pootjes wilt houden.
Shindishi is een enorm goede speurder en weet op grote afstand een leeuw in een dichtbegroeide kaktusboom te vinden. Ongelofelijk hoe hij dat ziet.
Dichter bij gekomen zien wij haar ook. Ietwat ongemakkelijk probeert ze een ontspannen houding te vinden om lekker te dutten in de boom.
Na enige tijd laten we haar met rust en gaan verder. Op zoek naar meer. En uiteindelijk vinden we zelfs tot 3x toe een leeuwin in een boom.

Het park wordt doorkruist door het Kazinga kanaal waar zich heel veel nijlpaarden ophouden en nu er her en der door de regenval wat waterpoelen zijn ontstaan zijn een aantal daarheen verhuisd. We kunnen ze nu van heel dichtbij zien. De nijlpaarden die liggen te rollen en zich onderdompelen in de waterpoel, wat een heerlijk leventje.

Omdat we weer helemaal opgingen in het beestjes kijken zijn we uiteindelijk pas tegen schemer bij onze lodge. Weer een prachtige plek. Een luxe tent op een verhoogd plateu met een buitenbadkamer met dubbele douche waar we gezellig samen onder kunnen. Vanaf de veranda uitzicht op het Kazinga kanaal voor de deur. Het geknor en geplons van de nijlpaarden die deze plek verkiezen boven de waterpoelen is duidelijk hoorbaar. We wachten af tot ze straks in het donker het water uitkomen om te gaan grazen.
In het donker alleen naar je tent lopen is er hier niet bij. Omdat er naast nijlpaarden af en toe nog wel meer wild voorbij komt, wordt je altijd door een personeelslid met zaklamp begeleid.
Het diner wordt geserveerd in de open lucht, slechts verlicht met een paar olielampjes. Heerlijk eten onder de heldere sterrenhemel, dat maakt het helemaal geweldig.

• 22 September 2017 - 14:13

Matt:

Best een beetje heftig als je door zo'n gigantische olifant benadert wordt. Lukt het nog wel om al deze momenten van spanning en mooie tafrelen in jullie koppie op tenemen, de koppetjes zitten bom vol, maar er komt nog meer bij, zeker weten. En dan als klap op de vuurpeil, een vorkje prikken onder de sterrenhemel, aangelicht door olielampjes, het kan niet mooier!

• 22 September 2017 - 15:40

Angonita:

Hoi genieters
    Wat een fantastische dag was het weer. Even spannend door de slechte wegen en dan ook nog een boze olifant die jullie komst niet op prijs stelde. Maar alles weer goed verlopen en dan de dag eindigen in weer een mooie lodge en afsluiten met een heerlijk diner bij primitieve verlichting.
    We kijken uit naar de mooie foto en filmbeelden om deze reis nog beter mee te beleven.
    Liefs, Roan

Verslag uit: Oeganda, Mweya

Oe Oe Oe Oeganda

Na verschilende bestemmingen te hebben bedacht trok Afrika ons weer aan en zorgde onze liefde voor natuur en dieren voor de keuze voor Oeganda.

In vrijwel ongerepte natuur de kans hebben om dieren van dicht bij in hun natuurlijke leefomgeving te kunnen aanschouwen is zo geweldig.
En vaak zoeken we dan toch ook wel een bestemming waar bijzondere dieren leven die wij nog niet eerder in het wild hebben gezien.
Naast de vele bekende safaridieren waar je nooit genoeg van kunt krijgen, leven in Oeganda veel Nijlpaarden! En die hebben we nog niet eerder gezien. Daarnaast biedt het ons de unieke kans om het dagelijks leven van chimpansees te aanschouwen en het meest bijzondere is de zelfzame, bedreigde berg-gorilla. Deze indrukwekkende dieren van dichtbij bekijken is maar voor weinigen weggelegd, en wij pakken die kans!

Verder heeft Oeganda, door het grote Victoria meer en de vele rivieren, een heel groen landschap wat afwisselend bergachtig is en biedt dus een zeer gevarieerde natuur waar we van gaan genieten.

Om zoveel mogelijk te kunnen zien maken we een rondreis die ons helemaal naar het noorden, via de westkant naar het zuiden brengt en om het ons gemakkelijk te maken hebben we hiervoor een safariauto met chauffeur. Voor de overnachtingen hebben we weer de mooiste plekjes uitgekozen met diverse onderkomens van tent tot luxe lodge.

We doen ons best om iedereen die meeleest een beetje mee te laten beleven met deze bijzondere reis.