Kazinga - Reisverslag uit Mweya, Oeganda van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Kazinga - Reisverslag uit Mweya, Oeganda van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Kazinga

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

21 September 2017 | Oeganda, Mweya

Stille nachten kennen ze hier niet, maar desondanks slapen we hier als een blok. Zijn het niet de nijlpaarden die knorren, dan is het zoals nu een oorverdovend kabaal van kikkers.
En als het vroege opstaan dan toch in de loop van de dag zijn tol begint te eisen dommelen we af en toe stiekem even weg in de auto terwijl Shindishi rustig en al hobbelend verder rijdt.

We hebben van 's ochtends vroeg tot aan de lunch rondgereden door het park op zoek naar een luipaard, maar geen succes. Aan het eind van de middag doen we weer tevergeefs een poging. De luipaarden houden zich helaas goed verscholen in het groene landschap vol dichte struiken en kaktusbomen.
Natuurlijk wel weer wat andere beesten zoals antilopen en wrattenzwijnen maar die zijn altijd overal. Maar nog wel een groep van 4 leeuwinnen die wat rondlopen en liggen in het veld.
Dan merk je wel dat dit park wat drukker bezocht wordt, want al snel staat er een hele rij met toeristen voertuigen langs de weg naar de leeuwen te kijken.
In dit deel van de reis doen we de meest populaire plekken van het land aan en er is niet veel variatie in volgorde mogelijk. Hierdoor komen we steeds dezelfde mensen tegen wat soms wel grappige momenten van herkenning oplevert.

We lunchen onderweg bij een restaurant in het park en zitten aan een tafeltje op het grasveld met uitzicht op het kanaal. Als we net zitten komen er enorm grote vogels aanvliegen die naast onze tafel hun landingsbaan lijken te hebben. Het zijn Mariboes die komen voor de restjes van de lunch. Wat een onmogelijk lelijke beesten met hun rode kale kop, een grote hangzak onder hun kin en lange puntige snavel. Hun verenpak lijkt als een bontjas om hun kale nek te zitten.

's Middags hebben we een boottocht over het Kazingakanaal gemaakt. Dat was wel erg succesvol. Al in het begin staat er een groep olifanten aan de waterkant, voor hen in het water ligt een groepje nijlpaarden te poedelen en daarnaast een groep buffels. Een mooi plaatje zo met de diverse diersoorten bij elkaar. Verder langs het kanaal zien we nog vele nijlpaarden en heel veel watervogels en nog meer dieren die van het verkoelende water genieten.
De roofdieren maken hier gebruik van. Er liggen opvallend veel skeletten. De dieren die het water opzoeken zijn kennelijk hier een geliefde en makkelijke prooi voor de roofdieren.

Inmiddels zitten we hier onder de evenaar. We zijn gisteren de lijn weer overgestoken. Even een fotootje gemaakt bij het herkenningsteken natuurlijk, maar verder merk je er niet zoveel van. Maar toch iets bijzonders wat niet iedereen meemaakt... sorry Rob..

Met ons huisdiertje de vleermuis in de buitenbadkamer, onze kleine vriendjes de plakkertjes rond de tent,  de knorrende nijlpaarden en de kwakende kikkers in de voortuin maken we ons klaar voor een lawaaierige nacht waarin we weer heerlijk zullen slapen.

• 22 September 2017 - 14:21

Matt:

Als jullie weer thuis zijn gaan jullie die geluiden van al die beesten heel erg missen, maak er een mooie bandopname van, dan kunnen in Hilversum nog een beetje na genieten in de tuin , met ook wat olielampen erbij.

• 22 September 2017 - 15:57

Angonita:

Hoi genieters
    Wij sluiten ons helemaal aan bij Mat's antwoord.
    Bandopname maken en bij het kampvuur, met ons er ook bij, afspelen en snachts op repeat zetten zodat jullie thuis ook goed slapen. Lekker ontspannend voor jullie na een heftige dienst.
    Aan dieren geen gebrek deze reis, ongelooflijk wat en hoeveel jullie er zien!
    Liefs, Roan

• 24 September 2017 - 11:23

Annie Noordhout:

Hoi lieverds,
    Ook deze dag aan dieren geen gebrek ongelooflijk hoeveel soorten jullie hebben gezien.
    Ja en soms kom je minder mooie tegen de Mariboes Maar dat hoort er ook bij.
    Maar de boottocht over het Kazingakanaal en dan weer zoveel andere soorten te zien het blijft ongelooflijk wat jullie meemaken. De foto van de Mariboe hij is toch wel apart Hà Hà.
    En dan die foto van jullie gezellig gedekte tafel bij het kampvuur en dat uitzicht geweldig.
    Liefs Ruan.

Verslag uit: Oeganda, Mweya

Oe Oe Oe Oeganda

Na verschilende bestemmingen te hebben bedacht trok Afrika ons weer aan en zorgde onze liefde voor natuur en dieren voor de keuze voor Oeganda.

In vrijwel ongerepte natuur de kans hebben om dieren van dicht bij in hun natuurlijke leefomgeving te kunnen aanschouwen is zo geweldig.
En vaak zoeken we dan toch ook wel een bestemming waar bijzondere dieren leven die wij nog niet eerder in het wild hebben gezien.
Naast de vele bekende safaridieren waar je nooit genoeg van kunt krijgen, leven in Oeganda veel Nijlpaarden! En die hebben we nog niet eerder gezien. Daarnaast biedt het ons de unieke kans om het dagelijks leven van chimpansees te aanschouwen en het meest bijzondere is de zelfzame, bedreigde berg-gorilla. Deze indrukwekkende dieren van dichtbij bekijken is maar voor weinigen weggelegd, en wij pakken die kans!

Verder heeft Oeganda, door het grote Victoria meer en de vele rivieren, een heel groen landschap wat afwisselend bergachtig is en biedt dus een zeer gevarieerde natuur waar we van gaan genieten.

Om zoveel mogelijk te kunnen zien maken we een rondreis die ons helemaal naar het noorden, via de westkant naar het zuiden brengt en om het ons gemakkelijk te maken hebben we hiervoor een safariauto met chauffeur. Voor de overnachtingen hebben we weer de mooiste plekjes uitgekozen met diverse onderkomens van tent tot luxe lodge.

We doen ons best om iedereen die meeleest een beetje mee te laten beleven met deze bijzondere reis.