Eiland leven - Reisverslag uit Kabale, Oeganda van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Eiland leven - Reisverslag uit Kabale, Oeganda van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Eiland leven

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

26 September 2017 | Oeganda, Kabale

Vandaag was een hele luie dag wat begon met uitslapen. Heerlijk eindelijk even niet op pad hoeven, geen tas inpakken, geen Shindishi die al met draaiende motor op ons staat te wachten.
Omdat we toch al redelijk gewend zijn aan het vroege opstaan, werden we al voor de wekker wakker met vogelgeluiden, loeiende koeien en een balkende ezel. Rustig wakker worden en dan op ons gemak ontbijten.
Vanaf de overkant van het water horen we gezang en trommels. Er blijkt een school te zijn. Het klinkt gezellig.

We maken met een van de personeelsleden een boottochtje over het meer. Onder andere langs 'Punishment Island' waar vroeger vrouwen werden gedumpt die ongehuwd zwanger waren. Het was zo'n schande voor de familie dat ze door hen op het hele kleine eilandje met slechts 1 boom werden achtergelaten om daar vervolgens aan de hongerdood te sterven of verdronken in een poging van het eiland weg te komen.

We krijgen ook het ongeloofwaardige verhaal te horen wat hier de ronde gaat over het ontstaan van 'Upside down Island'. Door een bijzondere gebeurtenis en een soort vloek van een oude vrouw draaide het hele eiland ineens om. Slechts 1 jongetje overleefde het.

Dan bezoeken we een schooltje met weeskinderen en pygmee-kinderen. De jongeman die met ons de boottocht doet heeft de school opgericht en is daar leraar. De kinderen van de kleuterklassen zitten net allemaal braaf hun pap te eten als wij ze bezoeken. Het schooltje ziet er best goed uit met bankjes en lesmateriaal. Nog steeds erg eenvoudig, maar ze hebben het beter dan de wees-school die we in Bwindi hebben bezocht.

Terug op 'ons' eiland, als enige gasten, hadden we de hoop lekker in de zon te kunnen zitten. Maar alweer gaat dat niet op. De lucht trekt dicht en het gaat regenen. Een wandeling zien we dan ook niet zitten. We nestelen ons met een boekje op onze overdekte veranda en luisteren naar de dierengeluidjes.

Er is wat politieke unrust gaande. De president heeft een voorstel ingediend om de wet aan te passen zodat hij nog tot na zijn 65e president kan blijven. Vanmiddag zou de uitspraak zijn of de wetswijziging wordt toegepast.
Het personeel van de lodge zit het de hele dag voor de tv te volgen. De partijen komen er niet uit, het is een grote chaos in de zaal en zelfs in de avond is er nog geen uitspraak. We zien op tv dat het wel wat onrust veroorzaakt in de stad met protesterende tegenstanders en politie die diverse aanhoudingen verricht.
De partij van de president heeft de meeste aanhangers, hoewel er sterk wordt getwijfeld aan de eerlijkheid hiervan. Wij horen van de meeste Oegandesen die we spreken dat ze blij zijn met dingen die hij heeft geregeld zoals de vrede die er nu heerst en de verbetering van infrastructuur. Maar er is ook nog een hoop corruptie en slechte zaken die gebeuren. De meesten vinden het wel tijd voor een nieuwe president. Maar de huidige president doet er alles aan om die stemmen niet te laten horen.

Wij krijgen er verder weinig van mee en genieten van de rust op 'ons' eilandje.

• 27 September 2017 - 21:24

Annie Noordhout:

Ook wel fijn zo`n luie relaxte dag andere dingen ondernemen in jullie eigen tempo, en het nieuws volgen wat de bevolking bezighoud. Met recht geniet van de rust en morgen goede reis naar Lake Mburo.
    Liefs Ruan.

• 27 September 2017 - 23:02

Angonita:

Hoi luitjes,
    Wat hebben jullie toch veel geluk met het spotten van het vele wild deze vakantie. En dan ook nog de geweldige nooit te vergeten ontmoeting met de gorilla's, die jullie ook nog eens laten zien hoe zij zich voortplanten. Bijna gênant om daar zo dicht bij te staan. Zooo gaaf allemaal! Ach, en alle pijntjes de volgende dag ben je inderdaad gauw vergeten, de foto's en films, ook in je hoofd, zijn voor altijd!
    De kindjes van het weeshuis zullen ook goede herinneringen hebben aan jullie bezoek. Fijn dat jullie hen ook een beetje blij konden maken.
    Nu lekker ontspannen en alle ervaringen van de afgelopen weken nog eens op een rijtje zetten. Jammer dat het zonnetje niet mee wil werken. De geweldige lodge en omgeving maken dat goed. Bizar verhaal van dat omgekeerde eiland.
    Er is idd wat onrust in de regering zagen wij al op tv. Hoop niet dat dat tot gehele onrust onder de bevolking lijdt.
    Liefs, Roan

Verslag uit: Oeganda, Kabale

Oe Oe Oe Oeganda

Na verschilende bestemmingen te hebben bedacht trok Afrika ons weer aan en zorgde onze liefde voor natuur en dieren voor de keuze voor Oeganda.

In vrijwel ongerepte natuur de kans hebben om dieren van dicht bij in hun natuurlijke leefomgeving te kunnen aanschouwen is zo geweldig.
En vaak zoeken we dan toch ook wel een bestemming waar bijzondere dieren leven die wij nog niet eerder in het wild hebben gezien.
Naast de vele bekende safaridieren waar je nooit genoeg van kunt krijgen, leven in Oeganda veel Nijlpaarden! En die hebben we nog niet eerder gezien. Daarnaast biedt het ons de unieke kans om het dagelijks leven van chimpansees te aanschouwen en het meest bijzondere is de zelfzame, bedreigde berg-gorilla. Deze indrukwekkende dieren van dichtbij bekijken is maar voor weinigen weggelegd, en wij pakken die kans!

Verder heeft Oeganda, door het grote Victoria meer en de vele rivieren, een heel groen landschap wat afwisselend bergachtig is en biedt dus een zeer gevarieerde natuur waar we van gaan genieten.

Om zoveel mogelijk te kunnen zien maken we een rondreis die ons helemaal naar het noorden, via de westkant naar het zuiden brengt en om het ons gemakkelijk te maken hebben we hiervoor een safariauto met chauffeur. Voor de overnachtingen hebben we weer de mooiste plekjes uitgekozen met diverse onderkomens van tent tot luxe lodge.

We doen ons best om iedereen die meeleest een beetje mee te laten beleven met deze bijzondere reis.