Beestachtig - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Beestachtig - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Beestachtig

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

30 September 2017 | Oeganda, Entebbe

Beestachtig mooi is Oeganda.
Zoveel dieren kunnen zien in hun natuurlijke leefomgeving in dit mooie, groene land met ontzettend vriendelijke bewoners.

Ontbijten met de zebra's, voor de laatste keer. Terwijl zij rondstruinen rond de zoutpoel kijken wij naar deze bezigheid en genieten nog 1 keer van het heerlijke verse fruit.

We zijn zo bevoorrecht dat we deze prachtige reis hebben kunnen beleven. Veel dingen gezien die we nooit hadden durven dromen.
Zoveel dieren op het land, in de lucht en in het water. Ieder dier is mooi en bijzonder op zijn manier. Uiteraard was het zien van de chimpansees en gorilla's de meest unieke ervaring van alles. Zo dicht bij hun leven in het wild aanschouwen geeft een bijzonder gevoel. We hopen dan ook dat deze dieren deze ruimte zullen blijven behouden.

In ons werk worden we te vaak geconfronteerd met de elende in de wereld en zien vooral de slechte kant. Nu hebben we intens kunnen genieten van al het moois dat de wereld te beiden heeft en hoop van harte dat veel mensen, ook in de verre toekomst dit gegund is.
We hebben het zo goed mogelijk proberen te beschrijven, maar eigenlijk voel je het pas als je het zelf meemaakt. De geuren, de kleuren, de geluiden, het zien van het natuurlijke dierengedrag en de schoonheid van het landschap.
Gelukkig hebben we veel films en foto's die de herinneringen beeldend houden en onze verhalen voor anderen zullen verduidelijken, zodat iedereen een beetje mee kan genieten.

Met deze reis hebben we niet alleen onszelf enorm verrijkt, maar ook een bijdrage geleverd aan het bestaan van de mensen en dieren van Oeganda. Gek genoeg is het land nog niet zo bekend onder toeristen, maar een absolute aanrader! Zoveel dieren, zoveel verschillende parken, geweldige service, mooie accommodaties, aardige bevolking en we hebben ons overal veilig gevoeld.

We gaan het enorm missen. De rust, ruimte, geluiden, lieve mensen, heerlijk eten, vers fruit, warmte, prachtige uitzichten, puurheid, ongerepte natuur, groen tot aan de horizon, de ons bekende kamerplanten in reuze formaat, zicht op de omgeving en bedrijvigheid langs de weg en natuurlijk de apen, zebra's, antilopen, leeuwen, nijlpaarden, giraffen, olifanten, luipaarden, vogels en al het andere in deze rijke dierenwereld.

Wat we niet gaan missen zijn de musquiten, kleine kranen waar te weinig water uit komt om fatsoenlijk je handen te wassen, koffie met prut, hobbels in de weg (in het begin is die afrikaanse massage best te doen, maar na dagen achter elkaar gaat je rug protesteren), driedubbele drempels in de geasfalteerde wegen, na de maaltijd met een volle maag alweer moeten opgeven wat je voor de volgende maaltijd wilt eten. En hoewel het eten heerlijk en divers was, was het vaak veel te veel. De porties zijn groot omdat ze niet willen dat je iets te kort komt. Nou dat deden we zeker niet.

We hebben onze gids Shindishi in de afgelopen weken steeds beter leren kennen en hij ons, zodat hij steeds beter wist in te spelen op onze wensen. Hij heeft er alles aan gedaan om deze reis helemaal perfect te maken.

We rijden in 5 uur, en nog wat tussenstops, terug naar het vliegveld waar het langzaam aan onderweg steeds drukker zal worden zodat we, als voorberijding op Nederland, weer zullen moeten wennen aan de hectiek. Het lijkt wel of alle kindjes van Oeganda langs de weg staan om ons uit te zwaaien.
We laten dit fantastische land achter ons en vertrekken met tassen vol vuile was en heel veel bijzondere herinneringen. Morgenochtend staan we weer op platte, Nederlandse bodem.

• 30 September 2017 - 18:13

Annie Noordhout:

Lieverds , dit was weer een indrukwekkend verslag mooi verwoord alles goed beschreven.
    Na al die mooie reizen die jullie gemaakt hebben overtreft deze denken wij , zoveel dieren zoals je zegt
    in de lucht water op het land dicht begroeid maar zo mooi groen.
    Nu zijn jullie op weg naar huis, dank jullie wel voor al die mooie verslagen foto`s en andere info geweldig
    wij hebben op die manier in gedachten de reis meebeleeft.
    Goede vlucht veel liefs Ruan.

• 01 Oktober 2017 - 19:39

Hielke:

Richard en Natasja, dank voor jullie mooie foto's van de apen en ander beetjes. Top. wil bij terugkomst graag meer foto's zien.
    Geniet er van en pas op elkaar.
    Gr Hielke en Ina.

Verslag uit: Oeganda, Entebbe

Oe Oe Oe Oeganda

Na verschilende bestemmingen te hebben bedacht trok Afrika ons weer aan en zorgde onze liefde voor natuur en dieren voor de keuze voor Oeganda.

In vrijwel ongerepte natuur de kans hebben om dieren van dicht bij in hun natuurlijke leefomgeving te kunnen aanschouwen is zo geweldig.
En vaak zoeken we dan toch ook wel een bestemming waar bijzondere dieren leven die wij nog niet eerder in het wild hebben gezien.
Naast de vele bekende safaridieren waar je nooit genoeg van kunt krijgen, leven in Oeganda veel Nijlpaarden! En die hebben we nog niet eerder gezien. Daarnaast biedt het ons de unieke kans om het dagelijks leven van chimpansees te aanschouwen en het meest bijzondere is de zelfzame, bedreigde berg-gorilla. Deze indrukwekkende dieren van dichtbij bekijken is maar voor weinigen weggelegd, en wij pakken die kans!

Verder heeft Oeganda, door het grote Victoria meer en de vele rivieren, een heel groen landschap wat afwisselend bergachtig is en biedt dus een zeer gevarieerde natuur waar we van gaan genieten.

Om zoveel mogelijk te kunnen zien maken we een rondreis die ons helemaal naar het noorden, via de westkant naar het zuiden brengt en om het ons gemakkelijk te maken hebben we hiervoor een safariauto met chauffeur. Voor de overnachtingen hebben we weer de mooiste plekjes uitgekozen met diverse onderkomens van tent tot luxe lodge.

We doen ons best om iedereen die meeleest een beetje mee te laten beleven met deze bijzondere reis.