Ijskoud het lekkerst - Reisverslag uit Jukkasjärvi, Zweden van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Ijskoud het lekkerst - Reisverslag uit Jukkasjärvi, Zweden van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Ijskoud het lekkerst

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

12 Januari 2018 | Zweden, Jukkasjärvi

Helaas moeten we het sprookjesachtige landschap bij Lannavaara alweer in de ochtend verlaten. We hadden best wel nog iets langer van de rust en bijna omgerepte natuur willen genieten, maar het is tijd voor de volgende bestemming.

In 1,5 uur rijden we met de bus naar Jukkasjärvi. Na een kort nachtje doen we onderweg nog even de ogen dicht. Net op tijd kijken we toch even naar buiten om elanden tussen de bomen te zien.
Het grootste gedeelte van het reisgezelschap wordt afgezet bij het vliegveld van Kiruna om naar huis te gaan, maar wij gaan nog even door.

We arriveren bij het ICE hotel wat we niet alleen gaan bezoeken, maar waar we ook zullen overnachten. 6 Mensen hebben gekozen voor een normale warme hotelkamer naast het ICE hotel. Maar met nog een ander stel gaan wij natuurlijk voor de realdeal. Als je de kans hebt, moet je het echt ervaren toch?!

Eerst bekijken we het hele hotel wat uit 2 delen bestaat. 365 staat het hele jaar en wordt gekoeld.
ICE hotel 28 wordt iedere winter, nu voor het 28e jaar, opgebouwd uit ijsblokken uit de Torne rivier die ernaast licht.
Het is net glas, zo helder en doorzichtig zijn de ijsblokken.
Het hotel is als een paleis opgebouwd en versierd met allerlei creatieve ijssculpturen. De kamers zijn prachtig. Allemaal in verschillende kunstzinnige thema's gevormd en gedecoreerd met verschillende beeldhouw technieken. Van klassiek tot modern. Er is zelfs een trouwkapel. Bijzonder wat ze allemaal van het ijs kunnen maken.

Voor de nacht krijgen we een briefing met uitleg hoe we een nacht in -5 overleven. Buiten is het echt koud met -19 dus binnen lijkt het nog mee te vallen, maar toch..

Sommige mensen zijn erg gespannen voor de nacht en halen voor de zekerheid nog maar een extra slaapzak op of hebben zich dik aangekleed. Wij vertrouwen wel op de uitleg en verheugen ons op dit avontuur. De slaapzak en je eigen lichaamswarmte moeten warm genoeg zijn om niet de volgende ochtend als ijsklont ontdooid te hoeven worden.

We doen eerst nog een drankje in de ICE Bar. Een cocktail in een glas van ijs. Zittend op een bank van ijs, aan een tafel van ijs, alles is ijs.
Dan gaan al onze spullen in een locker en maken ons klaar voor de koude nacht.
Met thermo broek en shirt aan en een hele dikke tweepersoons slaapzak vertrekken we naar onze kamer in het ICE hotel 28.

Het bed van ijs staat midden in een kamer die eruitziet als een ijsgrot met moderne puntige verlichte ijspilaren rondom. Er ligt een matrasje en rendiervellen op en verder moet de slaapzak die je helemaal over je hoofd kan dichttrekken ons warm houden.
We trekken het gordijntje in de deuropening achter ons dicht. Een deur is er niet, want die zou dichtvriezen.
Snel kruipen we in de slaapzak, want daar buiten is het echt koud!
Als we eenmaal goed er in liggen wordt het al snel behagelijk warm onder de dekens. Nu maar hopen dat we 's nachts niet naar het toilet hoeven, want dat betekent een koude wandeling over de gang.

We komen de nacht verrassend genoeg goed door. Af en toe wat draaien wanneer je neus of hand die uitsteekt te koud wordt of er ijs op je kussen is ontstaan van je ademhaling. Maar de slaapzak heeft ons echt goed warm gehouden. Om 8 uur worden we gewekt met een glaasje warme bessensap.
We rekken het nog een uurtje, maar kruipen dan toch maar ons warme bedje uit om meteen weer te voelen hoe koud het in de kamer is.

In het warme gedeelte van het hotel hebben we de gelegenheid om een warme douche te nemen en ons weer dik aan te kleden, want buiten is het pas echt koud.
Dit avontuur van slapen in het ICE hotel hebben we ook weer overleefd en daar hebben we zelfs een diploma voor gekregen.

• 12 Januari 2018 - 12:27

Angonita:

Hoi ijsbikkels,
    Wat een koud maar ook stoer avontuur om te overnachten bij -5. Gelukkig konden jullie lekker dicht tegen elkaar aankruisen.
    Echte bikkels zijn jullie. De kou trotseren en nog een uurtje langer daar in blijven.
    Weer een prachtige ervaring waar jullie vaak aan zullen denken als wij in de winter klagen dat het zo koud is hier en vluchten naar de zon.
    Zal ik de thermostaat bij jullie thuis flink omlaag zetten en de ramen open, anders is de overgang zo groot!!??
    Liefs, Roan

• 12 Januari 2018 - 13:57

MATT:

Wat geweldig dat jullie een overnachting hebben mogen maken in het Ice-Hotel, dat moet toch een geweldige ervaring moeten zijn. Hoe bijzonder kun je je vakantie maken, nou, heel gewoon, door te doen wat jullie nu allemaal doen, wat een kick! En dan ook nog daarvoor een diploma krijgen, 1 ding is zeker............ jullie zijn GEEN koude kikkers. Jullie zullen het in Nederland idd niet meer zo snel koud hebben na dit koude avontuur. Natash, heb je dit ook nog allemaal kunnen filmen of foto's ervan kunnen nemen of redt je dit niet met de apparatuur omdat het te koud is ivm aanslag op de lens? Op naar het voldende avontuur, Ciao!

• 12 Januari 2018 - 21:00

Roan:

Nu mis ik toch nog een stukje informatie over dat ijshotel. All the way gaan toch? Dus jullie hebben een diepvriesmaaltijd gegeten? Niet ontdooid natuurlijk. En met een lekkere ijscoupe als dessert? IJskoffie er bij?
    Dat drankje was toch wel ice tea on-the-rocks neem ik aan? Toepasselijk muziekje er bij van rapper Ice-t? Of Ice ice baby van Vanilla ice? OK, dan was het wel stoer!
    Rob