Warappa kreek - Reisverslag uit Reynsdorp, Suriname van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Warappa kreek - Reisverslag uit Reynsdorp, Suriname van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Warappa kreek

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

06 September 2016 | Suriname, Reynsdorp

Na ons ontbijt op Bakkie arriveert een bootje met 3 gasten en een gids. Het blijkt dat de vader met 2 dochters ook uit Noord komen wat leuke verhalen over de buurt oplevert. Met dit gezelschap gaan we vandaag de Warappa kreek door. Met de daktent boot, zoals ze hier de deels overdekte houten boten noemen, varen we vanaf de Commewijne naar de kreek. Links en rechts dichte begroeiing in de swampen van mangrovebos met lange luchtwortels en palmbomen. De kreek wordt smaller en de dichte begroeiing met overhangende takken vormt een groene tunnel waar we doorheen varen. Het is genieten van al dat groen om ons heen en ondertussen kijken we goed rond op zoek naar dieren.
Onderweg zien we een krab-buizerd, modderspringers wat visjes zijn die vanaf hun staart uit het water komen en zo over het water lijken te rennen, diverse andere vogels en op de terugweg zien we een groep doodshoofdaapjes die door de boomtoppen klimmen.
Het eind van de kreek komt uit op de monding van de zee. We gaan even van de boot om het zandstrand te bekijken. Ineens een heel ander beeld met wijds uitzicht over de zee.
We stoppen onderweg ook nog op plekken waar bij het herontdekken van de kreek resten van de oude bewoning zijn gevonden zoals een oude suikerriet-pers die inmiddels bijna overwoekerd is door het bos.

Na terugkomst krijgen we een heerlijke lunch met weer lekkere verse vruchtensap. We hebben al heel wat smaakjes geproeft en de ene is nog lekkerder dan de andere. Daarna worden we slaperig van de maaltijd en de warmte en brengen de middag ontspannen door.

Pas aan het eind van de middag is de temperatuur weer dusdanig dat we nog even een wandeling in de omgeving maken. Langs de slootjes wandelen we over een smal paadje een rondje om Bakkie waar we ook weer overal plantjes langs de kant zien staan met vruchten en bonen. Er groeit hier echt van alles. En bijna alles wordt gebruikt voor het eten of voor handige middeltjes tegen kwalen. Bij terugkomst staat Alejandro, de oudste zoon, ons enthousiast op te wachten en vraagt of we nog wat leuks willen zien. Hij neemt ons mee naar de sloot waar hij een kaaiman tevoorschijn haalt die hij speciaal voor ons even had gevangen. Het is nog een kleintje, dus daar durven we wel even van dichtbij naar te kijken.

Aan het eind van de dag is de temperatuur dan wel beter, maar dan komen er ook weer meer muggen. De muggenbulten zijn inmiddels bijna niet meer te tellen.
Wanneer we 's avonds met Alejandro nog langs de sloot op Kaaiman zoektocht gaan zien we wel wat glinsterende oogjes in het water, maar geven het toch alweer snel op omdat we weer belaagd worden door die vervelende steekbeesten die heel hardnekkig zijn.
Een laatste blik op de kraakheldere sterrenhemel met honderden sterren en duidelijk zichtbare melkweg en dan duiken we onder de klamboe.

• 07 September 2016 - 23:44

Annie Noordhout:

Hoi lieverds, weer een schitterende dag voor jullie al die lekkere sapjes en eten.
    De foto`s zeggen genoeg wat is het mooi daar, en dat ze alles zo goed gebruiken
    wat er groeit daar kunnen ze hier nog wat van leren.
    Heb wel te doen met jullie zo last van die muggen maar alles wat jullie meemaken en zien
    maakt veel goed.
    Veel liefs Ruan