Trang An - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Trang An - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Trang An

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

26 Oktober 2022 | Vietnam, Ninh Bình

We hebben inderdaad heerlijk geslapen in deze tropische omgeving.

Dus we zijn weer klaar om op pad te gaan om meer van de Ninh Binh regio te ontdekken.

Allereerst bezoeken we een meer dan 1000 jaar oude tempel van de toenmalige koningen. Eigenlijk merendeels opnieuw opgebouwd op de oude restanten. Als je er goed op let zie je dat de tempels, de bouwwerken en pilaren er omheen bijzonder gedetailleerd en uitgebreid zijn versierd. In het steen zijn allerlei afbeeldingen gegraveerd, er zitten heel wat arbeidsuren in houtsnijwerk en zelfs de bakstenen hebben allemaal een decoratief stempel. Alles in chinese stijl. Binnen zijn de standbeelden van de grootheden te zien met daaromheen tafels vol offers zoals fruit, flesjes drinken en nep-geld.

Na dit bezoekje gaan we naar Trang An waar we met een sampan, een roeiboot, door het indrukwekkende berglandschap zullen varen.

Het pad richting de waterkant is vrolijk aangekleed met gekleurde lampionnen. Vervolgens liggen er vele bootjes klaar. Gezien het aantal bootjes kan het hier behoorlijk druk zijn, maar vandaag valt het mee.

Het waterrijke, vlakke landschap wordt hier omringd door gigantische bergen in de vorm van een parabool. Langwerpig en met een ronde top. En bijna vanaf de grond stijl omhoog lopend. Dit bijzondere landschap was voor ons een van de redenen om naar Vietnam te gaan.

Het vrouwtje achterop de boot roeit ons door de waterwegen tussen en door de bergen. Want ja, ook hier hebben zich vele grotten in het kalksteen gevormd en kunnen we met het bootje ook onder de berg door. Wel opletten voor je hoofd en af en toe bukken. Langs de route passeren we nog een tempel en een pagode in het midden van het water. Deze samen met de achtergrond van groene, mistige bergen geeft een hele mysterieuze sfeer.

Onze gids Ken is ook mee op de boot, maar dat had wat ons betreft niet gehoeven. Deze mooie omgeving heeft geen verdere tekst en uitleg nodig en liever genieten wij in alle rust van dit natuurverschijnsel.

Het enige waar hij wel nuttig voor zou kunnen zijn is om een mooie foto van ons op deze bijzondere plek te maken. Maar helaas zijn de Aziaten vooral fan van 'Instagram plaatjes', oftewel jezelf als belangrijkste onderwerp op de foto. Het liefst nog in één of andere 'spontane' pose. Dus maakt hij een foto van ons zonder de geweldig mooie achtergrond in beeld.

Na enige aanwijzingen lukt het later alsnog...redelijk.

Na deze mooie boottocht lunchen we onderweg terug naar de lodge. Na de vieze Vietnamese koffie, de heerlijke verse vruchtensapjes en prima lokaal bier kies ik nu voor de lipton ice tea. Uhm.. dat wordt een bijzondere variant van een glas heet water met daarin een zakje lipton-thee en daarnaast een glas met ijsblokjes. Oke, samengevoegd heb je dan inderdaad uiteindelijk icetea.

In de middag hebben we uitgebreid de tijd om de mooie tuin rond onze lodge te bekijken vol met de meest aparte, tropische bloemen en planten. Terwijl het inmiddels wat regent, maar nog steeds heel warm is, kijken we vanaf onze veranda uit over de vijver met kikkers, vissen en gigantische slakken met een puntvormig huisje zo groot als je handpalm. Heerlijk genieten in deze jungle-achtige omgeving.

Alleen de wilde dieren ontbreken hier nog. Maar die zijn in de afgelopen decennia waarschijnlijk allemaal opgegeten door de locals. Wat ze nu nog over hebben om te eten, naast varken, rund en kip, zijn eenden en geiten. Die hier in zijn geheel, maar dan wel geslacht en gevild, langs de weg in stalletjes worden aangeboden.

• 26 Oktober 2022 - 18:36

Annie Noordhout:

Lijkt mij geweldig om die 1000 jaar oude tempel en de geschiedenis zo gedetailleerd versierd en al die afbeeldingen in het steen te zien.

De mensen vroeger waren kunstenaars om dat allemaal handmatig in beeld te brengen.

En jullie vaartocht in een sampan schitterend vanaf het water zie alles toch op een andere manier.

Respect voor het vrouwtje dat al roeiend jullie al die mooie dingen heeft laten zien.

Na een geweldige dag is het fijn die af te sluiten in de exotische tuin en alle mooie indrukken een plekje te geven.

Welterusten en veel liefs,

Ruan.

• 26 Oktober 2022 - 19:43

Angonita:

Weer een mooie ervaring rijker: het meer, de rotsachtige bergen en het betoverend groene landschap.

Hoe bijzonder toch ook hoe 1000 jaar geleden, met de hand en weinig gereedschap, zoveel details in de tempel verwerkt konden worden.

Prachtig de tropische bloeiende planten. Zelfs in huis worden ze bij ons niet zo groot.

Weer een paradijsje erbij op jullie lijstje.

Enne.... simpel om zo een ice-tea te serveren, je kunt zelf samenstellen hoe koud en sterk je het wilt hebben. Geen conserveringsmiddelen, puur natuur.

Geniet van alles om jullie heen en daarna lekker slapen in jullie tuinhuis.

Liefs, Roan

• 26 Oktober 2022 - 21:41

Rob:

Die Vietnamese vrouwtjes moeten dus roeien met de riemen die ze hebben. Maar kunnen die mannen dat niet, of willen ze niet? Het kan natuurlijk ook zijn dat de mannen worden ingezet om dikke Amerikanen te roeien?

Thee met ijsblokjes is overigens zo'n beetje de nationale drank in Vietnam, dus goede keus!

Gr Roan

Tags: #trang an