Verschil van dag en nacht - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Verschil van dag en nacht - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Verschil van dag en nacht

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

30 Oktober 2022 | Vietnam, Hanoi

Het was een vroegertje vanochtend, want we moesten er toch maar aan geloven.

Al om 06:15 stonden we met de opkomende zon op de achtergrond op het dek de Tai Chi les te volgen.

Onze stijve lijven konden wel wat rek en strek werk gebruiken.

En zo konden we nog extra lang van de mooie ochtend en het uitzicht in Halong Bai genieten.

Na het ontbijt was er nog tijd om een rondje te kajakken. Ook nog wat extra lichaamsbeweging.

Want ook al hebben we de afgelopen dagen wel wat gefietst en trappen gelopen, het eten is nog steeds in overvloed en daarbij hebben ze nog de gewoonte om overal suiker in te doen. Zelfs de verse fruitsappen die al lekker genoeg zijn van zichzelf, worden hier mierzoet gemaakt.

Onze cruise zit er bijna op en de boot ligt de rest van de ochtend, samen met andere schepen, voor anker in een baai te wachten totdat we door een kleiner bootje naar de haven worden terug gebracht.

Daar staat Ken ons alweer, vooraan op de steiger, op te wachten en rijden we in ruim 2 uur terug naar Hanoi.

We verblijven weer in het vertrouwde hotel waarvandaan we, alsof we al helemaal thuis zijn in de stad, de straten rond het Old Quarter bewandelen.

Maar wat een verschil! Van de rustige, prachtige natuurlijke omgeving op zee naar de drukte van de stad.

Het is nu veel drukker dan vorige week. Dat blijkt dus te komen omdat het weekend is, dan gaat iedereen de stad in om te wandelen, paraderen en eten.

De brede straten langs het Hoan Kiem Meer zijn afgezet voor auto's. Stelletjes, groepjes en gezinnen struinen over de boulevard in hun beste outfits. Glimmende jurken alsof ze net van een bruiloft af komen, perfect gestylde outfits die zo uit een modeblad lijken te komen en meisjes-achtige kleding waardoor het net lopende speelgoedpoppen zijn.

Andere straten staan helemaal vol geparkeerd met kleine elektrische kinder-autootjes van roze cabrio's tot brandweerauto's. Richard heeft al zijn favoriet gevonden.... een tank. Maar helaas is hij er te groot voor. Deze kunnen kinderen huren en er mee rondrijden. De straten vol rondstruinende mensen en met de verschillende rijdende kraampjes met speelgoed, snoepgoed en grote ballonnen die verkocht worden is het net alsof je in de hoofdstraat van Disneyland loopt.

Wij pakken ondertussen een terrasje om gewoon eens even te genieten van wat er allemaal voorbij komt wandelen. De meest bijzondere creaties trekken voorbij. Veel meiden op schoenen met hele dikke zolen of in feestelijke kleding met hoge hakken. Het is duidelijk te zien dat ze moeite hebben om er op te lopen, maar zo proberen ze toch wat groter te lijken.

Anderen kiezen voor wat comfortabelere slippers van plastic, bond, in de vorm van een kikker of kerstpantoffels.

Kleine hondjes, die er uit zien als speelgoedbeestjes zijn hier de favoriete accessoire. Fluffie gekapte poedeltjes of pluizige pekinezen doen mee in deze parade, soms zelfs met paars geverfde oren en staart.

In de smallere straten is er bijna geen doorkomen aan door alle terrassen met mini meubeltjes en de constante stroom van mensen. En dan ook nog de vrouwtjes met hun verkoopwaar in wandelwagens er tussen.

Ineens zien we dat alle plastic krukjes van de straat in een paar seconden worden opgestapeld en de verkoop-vrouwtjes met hun wandelwagentjes rap de benen nemen. Aha dat is het... er komt politie de straat in. Een soort mini vrachtwagentje met 2 man in de cabine en 4 achterin komt controleren. De agenten stappen uit en lopen voor het vrachtwagentje uit door de straat. Een grappig kat en muisspel dat hier gespeeld wordt. De politie is amper de hoek om of de terrasjes worden weer uitgestald. En dit zien we zo een paar keer gebeuren.

Als je ineens veel verkoop-vrouwtjes bij elkaar ziet, dan weet je al dat de politie verderop nadert.

Maar ben je te laat met je terras opruimen? Dan worden de plastic krukjes inbeslag genomen.

Het podium wat er vorige week stond is weg. Maar nu staat op bijna elke hoek wel een live band te spelen met enorme geluidsboxen. Van traditionele tot Rock muziek en we herkennen zelfs nog een nummer van Rob de Nijs. En hoewel het volume wel iets minder mag, was de kwaliteit van de bandjes niet eens zo slecht.

Naast alle restaurants en eetstalletjes zijn ook de winkeltjes nog tot middernacht open.

De hele drukte bij elkaar is vergelijkbaar als hoe het bij ons op Koningsdag is.... en dat is dus hier ieder weekend.

Zo kan je je het ene moment nog verbazen over de bijzondere creaties van de natuur en later over de bijzondere creaties van de mens.

• 30 Oktober 2022 - 19:49

Angonita:

Hoi luitjes.

Wat een cultuurshock van de heerlijke dagen in de Halong bai, terug naar Hanoi. Maar gelukkig zijn er de foto's en film om nog eens terug te kijken en genieten van de geweldige dagen en relaxte tochtjes op en rond het water. En ook al is het vakantie, toch politie werk gedaan. Top van jullie!

Zo een overgang ook om dan de glitter en glamour van de grote stad te beleven, dat dus heel vol en chaotisch is. Maar dus ook de politie controles op de illegaliteit van terrasjes en straatverkopen, Lijkt wel een filmset van een komische film.

Jullie maken in ieder geval heel veel mee om nog lang over na te praten.

Volgens mij is deze vakantie alweer een hele goede keus.

Groetjes en veel plezier nog.

Roan

• 30 Oktober 2022 - 20:52

Annie Noordhout:

Zo jullie beginnen de dag vroeg volgens mij nog even genieten van de ochtend stilte voor dat de drukte weer gaat beginnen op het vaste land. En inderdaad bij het lezen wordt ik al moe wat er allemaal gebeurt en te zien is dat moeten die hersens van jullie even verwerken.

Dat wordt allemaal nog heel lang nagenieten wat zullen jullie moe maar voldaan slapen.

Liefs Ruan.