Rooftop Tour - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Rooftop Tour - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Rooftop Tour

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

04 November 2022 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Waar we in andere hotels nog de keuze hadden voor een ontbijt met yoghurt en broodjes, begint de dag hier met traditionele Pho (noedelsoep). Toch even iets wat wij niet helemaal gewend zijn in de ochtend.

Voordat we het regenwoud weer moeten verlaten brengen we nog een bezoek aan de dierenopvang met gibbons, beren,

otters, stekelvarkens en hornbills (hele grote vogels met nog grotere snavels als een kakatoe). Het is triest om de dieren in kooien te zien, maar na het leven wat ze hiervoor hadden als huisdier, statussymbool of zoals de beren in hele kleine kooien werden gehouden voor het aftappen van gal, wordt er hier beter voor ze gezorgd en voor zover het kan worden ze uiteindelijk weer losgelaten in de natuur, waar ze horen.

Na de lunch met een flink pittige salade, plakrijst met vlees en groente is het dan echt tijd om afscheid te nemen van de jungle. En dus ook van de aardige jongens die ons hier hebben rondgeleid en ons goed hebben verzorgd in een ongedwongen sfeer alsof we bij vrienden op bezoek waren.

Met een kano worden we naar de overkant gebracht waar onze auto klaar staat.

Onze chauffeur rijdt lekker vlot door. Eerst moet hij nog wat matten met mais dat ligt te drogen op de weg ontwijken, daarna rijdt hij achter een gehaaste bus aan die zich al toeterend een weg door het verkeer opeist. En vervolgens een ambulance met spoed. Onze chauffeur maakt er mooi gebruik van door er achter aan te rijden. En zo zijn we alweer vlot terug in Ho Chi Minh City.

Wat een omslag weer. Zo wordt je wakker in de jungle tussen de dierengeluiden en zo ben je weer in de stad vol getoeter.

Maar flexibel als we zijn passen wij ons hier ook weer snel aan.

Onze vochtige jungle outfit leggen we te drogen onder de airco en na een verfrissende douche kleden we ons om in één van de weinige 'schone' kleren die we nog hebben en die wat beter bij de stad passen en gaan op rooftop-bar-tocht. Een soort kroegentocht op hoogte met uitzicht over de stad.

Met behulp van wat onderzoek op internet komen we weer via verscholen ingangen, liften en trappen bij verborgen plekjes uit.

We beginnen bij Saigon Saigon op de 9e verdieping van het Carvelle Hotel. In oorlogstijd streken hier vele journalisten neer om verslag te doen over de oorlog. En door alle lichtjes aan de buitenkant was het destijds ook een duidelijk richtpunt voor de Vietcong.

Als we boven komen zien we de oude foto's al langs de trap hangen. Het is nog rustig en het oogt wat sjiek en kil. Later zal de salsa band hier gaan spelen, maar aangezien het nu wel happy hour is bestellen we maar wat en genieten van het uitzicht op het oude centrum van de stad met het in Franse architectuur gebouwde Opera House en het oude gemeentehuis.

Ons volgende adres is net om de hoek bij de Skyzone Bar. Op de 5e verdieping van de wandelstraat Nguyen Hue. Een veel modernere tent met jonger publiek en een relaxte sfeer. De zaak begint gezellig druk te worden met tafels vol locals die hier samen komen of hun verjaardag hier vieren tussen een overdaad aan Neon reclame in alle kleuren.

Waar we gisteren nog naar de dierengeluidjes in de jungle luisterden hebben we hier andere live muziek.

Rond een uur of 8 komt hier de avond op gang. De straten worden gezellig druk en op vele plekken is er live muziek. Ook hier begint de band op een heel klein podiumpje midden in de zaak. En ze spelen niet onverdienstelijk wat bekende hits waarbij de Engelse uitspraak ook niet verkeerd is. Of toch wel? Horen we het nou echt en hebben ze " I'm from Titanium" nou vervormt tot " I'm a Tsjetsjenian."? Oude trauma's van de verkrachting van het "RemembeL" van de Beatles herleven. Dat krijg je nooit meer uit je hoofd.

Ondertussen zien we mooi opgemaakte schalen vol smakelijk uitziend eten voorbij komen en beginnen trek te krijgen.

Dankzij de Japanse invloeden hier is er veel sushi te krijgen en dat wordt hier prachtig opgediend en de vis is verser dan vers. We hebben ze net nog in de winkel om de hoek in de aquariums zien zwemmen.

We smullen van zalm Sushi en tonijn Sashimi zo zacht als boter.

En dikke haring met samengeperste eitjes. Klinkt vreemd, maar was zo lekker!

Dit alles mooi opgemaakt met decoratie van schelpen, bloemetjes, druiven-zeewier, creatief gevormde roosjes van wortel en een soort fluitketel met stomend koudijs. Ieder bord is een kunstwerk op zich.

Vanaf dit dakterras kijken we in de verte uit op een nog hoger dak met lichtjes. Het ziet er uit als nog een verborgen rooftopbar wat ons nieuwsgierig maakt. Het hoge gebouw met grote reclameletters van een bank is makkelijk te vinden. Het Liberty Hotel blijkt er in te zitten. Alsof we er al jaren komen lopen we de lobby in en rechtstreeks door naar de lift waarmee we naar de bovenste verdieping gaan. Daar komen we uit in de 'Above Bar' op de 17e verdieping. Vanaf hier kijken we neer op de rooftopbars waar we net waren en de wandelstraat met de kleurrijk verlichte fontein.

We zoeken het steeds hoger op. Maar hoe hoger, hoe duurder. Ach, we zijn toch al de hele tijd met miljoenen aan het strooien, dus nemen nog een drankje. Hoewel deze kroegentocht op hoog niveau een erg leuke belevenis is en we nieuwsgierig zijn naar meer verborgen plekjes, wordt het tijd om terug te gaan naar het hotel.

Op de terugweg komen we langs de vele massage-salons waar de dames ons al op straat aanlokken. We waren het al steeds van plan, maar het was er nog niet van gekomen. Het is inmiddels na middernacht, maar dat kan hier dus gewoon tot in de late uurtjes! Vooruit, een bijzondere afsluiter van deze avond.

Wat onwennig volgen we de dames naar boven, kleden ons om in een shirt en broekje wat we, keurig in plastic verpakt, aangereikt krijgen en geven ons over aan een uur lang stevige massage. Door de rustgevende muziek op de achtergrond zou je bijna in slaap vallen, maar de ellebogen en knieën die in je lijf gedrukt worden houden je wel wakker. Het is wel een lekkere oppepper voor je lijf.

Helemaal ontspannen en soepel staan we een uur later weer buiten.

Het leven gaat hier 's nachts gewoon door en lijkt zelfs levendiger als overdag.

Maar voor ons is het nu echt tijd om te gaan slapen en morgen weer soepel onze reis te vervolgen.

• 06 November 2022 - 09:44

Annie Noordhout:

Wat een contrast het groen van de jungle verlaten voor de drukte en lawaai van de stad, maar wat hebben jullie daar 2 mooie dagen meegemaakt geweldig om dat allemaal te lezen.

Ongelooflijk wat jullie allemaal te eten krijgen en ook alles uit proberen mijn complimenten.

Hoop dat jullie goed slapen na die stevige massage en nog veel plezier in Ho Chi Minh City.

Veel liefs Ruan.