Bio-logisch - Reisverslag uit Sipirok, Indonesië van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Bio-logisch - Reisverslag uit Sipirok, Indonesië van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Bio-logisch

22 Mei 2013 | Indonesië, Sipirok

Zoals iedere avond is het weer tijd voor ons ritueel; nog even op het balkon voor de kamer zitten, rustig genieten en het verslag typen.
Het is handig om nog even op te schrijven wat de ervaringen van de dag waren en erg leuk om jullie een beetje mee te laten beleven. Met foto's zou nog beter zijn, maar tot nu toe is het al heel wat dat we internetverbinding hebben, dus foto's gaat niet lukken.

Vanochtend zijn we weer op de boot gestapt en hebben het eiland Samosir achter ons gelaten om via Parapat naar Sipirok te rijden. Op de kaart lijkt het geen grote afstand, maar als je gemiddeld 30km/u rijd, door de bergen, over smalle weggetjes door de dorpjes en aan het eind zo'n slechte weg met gaten en soms helemaal geen wegdek meer hebt, schiet het niet echt op. Maar dat geeft ons weer de gelegenheid om veel om ons heen te kijken. We rijden langs een bruiloft en zien 2x een hutje vol familieleden die om een opgebaarde overledene zitten. Langs de weg zien we grote borden waar met felgekleurde papieren bloemen teksten op geschreven zijn. Een Indonesisch gebruik bij bruiloften en begravenissen.
We hebben een tussenstop gemaakt bij een paar huisjes van een ander Batak volk, waar ze ons sarongs en batiksjaaltjes wilden aansmeren. Dus daar hebben we toch maar een kleinigheidje aangeschaft. Verder op de rit stopten we bij een lokale markt. Bijna gebukt onder de tentdoeken leidde Eddy ons rond tussen de kraampjes vol aparte groenten en fruit, verse vis en kruiden. Een wirwar van paadjes, producten en geuren en dingen tegengekomen waarvan we nog nooit gehoord hadden zoals snake-fruit en een groene bobbelige mandarijn-achtige vrucht.
Tijdens de rit zien we naast rijstvelden ook heel veel andere plantages zoals koffie, cacao, stervrucht, mais, suikerriet, papaya, mandarijn, bananen, cocos. Het lijkt wel alsof alles wat hier groeit eetbaar is.
We maken ook een stop bij een ananasplantage. Daar zien we de groei van kleine rode bloem tot gele ananas en smikkelen daarna van een hele verse, zoete ananas.
Weer verder op weg zet Eddy ineens de auto stil en laat ons een wierook-boom zien. Van de hars wordt de wierook gemaakt. Weer wat geleerd. Daarnaast stond een kaneelboom. Eddy liep vervolgens even het veld in om voor ons wat te zoeken en stond oog in oog met een Cobra. Bijna waren we onze gids kwijt. Met de schik in de benen stapte hij weer achter het stuur om ons over het laatste stuk ontzettend slechte weg naar Sipirok te rijden. Aangekomen staat er weer een leuk twee-onder-eenkap huisje in traditionele stijl voor ons klaar waar we nu nog even op de veranda bij kaarslicht van een Bintang biertje en de insectengeluidjes zitten te genieten.

• 23 Mei 2013 - 21:25

Arno:

Hoi luitjes. Da
    t was dus een lange autotocht, maar wel indrukwekkend wat jullie op 1 dag allemaal zien.

Gelukkig dat de cobra geen sslachtoffer heeft ge
    maakt. Moet je toch niet aan denken!!
    wij ruiken bijna
    de aziatische geuren weer als we het verslag lezen. Leuk!