Foggie Fish - Reisverslag uit Tofino, Canada van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Foggie Fish - Reisverslag uit Tofino, Canada van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Foggie Fish

08 September 2015 | Canada, Tofino

Vanwege de regen verwachting hadden we ervoor gekozen om vandaag een Whale Watch tour met een dichte boot te doen. Gelukkig bleef het vanochtend wel droog, maar wel erg bewolkt en mistig op het water.
Met 10 man vertrokken we op de boot uit de haven van Tofino.
De gids was een oudere first nation man die wat tanden mistte. Hierdoor was hij slecht te verstaan en erg uitgebreid van stof was hij ook niet.

Na een stuk varen, wat door de golven nog best pittig was, lagen we een tijd stil op zoek naar walvissen. Nu weten wij inmiddels waar we naar uit moeten kijken, maar aangezien de gids weinig uitleg gaf, dachten sommigen in iedere golf of rots een walvis te zien en reageerden dan met overdreven kreten.
Helaas waren ze nergens te vinden en over de radio hoorden we dat de andere boten ook al geen succes hadden.

Uiteindelijk kregen we het bericht van een groep orca's verderop. Daar aangekomen lagen we met 6 boten te kijken naar de orca's die op een behoorlijke afstand af en toe met de rugvin uit het water kwamen.
Misschien waren wij wat verwend door de groep orca's die bij Campbell River om ons heen zwom, want na een tijdje vonden wij dit wel genoeg.

We wilden zeeotters zien. En die hebben we ook wel gezien. Drijvend op zee tussen het wier. Maar helaas ook weer net te ver weg om ze goed te kunnen bekijken of goede foto's te maken. Door de grauwe lucht en de golven zagen we niet veel meer dan donkere hoopjes. Even verder lag 1 otter wel wat dichter bij de boot. Op zijn rug met de pootjes omhoog dreef hij snel aan ons voorbij.
Daarna passeerden we nog een rots vol zeeleeuwen.
De tocht was sneller voorbij dan verwacht.
Je kunt de natuur natuurlijk niet volledig voorspellen, dus het blijft altijd een gok. En misschien waren onze verwachtingen nu te hoog omdat we vorige keer zo'n geluk hadden. Maar het viel ons een beetje tegen.

Na de boottocht hebben we nog wat gewinkeld in Tofino en zijn daarna naar het plaatsje Ucluelet gereden waar nog wat korte wandelroutes langs de kust zijn. Het uitzicht op de golven met schuimkoppen die op de rotsen slaan en de bewolking boven het water was wel een indrukwekkend en beetje duister gezicht. Inmiddels was het weer gaan regenen waardoor ook het wandelen wat tegenviel. We hadden eigenlijk meer zin om te luieren op het strand, maar met dit weer was dat geen goed plan.

Bij het avondeten in een leuk tentje met uitzicht op de haven met vissersbootjes werden we begroet door een zeehond. Het nieuwsgierige dier bleef rondhangen bij de steiger in de hoop op wat vis getrakteerd te worden. Toen we de camera tevoorschijn haalden bleek het een echte show boy.
Een steiger verder liepen 5 rivier-otters met verse visjes in hun bek. Ze waren speels heen en weer aan het rennen, sprongen om de beurt het water in en klommen de steiger weer op. Een koddig gezicht.
De door ons bende van 5 genoemde, trokken zo langs alle boten op zoek naar visresten. We bekeken dit schouwspel terwijl we weer genoten van verse visgerechten.

• 09 September 2015 - 12:31

Hoi spotters.
    Jammer dat de walvissen zich niet lieten zien. Je gaat er toch van uit dat je er minstens 1 goed zal zien. Gelukkig dat de ottertjes nog voor wat vermaak zorgden. En fotogeniek waren. Maar ja, jullie hebben al zoveel dieren gezien en het kan niet altijd ideaal zijn.

Hoop dat jullie toch nog veels moois gaan ervaren.