Eilandtour - Reisverslag uit Ambodifotatra, Madagascar van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Eilandtour - Reisverslag uit Ambodifotatra, Madagascar van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Eilandtour

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

10 November 2014 | Madagascar, Ambodifotatra

Ile St. Marie heeft een rijke geschiedenis waarin het eiland steeds weer bij anderen in de macht was. Zo is het een tijd lang in gebruik geweest bij piraten die dit als strategisch punt hadden uitgekozen.
De resten hiervan zijn nog terug te vinden bij onder andere de begraafplaats waar op de oude graven de namen van de piraten te lezen zijn.
We regelen een lokale gids die ons mee neemt voor een rondleiding en verteld op een grappige manier over de tijd van toen.
Na de begraafplaats steken we met een wiebelige prauw de baai over naar een klein eilandje wat als haven en verblijfplaats van de piraten diende. Met behulp van wat fantasie en de enkele overblijfselen neemt hij ons mee terug in de tijd.

's middags nemen we een tuk tuk naar de zuidpunt van St. Marie. Deze weg is, in tegenstelling tot die naar het noorden, geasfalteerd en aan weerszijden passeren we rieten hutjes, houten kiosken en een enkel hotel. Er hangt een relaxt sfeertje met weinig drukte.

Vanaf de zuidpunt kan je je met een prauw over laten varen naar Ile Aux Nattes en dat zijn we dan ook van plan. Maar de jongen van het bootje stelt ons voor om een rondje om het eiland te doen en te stoppen waar we willen.
Deze prauw is van een hele dikke boom gemaakt en heeft aan beide kanten een houten drijver waardoor hij een stuk stabieler is. Bovendien vaart hij door het ondiepe deel vlak langs het strand waar de jongen met een lange stok in de grond afzet en de boot zo voortbeweegt.

Het eiland is 9 kilometer in omtrek en hoewel je er dus heel goed overheen kunt wandelen is het in het bootje in de zon wel erg relaxt. We varen rondom langs prachtige strandjes vol palmbomen, wat toch wel een heel erg tropisch paradijs gevoel geeft.
Er rijden geen voertuigen op dit eiland en hoewel er wel wat kleine hotels zijn, lijkt het heel rustig.

Halverwege stappen we aan land en wandelen het eiland over. Midden in op een heuvel is een mooi uitzichtpunt vanaf 'het witte huis'. Helaas is de eigenaar er niet en kunnen we niet naar boven voor een 360° zicht. Dan lopen we door een kleine gemeenschap van rieten hutjes waar de mensen allemaal rustig hun dingetje doen. Er hangt hier een hele prettige dorpse sfeer waar de mensen in een rustig tempo en samen leven. Echt een ontspannen eilandsfeer.

We nemen een drankje bij een restaurantje waar we met verbazing kijken naar de eenden die in zee zwemmen. Het is niet vreemd dat eenden in water zwemmen, maar voor ons was het raar om ze in zee te zien.
Dan varen we weer verder om het eiland heen. We genieten van de zon, het dobberen en de prachtige strandjes.
Maar aan de oostkant gekomen krijgt de bootjongen het zwaar. Hier moeten we tegen de wind in langs het eiland. We krijgen zelfs aardig wat spetters in ons gezicht en hebben medeleiden met de hardwerkende knul. Maar aan zijn armen te zien heeft hij flink geoefend en lijkt er zelfs een wedstrijdje van te maken met andere bootjes die we passeren.

Na een heerlijk tochtje rondom pakken we weer een tuk tuk terug naar het hotel waar we nog een snelle duik in zee nemen en dan de zon en zee van ons af douchen.
In het pikkedonker schuiven we aan in het restaurant, omdat er ineens een stroomstoring is. Maar die is gelukkig snel verholpen. Op de donkere zee zien we wat kleine lichtjes in de verte verdwijnen van de vissers die nu uitvaren in hun prauw. Zo'n rondje om het eiland in het ondiepe water vonden we prima. Maar moeten er toch niet aan denken om in zo'n uitgeholde boomstam de volle zee op te gaan.
Gelukkig zien we ze een paar uur later weer bij het strand terug keren met hun vers gevangen vis.

Verslag uit: Madagascar, Ambodifotatra

Magnifique Madagascar

De wereld heeft zoveel moois te bieden, dus de keuze voor deze reis was lastig. Maar na Afrika, Indonesië, Noord en Zuid Amerika hebben we nu een bijzonder eiland gevonden waar alle landschappen samenkomen.
Madagaskar ligt 400 Kilometer ten oosten van Afrika en heeft in het midden een bergketen van Noord naar Zuid waardoor de westkust droog is, de oostkust uit regenwoud bestaat en je in het hoogland rijstvelden en theeplantages vind en de bevolking meer Indonesisch oogt.
Naast de Afrikaanse en Aziatische mengelmoes zijn er ook veel Franse invloeden. Naast Malagasisch spreken veel mensen ook Frans.

Aangezien het ongeveer zo groot is als Frankrijk en België samen en de wegen echt belabberd zijn is het onmogelijk om het hele eiland in 3,5 week rond te reizen. Om toch zoveel mogelijk te kunnen zien van de diverse natuur en niet zelf gespannen achter het stuur te zitten worden we rondgereden door privé chauffeurs en leggen de lange afstanden per vliegtuig af.
Zo hopen we zoveel mogelijk natuurparken en plaatsen te bezoeken waar we kunnen genieten van de prachtige landschappen, dichte jungle, stranden, lokale bevolking en natuurlijk heel veel beestjes.
Op Madagaskar leven heel veel inheemse dieren die alleen op dit eiland voor komen, dus we gaan met speurneus, verrekijker en camera in de aanslag op zoek naar de wollige halfapen zoals lemuren en sifaka's, kameleons, kleurige kikkers en prachtige vogels.

Na heel wat gepuzzel hebben we de route uitgestippeld:
21/10 Aankomst Antananarivo
30/10 Vlucht Antananarivo - Maroantsetra Boot naar Masoala
31/11 Masoala
03/11 Vlucht naar Antananarivo
04/11 Andasibe
06/11 Andasibe - Manambato Boot naar Ankanan'ny Nofi (Palmarium)
08/11 Boot naar Tamatave
09/11 Tamatave - Soanierana Boot naar Ille Sainte Marie
12/11 Vlucht Sainte Marie - Antananarivo
14/11 Vlucht naar Nederland
Na aankomst in de hoofdstad Antananarivo (Tana) vliegen we meteen naar het zuidwesten om daarvandaan over de weg de route terug naar Tana te rijden. Dan vliegen we heen en terug naar een natuurgebied bij Maroantsetra in een baai aan de oostkust.
En vanaf Tana over de weg naar de oostkust om met een bootje langs de kust naar het natuurgebied bij Ankanin'ny Nofy te varen en uiteindelijk met een boot naar het eilandje Sainte Marie voor een paar laatste dagen relaxen aan het strand.

Het klinkt ingewikkeld, maar dat komt dus doordat sommige gebieden nauwelijks over de weg te bereiken zijn en dan een vliegtuig of boot een hoop tijd bespaard.

Voor zover we wifi zullen hebben, gaan we jullie uiteraard weer op de hoogte houden van onze belevenissen.