Veloma - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Veloma - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Veloma

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

13 November 2014 | Madagascar, Antananarivo

Veloma! Oftewel Totziens!
Er is alweer een eind gekomen aan dit avontuur.

Vandaag hebben we nog van een aardig vrouwtje een historische rondleiding door de stad gehad en de laatste souvenirs op de markt gekocht. Dat was ook wel weer een belevenis omdat we van alle kanten werden achtervolgd door verkopers. Zodra ze door hadden waar onze interesse naar uit ging, werden alle soortgelijke goederen vanaf de kraampjes achter ons aan gebracht.

Ook hebben we nog een bezoekje gebracht aan het hoofdbureau van politie waar we weer een padge hebben kunnen ruilen.

De reis door Madagascar is een bijzondere ervaring geweest.
Allereerst de armoede waar je hier constant mee geconfronteerd wordt.
We hebben net nog een tasje met oude kleren en overgebleven spulletjes aan een vrouwtje met kind gegeven dat in de vuilcontainer aan het spitten was.

De armoede zorgt er ook voor dat de mensen alles doen om te overleven en in eten te voorzien. Zoals de grote lappen grond die verbrand zijn voor de houtskool, daarna landbouw en als het helemaal uitgeput is graven ze de grond af voor bakstenen. Wij zijn er erg van geschokken hoeveel bos er hierdoor al verdwenen is en vrezen voor de toekomst.
De mensen kunnen vaak niet anders en weten niet beter.
En met de grote gezinnen en dus snelle groei van de bevolking biedt dat weinig persfectief.

We hebben duidelijk gemerkt dat de regering er een puinhoop van maakt. Ze zijn vooral bezig met hun eigen zakken te vullen en sluiten foute contracten met buitenlandse bedrijven waar Madagascar maar weinig aan verdient in tegenstelling tot het land wat zich rijk maakt met behulp van de bronnen van Madagascar. De eigen bevolking wordt er niet beter van.

We hebben de grote verschillen in klimaat gezien. Van het droge, hete zuiden, het koelere binnenland tot de vochtige regenwouden.

Inmiddels hebben we enigszins kunnen wennen aan de Malagassie stijl. Wat voor ons logisch is, is hier absoluut niet vanzelfsprekend. Meedenken en vooruitdenken zit niet in het karakter van de Malagassie.
Als je dit eenmaal door hebt en het accepteerd zoals het is, kun je er mee omgaan.
En Mora Mora is zeer belangrijk. Geen haast en geen stress.

Met verbazing hebben we de overvolle taxi busjes, handkarren met varkens, riksja's, boten en heel veel lopende mensen voorbij zien komen. Vaak moesten we lachen om de, in onze ogen, absurdheid, maar tegelijkertijd hebben we respect gekregen voor de lange afstanden die de mensen op bizarre wijze moeten afleggen.

De grootste pracht van dit land zijn de bijzondere dieren. En daar hebben we volop van genoten. De vele verschillende lemuren en sifaka's. De een nog schattiger dan de ander.
De mooi gekleurde kameleons met hun schokkerige bewegingen van piepklein tot behoorlijk groot.
Diverse vogels waar we inmiddels de nodige geluidjes van herkennen, al zijn we niet zo fanatiek als die vreemde vogelaars.
De enorme spinnen, hoewel die ene boven het bed iets te close werd.
Onze vriendjes de gekko's, waarvan hier felgroene exemplaren zijn. En zo nog heel veel beestjes.

Ook hebben we weer heel veel fruitsoorten gezien. In elke boom lijkt wel iets eetbaars te groeien en ook heel wat vruchten die we nog niet kenden, waarvan de Corosol onze grote favoriet is. Vooral als vruchtendrankje erg lekker.

Met heel veel foto's en een behoorlijke dosis kennis en ervaringen rijker keren we terug naar Nederland, waar we waarschijnlijk weer flink zullen moeten wennen aan de zeikerige mensen die nooit tevreden zijn met wat ze hebben.

• 13 November 2014 - 17:49

Ruan.:

Hoi vakantiegangers,
    Aan alle mooie dingen komt een eind zo ook vakantie, maar jullie zijn nu ook weer veel
    kennis, indrukken en ervaring rijker geworden dat kan niemand jullie afnemen.
    Dank jullie wel voor al die mooie verslagen en foto`s en we kijken nu al uit naar het
    film/foto/muziek avond.!!!!
    Een goede vlucht en tot morgen.
    Liefs Ruan.

Verslag uit: Madagascar, Antananarivo

Magnifique Madagascar

De wereld heeft zoveel moois te bieden, dus de keuze voor deze reis was lastig. Maar na Afrika, Indonesië, Noord en Zuid Amerika hebben we nu een bijzonder eiland gevonden waar alle landschappen samenkomen.
Madagaskar ligt 400 Kilometer ten oosten van Afrika en heeft in het midden een bergketen van Noord naar Zuid waardoor de westkust droog is, de oostkust uit regenwoud bestaat en je in het hoogland rijstvelden en theeplantages vind en de bevolking meer Indonesisch oogt.
Naast de Afrikaanse en Aziatische mengelmoes zijn er ook veel Franse invloeden. Naast Malagasisch spreken veel mensen ook Frans.

Aangezien het ongeveer zo groot is als Frankrijk en België samen en de wegen echt belabberd zijn is het onmogelijk om het hele eiland in 3,5 week rond te reizen. Om toch zoveel mogelijk te kunnen zien van de diverse natuur en niet zelf gespannen achter het stuur te zitten worden we rondgereden door privé chauffeurs en leggen de lange afstanden per vliegtuig af.
Zo hopen we zoveel mogelijk natuurparken en plaatsen te bezoeken waar we kunnen genieten van de prachtige landschappen, dichte jungle, stranden, lokale bevolking en natuurlijk heel veel beestjes.
Op Madagaskar leven heel veel inheemse dieren die alleen op dit eiland voor komen, dus we gaan met speurneus, verrekijker en camera in de aanslag op zoek naar de wollige halfapen zoals lemuren en sifaka's, kameleons, kleurige kikkers en prachtige vogels.

Na heel wat gepuzzel hebben we de route uitgestippeld:
21/10 Aankomst Antananarivo
30/10 Vlucht Antananarivo - Maroantsetra Boot naar Masoala
31/11 Masoala
03/11 Vlucht naar Antananarivo
04/11 Andasibe
06/11 Andasibe - Manambato Boot naar Ankanan'ny Nofi (Palmarium)
08/11 Boot naar Tamatave
09/11 Tamatave - Soanierana Boot naar Ille Sainte Marie
12/11 Vlucht Sainte Marie - Antananarivo
14/11 Vlucht naar Nederland
Na aankomst in de hoofdstad Antananarivo (Tana) vliegen we meteen naar het zuidwesten om daarvandaan over de weg de route terug naar Tana te rijden. Dan vliegen we heen en terug naar een natuurgebied bij Maroantsetra in een baai aan de oostkust.
En vanaf Tana over de weg naar de oostkust om met een bootje langs de kust naar het natuurgebied bij Ankanin'ny Nofy te varen en uiteindelijk met een boot naar het eilandje Sainte Marie voor een paar laatste dagen relaxen aan het strand.

Het klinkt ingewikkeld, maar dat komt dus doordat sommige gebieden nauwelijks over de weg te bereiken zijn en dan een vliegtuig of boot een hoop tijd bespaard.

Voor zover we wifi zullen hebben, gaan we jullie uiteraard weer op de hoogte houden van onze belevenissen.