Van Bos tot Beach - Reisverslag uit Tofino, Canada van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Van Bos tot Beach - Reisverslag uit Tofino, Canada van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Van Bos tot Beach

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

07 September 2015 | Canada, Tofino

Vandaag eerst maar eens begonnen met een wasje draaien. Zo is alles weer schoon voor de rest van de trip.
Daarna het centrum van Tofino verder bekeken met wat winkeltjes en heel veel verschillende organisaties die allemaal whale watch tours aanbieden. En welke moet je dan kiezen? Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij Remote Passages waar we morgenochtend een tour mee gaan doen. Met de wilde dieren heb je het nooit voor het zeggen, dus we hopen er maar op dat we weer een beetje mazzel hebben.

Vlak bij Tofino ligt het Pacific Rim Park een uitstekend wandelgebied langs de kust. Daar gaan we maar eens de beentjes strekken. Niet meteen extreme tochten. Er zijn ook verschillende korte routes. We beginnen met de Rain Forest Trail. Een pad leidt ons door de dichte begroeiing van dit stukje oerbos. Je waant je echt even in een tropisch regenwoud, maar dan zonder palmachtige planten, maar met grote dennenbomen, nog veel hoger cedar wood met dikke stammen, varens, mos en grote zwammen aan de boomstammen. Even lijkt het of we zelfs het gebrul van een aap of ander tropisch dier horen, maar het blijkt een raaf. Deze vogel is net als de bomen erg groot van formaat en produceerd allerlei vreemde geluiden.

Na een rondje door dit stuk bos hebben we de smaak te pakken en gaan door naar de volgende trail.
Daar lopen we over het pad van houten planken trap op en af tot we uiteindelijk bij het strand uitkomen en uitkijken over de zee. Het strand ligt bezaaid met mossels waarvan sommigen zo groot als je handpalm.
Het is niet bepaald lekker strand weer, dus al snel zoeken we de beschutting van de bomen weer op en beginnen aan de terugweg.

Op nog wat zijweggetjes richting de langgerekte kust stappen we uit de auto in de hoop zeeotters in de baai te vinden. De otters die we eerder hebben gezien bleken rivierotters. De zeeotters die hier leven zijn nog een stuk groter en liggen soms zo schattig op hun rug in het water te dobberen terwijl ze schelpen met hun voorpoten openslaan.
Maar nu kennelijk hier niet. We zien wel weer oesters die hier letterlijk voor het oprapen liggen, maar geen zeeotters of andere beestjes te zien.
Tenslotte bezoeken we een tentoonstelling over de oorspronkelijke bewoners van deze streek die werkelijk alles van het land en zee wisten te gebruiken voor eten en gebruiksvoorwerpen en met 8 man in een kano jacht maakten op walvissen.

Hongerig van het wandelen en de zilte zeelucht belanden we in restaurant Shelter. Een populaire tent en nu weten we waarom. Het eten was verrukkelijk. Natuurlijk kozen we voor de lokale visspecialiteiten die ook nu weer zo goed met diverse smaken waren gecombineerd dat het verrassend goed smaakte.
Nu nemen we het er nog even van, over een paar dagen gaan we back to basic met de camper en weer zelf koken.

Het is ons duidelijk geworden dat de Canadezen in zien hoe mooi dit land is en wat het belang is van natuurbehoud. Alles is hier netjes, overal gescheiden afvalbakken waar recycle producten apart worden ingezameld. Er ligt nog geen papiertje op straat. Hoewel er heel veel hout gekapt wordt gaat dit gecontroleerd en gefaseerd. Op kale stukken worden bijvoorbeeld direct weer nieuwe bomen geplant.
Overal wordt je gewezen op het bedachtzaam omgaan met water en plastic en alles is heel hygiënisch. Op iedere parkeerplaats is een wc die onderhouden wordt met altijd toiletpapier en vaak zelfs ontsmettingsgel voor je handen. Het gaat zelfs zo ver dat in de supermarkt ontsmettingsdoekjes hangen om de stang van je winkelwagentje voor gebruik mee schoon te maken.
Hier zou Nederland nog veel van kunnen leren.