Cat Ba - Reisverslag uit Ðảo Cát Bà, Vietnam van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Cat Ba - Reisverslag uit Ðảo Cát Bà, Vietnam van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Cat Ba

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

29 Oktober 2022 | Vietnam, Ðảo Cát Bà

Na de cocktails van gisteren en een kamer die veel te warm was, maar het geluid van de airco en de harde wind ook geen verbetering gaven zitten we wat brak aan het ontbijt.

Als de gasten die 1 nacht hebben geboekt nog even de tijd hebben om te kajakken en zwemmen voordat ze straks met een kleine boot terug naar de haven worden gebracht, worden wij met een andere kleine boot naar de dag-boot gebracht.

Dat is een kleine versie van ons cruiseschip met eetzaal, zitjes en zonnedek.

Het blijkt dus een hele vloot te zijn. 2 grote cruise schepen die eigenlijk alleen maar een klein stukje door Ha Long Bay heen en weer varen en waarop de 1- en 2-nachts gasten de nacht doorbrengen in een baai waar nog meer grote cruiseschepen van andere organisaties liggen.

Kleine bootjes die iedere dag gasten uit de haven ophalen en terugbrengen. En weer andere boten die de gasten meenemen naar het grote eiland Cat Ba dat je kunt bezoeken.

Dan begrijp je dus dat, met verschillende organisaties hier heel wat bootjes heen en weer varen.

Voor ons is het wel een voordeel dat we 2 dagen hebben en daardoor met een klein groepje op de dagboot een stuk verder kunnen varen naar de Zuid kant van het eiland waar het veel rustiger is.

Bovendien kunnen we in die 2 uur varen rustig aan de dag beginnen op het zonnedek terwijl we ons blijven verwonderen over de mooie bergen en rotsen die uit het water steken. Dit stuk lijkt nog mooier!

De rotsen hebben geen naam, alleen de noemenswaardige eilandjes, hoewel je daar door de stijle bergvorm ook meestal niet op kunt, hebben een naam naar hun vorm. Zo heb je duim-eiland, olifant en draak. Wij verzinnen de rest van de namen ter plekke.

Dichter bij het eiland zien we heel veel vissersbootjes en drijvende houten eilandjes waar ze oesters kweken. Dit was voor de opkomst van het toerisme de voornaamste bezigheid van de bewoners.

Aan land hebben we de keuze om te fietsen of met een elektrisch karretje mee. Na al een paar fietstochtje maken we het ons vandaag even makkelijk.

Het soort van golfkarretje maar dan met de voorkant in de vorm van een klassieke rollen royce, brengt ons over een heuvelachtig weggetje naar het groene binnenland.

Er zien hier vooral eettentjes en hotelletjes te zien en van vissersactiviteiten of andere authentieke bezigheden is nog weinig sprake.

We stoppen bij een tentje waar we wat kunnen drinken. Oh, er zijn wel vissen hier. En wel vleesetende :) Een vijver vol Doctor Fish en deze vissen zijn best groot!

We steken onze handen en daarna voeten er in en laten de visjes hun werk doen. De zwerm vissen begint driftig te knabbelen wat een vreselijk prikkende, kriebelend gevoelt geeft. Maar na een tijdje went het. Helaas hebben we niet veel tijd, want als we echt resultaat willen hebben van deze Dr Fish behandeling hebben die visjes nog wel een paar uur nodig.

Oke, dat was dan het bezoek aan het eiland. We rijden in het karretje terug en gaan weer aan boord.

Terwijl de boot verder vaart wordt de lunch geserveerd. Met natuurlijk allerlei zeevruchten. Richard waagt zich er dapper aan, maar toch zal ik hem wat helpen om zijn bord leeg te krijgen.

We komen daarna aan in een prachtige baai omring met rotsen en piepkleine zandstrandjes waar we de gelegenheid aangrijpen om met een kajak rond te peddelen en een van de eilandjes te bezoeken.

Het kleine zandstrandje met de bijzonder gevormde rotsen waar wij met z'n tweeën aan land gaan is echt een paradijsje. We zwemmen rond in het warme water. Bijna zou je hier achter willen blijven en genieten van de pracht van de natuur en de rust. Maar lang zullen we het er niet volhouden aangezien er behalve wat groene strijken verder echt niets is.

Dus besluiten we toch maar terug te peddelen naar de boot. Luierend op het zonnedek varen we in 2 uur weer terug naar het cruiseschip waar we inmiddels nieuwe gasten zullen ontmoeten.

Dit was wel een heerlijk dagje en zeker de moeite waard om het extra vaartochtje naar het rustigere gebied te maken.

Terwijl het inmiddels alweer donker is geworden lichten de lampen, als kerstverlicht, op de omliggende boten op. Rondom ons drijven allemaal 'kerstbomen' in verschillende maten. Luid en duidelijk horen we de muziek van de disco-boot en de karaoke van een andere. Dan zitten wij toch liever op deze luxe cruise die wat meer recht doet aan de sfeer van deze mooie, natuurlijke omgeving en doen het vanavond rustig aan.

Vlak voor het slapen is er nog even paniek als blijkt dat 1 van onze Israëlische boot-genoten zijn tasje met geld en paspoort kwijt is. Ze hebben de hele boot afgezocht en de moed al bijna opgegeven. Maar het zit ons niet lekker en het kan tenslotte op een boot niet ver weg zijn. Dus ook al is het vakantie, we starten een opsporingsonderzoek en al snel vinden wij het tasje terug onder een stoelkussen. De Israëlische vader en zonen zijn zeer dankbaar voor de agenten aan boord!

• 30 Oktober 2022 - 20:32

Annie Noordhout:

Dat is niet fijn jullie 2e dag op de Cruise boot brak te beginnen maar na een goed ontbijt zal het beter worden.

Het is daar wel druk met al die kleine en grote boten, je komt ogen tekort.

Die Dr Fish behandeling wat zal dat kietelen aan je voeten,ik heb van verschillende mensen gehoord dat fijn is om mee temaken en dat je er zachte voeten van krijgt. Was weer een mooie dag die eindigde met een zoek actie (jullie kunnen dat niet negeren mens in nood die moet geholpen worden.)

Veel liefs Ruan.

• 11 November 2022 - 12:59

Sandy :

zo gaaf wat jullie meemaken echt heel bijzonder allemaal.

En godzijdank dat jullie het tasje hebben gevonden, echte helden [e-1f44d][e-1f4aa]