Mekong Delta - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Mekong Delta - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Mekong Delta

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

05 November 2022 | Vietnam, Can Tho

We hebben als een blok geslapen, maar wel erg kort. Maar voorlopig zitten we weer een paar uur in de auto om richting de Mekong Delta te gaan en kunnen we af en toe de ogen dicht doen. Hoewel, er is ook altijd wel wat grappigs te zien op de weg zoals heel wat bijzonder dierenvervoer.

We zien een brommer voorbij komen met achterop een grote kooi met ratten. Onderweg naar de markt of een lokaal restaurant?

Eerder zagen we al een bak met 2 grote geiten. Die met hun lange hangoren suffig om zich heen kijken en hun eindbestemming liggen af te wachten. Ook hebben we al meerdere keren mensen met grappige rugtasjes gezien met daarin hun kat of hondje die door een venstertje met luchtgaten door de tas naar buiten kunnen kijken en zo meereizen met hun baasje.

Na zo'n 2,5 uur stoppen we ergens op een weggetje en staat er een soort tuc tuc achtig wagentje voor ons klaar. Een brommer met daarachter een laadbak waar 6 mensen in kunnen zitten. De bestuurder zet een krukje voor ons neer zodat we in kunnen stappen en rijdt ons vervolgens een smal zijstraatje in. We gaan door een groot palmen bos met wat huisjes er tussen. Links en rechts staan honderden kokospalmen waarvan de bevolking hier leeft en echt alles van de bomen en kokosnoten gebruikt. Tussen de bomen zijn slootjes aangelegd voor de water toevoer.

Het korte ritje eindigt bij een riviertje waar we overstappen op een sampan. Een traditionele houten boot met overkapping. Deze prive boot is wel extra luxe ingericht met relaxte stoelen, ligbedden en zelfs een toilet aan boord. De stuurman en een lokaal meisje nemen ons mee op een leuke tour door dit waterrijke kokosnoten gebied. Allereerst drinken we natuurlijk uit een verse kokosnoot en krijgen een schaal vol heerlijke vruchten. Donkerpaars dragonfruit, sappige watermeloen, zoete ananas, ramboetans (een soort lychee) en kleine zoete banaantjes.

Heerlijk al dat verse fruit.

Ondertussen varen we door het groen van palmen. We leren dat er 2 soorten zijn. De voor ons bekende kokospalm met in de top de bruine, ronde harde kokosnoot in een groene schil. Maar er is ook een palm die in het water groeit. Vanuit de bodem groeien de palm bladeren recht omhoog en net boven het wateroppervlak groeit een bruine vrucht die misschien het best is te vergelijken met een houten bal waar decoratieve figuren in gesneden zijn. Het zou niet misstaan als aankleding in je huiskamer.

We komen al varend uit op een grote rivier waar vissersbootjes met grote netten tegen de stroom in varen om zo de vis te vangen en aan beide oevers vele bedrijfjes zitten die de lokale producten verwerken.

We gaan aan wal bij een ware kokosnoten fabriek. Alles van de kokosnoot wordt hier handmatig gescheiden zodat van de schil weer vezels, touw en brandstof kan worden gemaakt. De harde bast wordt verwerkt tot houtskool en de kokos zelf wordt elders verwerkt voor in de kokosmelk en voor snoepgoed. Nog nooit zulke stapels met kokosnoten bij elkaar gezien!

Daarna brengen we een bezoekje aan een baksteenfabriek waar we zien hoe de verse klei wordt gevormd tot blokjes en in een kegelvormige oven tot steen wordt gebakken. Later zien we overal in deze omgeving diezelfde bakstenen terug in huizen en straten.

Een stuk verder langs de rivier worden de fietsen, die ook bij ons aan boord stonden, uitgeladen. Het is tenslotte alweer een paar dagen geleden dat we een fietstochtje hebben gemaakt, dus het werd weer eens tijd.

Dit keer maar een kort tochtje, maar wel erg leuk. Over een smal pad en smalle bruggetjes, kris kras door een dorpje en het palmenbos krijgen we een indruk van hoe de mensen hier leven. We moeten vaak bukken om de grote palmbladeren te ontwijken. Ergens vanuit het dorp klinkt keiharde muziek, nou meer een soort kattengejank. Even later komen we langs de oorverdovende bron. Het is zaterdag en dus tijd voor wat vertier. We zien bij een klein huisje wat mannen bij elkaar zitten met wat biertjes en gigantische geluidsboxen waaruit de karaoke knalt. Wat een herrie.

We fietsen verder over paadjes die bij vloed volledig overstromen.

Na een laatste off road stukje en krakkemikkige bruggetjes parkeren we de fietsen bij een huisje en nemen even pauze. Alweer wordt er fruit geserveerd. Nu ananas en watermeloen met een gecarameliseerde chili dip. Goede combi!

De fietsen blijven achter want er wacht alweer een nieuw vervoermiddel. We stappen in een kano en worden door een ouder echtpaar door de smalle waterweggetjes langs het dorp geleid door een soort tunnel van palmbladeren. Alweer moeten we af en toe bukken voor de bladeren. Ook is het een effectief scherm voor de felle zon. De zonnestralen worden door de sprieten van de bladeren als een soort luxaflex gefilterd.

Na deze leuke binnendoor route komen we weer terug bij de sampan boot die ons verderop langs de grote rivier afzet bij Mango Home voor een uitgebreide lunch. De tafel wordt vol gezet met schalen vol lekkers wat we proberen te onthouden zodat we de combinaties misschien nog eens thuis kunnen proberen.

Noodle soep met tomaat, ananas en kip.

Grote garnalen met peper-limoen dip.

Kip kerrie met rijst.

Tilapia met tamarinde saus en

Mie met groente en vlees.

En als toetje... fruit! En natuurlijk drinken vanuit een kokosnoot.

Het klinkt als een uitgebreide rijsttafel voor 6 personen, maar dat is dus de lunch.

Tot slot is ons laatste vervoermiddel het hier zo populaire golfkarretje die ons naar onze auto terug brengt.

We moeten tenslotte nog zo'n 2 uur rijden voordat we bij onze lodge in Can Tho uitkomen. Maar met de afwisseling en de leuke tour tussendoor is de lange afstand te overzien.

Bij de dorpjes die we vervolgens passeren zien we weer 'rustplaatsen' en nu heel veel. Hele straten vol met plekken waar onder een overkapping hangmatten hangen waar men hun middagdutje kan doen. Na de uitgebreide lunch ziet zo'n hangmat er aanlokkelijk uit. Maar wij doen ons dutje wel weer op de achterbank van de auto.

Na een aantal bruggen te zijn gepasseerd zijn we dieper in de Mekong Delta aangekomen.

Tot 20 jaar terug waren die er nog niet en moest al het verkeer met een veerpont oversteken. Nu het makkelijker bereikbaar is geworden is er druk verkeer ontstaan tussen de haven en de steden in het binnenland.

Het is door de levendige handel en bedrijvigheid ook een druk bewoond gebied.

Daartussen ligt heel onverwachts onze accommodatie verscholen tussen de ook hier volop aanwezige bananenbomen en palmen. Een soort bungalowpark met zwembad. De huisjes liggen langs een slingerend aangelegde gracht met leuke bruggetjes waardoor het een gezellig woonstraatje is. Onze gigantisch grote kamer is op de 2e verdieping en mochten we nog meer trek in fruit hebben, kunnen we zo vanaf ons balkon verse bananen plukken uit de top van de boom. En de badkamer van zo'n 25m³ met mahonie houten bad is ook belachelijk.

De gemiddelde Vietnamees zou hier met de hele familie in kunnen wonen.

Aan de andere kant staan hier dan weer bananenbomen en palmen waar die lullige exemplaren in onze achtertuin niets bij zijn.

Het is wel goed om te zien dat ze in de eco-lodge waar wij verblijven wel milieubewust bezig zijn.

Want in een gebied waar zoveel vanuit de natuur wordt gebruikt en waar de mensen hun inkomsten aan ontlenen, is het jammer te zien dat hier in de Mekong Delta zoveel plastic en ander afval in het water en op het land ligt.

Wij leren hier zoveel van de nuttige producten uit de natuur, maar zij zouden nog veel van ons kunnen leren over milieubeheer.

• 06 November 2022 - 11:23

Annie Noordhout:

Een dag met veel bezienswaardigheden met verschillende vervoersmiddelen om daar te komen, jullie zorgen wel voor veel variatie ook qua eten.

Die Mekong loopt volgens mij helemaal door naar Thailand als ik zo kijk op dat kaartje.

Veel liefs Ruan.

• 06 November 2022 - 12:20

Rob:

Geniet er nog maar van! Net als Nederland ligt 75% van het enorme Mekong delta gebied 1 meter of minder boven zeeniveau. Daar wonen 12 miljoen mensen. Het verschil met Nederland is, dat wij al meer dan 1.000 jaar dijken aan het bouwen zijn. In Vietnam stelt dat nog niet zoveel voor en door de klimaatverandering stijgt de zeespiegel steeds sneller. Als er niets gebeurt staat de boel daar in 2050 bij iedere vloed grotendeels onder water. Niet alleen jammer voor die bewoners, maar ook voor de voedselproductie. Vietnam is een van de grootste rijstproducenten van de wereld en 80% daarvan komt uit de Mekong delta. Door zijn vruchtbaarheid is het gebied al sinds de prehistorie door mensen bewoond. Dat houdt dus op, tenzij ze een deltaplan XXL uit de grond stampen. De US troepen verslaan was een stuk makkelijker :)

• 06 November 2022 - 15:41

Angonita:

Dat was een heel diverse reisdag zo te lezen. Hoeveel vervoersmiddelen kun je op 1 dag gebruiken! En dan steeds weer op mooie plekjes uitkomen. Fijn dat de bewoners voor zichzelf kunnen zorgen met de teelt van palmbomen en daar alles van kunnen verwerken. En het vele fruit en de rijst die daar groeit.

Heerlijk dat vele verse fruit, maar dan ook nog een uitgebreide lunch. Jullie komen straks terug met vele Vietnamese kilo's extra.[e-1f604]