Regenwoud - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Regenwoud - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Regenwoud

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

05 November 2019 | Argentinië, Puerto Iguazú

Vanaf Posadas hebben we vanochtend de bus genomen richting Puerto Iguazu.
De speciale lange afstandbus die hier in het Noorden van Argentinië heen en weer rijdt is best prima. We weten een plekje bovenin voor het raam te bemachtigen waardoor we goed uitzicht hebben en met prima stoelen en een voetensteun is de rit, die toch nog 5 uur duurt, wel goed te doen.
We misten eigenlijk nog de aansluiting voor de koptelefoon van de hop on-hop off bus voor de nodige uitleg van wat we links en rechts passeren.

Zodra we de stad uit zijn zien we volop groen langs de weg. Natuurlijke tropische bossen maar ook veel plantages met yerba maté planten. Van deze bladeren maakt men Maté, een erg populaire drank hier in Argentinië wat lijkt op een soort thee. Overal in het land zijn we al mensen tegen gekomen met een kalebas waaruit ze met een speciaal pijpje de Maté drinken. En soms lopen ze met hele thermosflessen of zelfs speciale leren tassen waar de hele drinkset in mee gaat.
Wij hebben het ook een keer geprobeerd, maar het is toch een beetje vreemde bittere, rokerige smaak en er hoort een heel ritueel bij hoe je het met elkaar hoort te drinken.

Maar ondertussen zitten we nog in de bus. Af en toe wordt er nog gestopt bij een halte en zo passeren we nog een paar kleine dorpjes terwijl we naar het meest Noord-Oostelijke deel van Argentinië rijden. Dit smalle landpunt is een raar uitsteeksel wat ingeklemd ligt tussen Brazilië en Paraguay.

Het landschap en het klimaat is hier weer heel anders, je rijdt echt het regenwoud in.
En met recht regenwoud, ja het heet niet voor niets zo, want het regent weer behoorlijk.
Maar gelukkig, als we aankomen in Puerto Iguazu is het weer droog. De gebruikelijke vochtigheid hangt wel in de lucht, maar de normaal ook hoge temperatuur is door al die regen flink gedaald.

Van de busterminal worden we in 5 minuten naar onze lodge gebracht. En daar duiken we echt de jungle in. Hoewel het vlak bij de weg licht, zijn we meteen in een dicht groen woud vol tropische planten, palmen, bromelias, bananenbomen, bamboe, lianen en meer van dat. Alle gebouwen zijn in natuurlijke stijl van hout gemaakt en liggen verscholen tussen het groen. Zo'n andere omgeving dan weer vergeleken met de eerdere plekken in Argentinië.

Geen zon, maar wel lekker in de hangmat genieten van de groene jungle omgeving en vogeltjes (En die mafkees die met zijn stinkende, herriemakende bladblazer alle paadjes schoon maakt die negeren we maar) ;)

• 06 November 2019 - 10:41

Annie:

Het is even wat uurtjes rijden en dan zijn jullie weer in de jungle, en dan in een gedeelte tussen Brazilië en Paraquay met recht drie landenpunt. Veel plezier bij de watervallen zowel aan beide kanten. Liefs Ruan.

• 06 November 2019 - 17:57

Rob:

Nou, die yerba maté moet je misschien toch maar gaan drinken. Het smaakt wel bitter maar het is nog gezonder dan wijn. Vol vitaminen, mineralen en anti oxidanten! Maté is de benaming voor de kalebas waar uit gedronken wordt. Het is een sociaal gebeuren, waarbij iedereen om de beurt uit de zelfde kalebas drinkt. Omdat er steeds nieuw heet water op de bladeren (yerba van het spaanse woord hierba = kruiden) in de kalebas wordt gegoten is het eerste bakkie heel bitter, maar als je wat later aan de beurt komt schijnt het mee te vallen. Maar dan krijg je ook minder gezonde stoffen binnen natuurlijk. Er worden vele goede eigenschappen aan de yerba toegeschreven. Het zou veroudering tegengaan (kom ik nu te laat achter), vermoeidheid bestrijden en..... de eetlust onder controle houden. Handig als de vetrolletjes door de bife de lomo er weer af moeten! Ik verwacht dus toch nog wel een filmpje waar jullie met een stel locals de kalebas laten rondgaan. Proost!