Jungle to Jungle - Reisverslag uit San Ignacio, Belize van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu Jungle to Jungle - Reisverslag uit San Ignacio, Belize van Richard&Natascha - WaarBenJij.nu

Jungle to Jungle

Blijf op de hoogte en volg Richard&Natascha

03 December 2023 | Belize, San Ignacio

Vanmorgen waren we alweer vroeg op en moesten helaas weer afscheid nemen van de mooie jungle omgeving en tropische planten rond de lodge bij Lamanai.

Maar het vroege opstaan is hier geen probleem voor ons. We gaan op tijd naar bed, slapen als roosjes en hebben elke ochtend alweer zin in de nieuwe belevenissen die gaan komen.

En mocht je toch nog moeite hebben om wakker te worden, dan helpen de brulapen je wel. Een wekker is niet nodig.

Met hun luidde geschreeuw maken ze elke ochtend duidelijk wat hun territorium is. En ook al zien we ze niet, het geluid is niet te missen.

Na het ontbijt worden we in een uur varen over de rivier weer terug gebracht naar de plek waar onze transfer al op ons staat te wachten. Hij brengt ons weer naar Belize City waar we de huurauto ophalen.

Even wat korte instructies over het rijden in Belize en dan kunnen we samen op pad.

De volgende bestemming is land inwaarts richting de grens van Guatemala.

De weg vinden is hier niet zo moeilijk, want er zijn slechts een paar snelwegen.

Hoewel snelwegen... een tweebaansweg waar max 90 km/u is toegestaan en regelmatig een dikke verkeersdrempel ligt.

Of het komt doordat het zondag is, of dat het altijd zo is, maar er is bijna geen kip op de weg.

Wel borden die je waarschuwen voor overstekende Tapirs, maar die zien we helaas niet.

Langs de route staan af en toe wat huisjes en we passeren wat dorpjes die eigenlijk nog te klein zijn om een dorp genoemd te worden.

Wat 'Hollandse' koeien en Zuid-Amerikaanse koeien met een smal hoofd, een hangnek en een bult op hun rug en wat magere paardjes.

Het landschap wordt steeds groener en heuvelachtiger. We passeren Belmopan, de hoofdstad van Belize maar vele malen kleiner dan Belize City. Net na San Ignacio en vlak voor de grens naar Guatamala verlaten we de 'snelweg' en rijden over een onverharde slingerende weg langs de Macal River. De weg wordt steeds slechter en hobbeliger met aan de ene kant een bergwand en aan de andere kant stroomd onder ons de rivier. Om ons heen het dichte regenwoud, wat zijn naam nog even

eer aan doet.

Niet veel later, na nog een laatste stijle helling omhoog, komen we aan bij de Black Rock Lodge. De regenbui is alweer over maar de klamme warmte zorgt er voor dat alles vochtig is.

Vanaf ons huisje, dat tegen een berghelling ligt, kijken we uit op de rivier en tegen een bergwand aan de overkant die dik begroeid is met bomen en planten waarvan de bladeren soms meters lang zijn.

Ook handig als het wel regent hier, die bomen geven genoeg beschutting. En anders wel tegen de brandende zon.

Rondom de lodge wemelt het van de vogels. Veel kolibries, die komen snoepen van de voederbakken die rond de lodge hangen.

Als we nog maar net op onze veranda zitten en genieten van de groene jungle om ons heen zien we hoog boven ons Toekans in de boom zitten en rondom ons huisje nog verschillende andere kleine gekleurde vogeltjes.

Dan ritselt er iets over de grond en verdwijnt tussen de plantjes. Het harige, bruine beestje ziet er uit als een soort grote cavia. Met ons dierenboekje er bij komen we tot de conclusie dat het een Agouti moet zijn.

Eigenlijk wil je hier blijven turen, maar al schommelend in de hangmat duurt het niet lang tot de ogen dichtvallen.

In de avond melden we ons in het open restaurant met uitzicht op een stroomversnelling in de rivier.

Ook hier is de boel al in kerstsferen inclusief sneeuwpoppen, een zeer kleurrijk versierde kerstboom en rondom knipperende kerstlampjes.

Om het weer extra hysterisch te maken knipperen de verschillende lichtsnoeren allemaal in verschillende ritmes. Ha ha ze houden er wel van hier.

Na een zeer smakelijk diner van garnalensoep, salade met kokospuree, een varkenskarbonade met granberrysaus, gebakken spruitjes, sperziebonen en bloemkool en tot slot een cheesecake zijn wij weer voldaan. Dit keer hadden we het 's middags bewust al bij een lichte lunch gehouden en samen een portie fajita's gedeeld zodat we na al dit lekkers niet overvol zitten.

Wat kunnen ze koken hier! Het beste van alle culturen die hier vertegenwoordigd zijn in Belize is duidelijk in de keuken samen gekomen.

We gaan lekker op tijd naar bed zodat we morgen vroeg van al het moois in deze omgeving kunnen gaan genieten. En we zullen vast vanzelf vroeg wakker worden van de vogels of de brulapen.

• 04 December 2023 - 17:17

Roan:

Verbazend zeg, die overdaad aan groente. In het inleidende verhaaltje hebben jullie het over "beans", maar dat valt dus wel mee!

• 04 December 2023 - 21:33

Annie Noordhout:

Zo na de mooie indrukwekkende tijd in Lamanai hebben jullie weer een geweldige Lodge in San Ignacio, zie jullie in gedachten al in die hangmat liggen. En het eten is ook zo uitgebreid heerlijk, goed verdelen voor je het weet zit je prop vol.

Fijne dagen daar en geniet van alles wat jullie zien(vogels brulapen) en nog meer flora en fauna en culturen.

Veel liefs Ruan.

• 04 December 2023 - 22:00

DuMa:

Het is weer ongelooflijk wat jullie weer allemaal zien en meemaken, als ik mijn ogen dicht doe, en het verhaal door mijn hoofd laat tollen, dan maak ik het in zijn geheel geweldig mee, dank jullie wel voor zo'n mooie trip, en nu maar door gaan met genieten. Tot het volgende verslag[e-1f618][e-1f44f][e-1f44d]